Page 2 of 4

Posted: 17 Jul 2006 18:52
by Shortybebeh
Ja, det er det som er poenget!

Takk til den (sikkert angrende dumsnille) politimannen som varslet oss og hindret oss i å måke forbi, og "slapp" å straffe oss skikkelig!

Han er sikkert KJEMPEFORNØYD med seg selv!

:lol: :twisted:

Hadde jeg vært politi hadde jeg sikkert angret selv og slått meg i hue med en avis "Dum politi! Dum politi" Hvorfor lot jeg dem ikke drite seg skikkelig ut, det hadde jo vært mye morsommere for meg!?!"

Så han var jo KJEMPESNILL, og jeg er evig takknemlig!

:D

Posted: 17 Jul 2006 21:25
by Dominator
Jaja. Til tross for en gretten politimann slapp dere billig unna. Man blir faktisk politianmeldt for å ligge nærmere kjøretøyet foran deg enn ett sekund. (been there, done that)

Når det er sagt har jeg inntrykk av at utviklingen går i retning av flere sivile politibiler og færre uniformerte. Det virker som myndighetene er mer opptatt av å sikre inntektene sine enn å bidra til å høyne trafikksikkerheten. Moralen ser ut til å være "La dem leke med livet først, så gir vi dem en saftig bot etterpå" :roll:

Posted: 18 Jul 2006 00:30
by inunf
Mener at jeg leste noe i "Veien til Førerkortet" om at det er forbudt å kjøre i venstre felt på en flerfelts vei, medmindre høyrefeltet er fullt. Eller kanskje det var kjørelæreren min som sa det. Er iallefall gansek sikker på at jeg har det fra bil-opplæringen min, for jeg husker at jeg reagerte på det...

Posted: 18 Jul 2006 00:34
by Gixxerman
De fleste kjører vel i høyre om det er klar bane, som f.eks sent på kveld/natt. Da er det inget poeng i å ligge der :wink:

Posted: 18 Jul 2006 00:52
by Keihin
Siden jeg tydeligvis ikke blir trodd så får jeg linke til fakta da ;)

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#5

Det er og blir forbudt å "bo" i venstre felt, dermed basta. Onkel kunne altså i dette tilfellet vært anmeldt for dette.

Posted: 18 Jul 2006 00:57
by Gixxerman
Noe jeg har hørt for mange herands(hvordan skrives det) år siden, er at sykler kan bruke kollektivfeltet, og det står jo svart på hvitt her. Ikke mange syklister man ser der, men men, MOPED kan også kjøre her. Det gjorde jeg, men følte meg ikke helt trygg akkurat når det kom biler/motorsykler i hundre og hælvete forbi der jeg lå å tynte moppa i 75 :lol:

Posted: 18 Jul 2006 02:20
by Doofy
Kjenner meg så utrolig igjen i denne situasjonen her. Jeg hadde nok også gjort det samme her. Blitt irritert osv. Mener også det at Politiet skulle lagt seg inn for så og gi meg bot etterpå... det at jeg hadde kjørt for fort en en sak, men det å sperre andre er faktisk ikke lov. Regelen er faktisk slik at så lenge forholdene tilsier det (Altså at det er ledig i høyre filen) så skal man ligge der og ikke i venstre. Hvis man skal være i høyre fil så bør man kjøre hurtigere enn trafikken i høyre fil osv. Det kan jo også tenktes at denne politimanne prøvde å provosere såpass at han skulle dratt forbi på innsiden og da hadde jo han gjort et enda bedre varp.. kunne gitt han skikkelig bot osv.. kanskje fått satt han inn, tatt lappen fra han og laget livet surt for et annet menneske ((IGJEN)). Jeg har møtt en del politimenn og kvinner i mitt liv osv...ikke at jeg har blitt stoppet av de, men kjenner noen på privat basis.. og det er faktisk slik at noen er så ONDSKAPSFULLE at de ønsker å "Hevne" seg på andre som har den friheten av å glede seg over små ting i livet som å kjøre litt fortere enn andre, dra litt på bakhjulet på en øde vei osv.. dere skjønner sikkert tegninga. Ikke misforstå her nå. Jeg er for å ha politi, lover og alt det der, men jeg velger bare å ikke følge de. Det er mitt valg og ingen andres og blir jeg tatt for det så er det min feil og ingen andres. Det å være en idiot av en sinke i veien forran en annen bilist er rett og slett slemt. Det ble jo også nevnt det at politibilen lå i 75 km/t her, med andre ord så viste det ca 80 km/t på han speedometer i den stakkars haugen som han kjørte, men for en motorsykklist så er faktisk det å være en sinke i veien etter mitt syn ihvertfall. Nå kommer det kanskje frem her at jeg er veldig glad i fart osv, men uansett så er det hvordan jeg er og hvis jeg blir tatt for det så tar jeg heller den smellen da. Forskjellgen på min fortkjøring i forhold til NOEN andre er at jeg kjører ikke idiot, men fort. Noen mener kanskje at dette er en og samme tingen, men det mener nå ikke jeg. Tror de fleste her inne ikke kan si med hånden på hjertet at de gjerne ligger 10 og 20 km over på sykkel, men når dere setter dere i bilen så ligger dere på standard fartsgrensen som er 90 km/t i 80 sonen. Jeg gjør det selv også. I mange situasjoner så stemmer det at en som kjører sykkel er en som er glad i fart blandt mange andre ting som har med MC og gjøre. Selv faller jeg for hele pakken: Cruising, fart, livet, miljøet, menneskene og opplevelsene. Hvis det ikke hadde vært snut her i verden så tror jeg ikke at jeg hadde kjørt noe fortere av den grunn, men kanskje litt oftere bare... Uansett poenget her er at det er ikke til å legge under en stol at mc folk er generelt sett glad i fart (ihvertfall de av oss som har en r-type sykkel)...

Vil avslutte dette lille innlegget med at dette er bare min personelige mening og jeg er også enig av mye av det som dere andre sier...

Posted: 18 Jul 2006 09:21
by bandit
Doofy wrote:Forskjellgen på min fortkjøring i forhold til NOEN andre er at jeg kjører ikke idiot, men fort. Noen mener kanskje at dette er en og samme tingen, men det mener nå ikke jeg. Tror de fleste her inne ikke kan si med hånden på hjertet at de gjerne ligger 10 og 20 km over på sykkel, men når dere setter dere i bilen så ligger dere på standard fartsgrensen som er 90 km/t i 80 sonen.
Word..! =D>

Posted: 18 Jul 2006 13:40
by Banditbiker
Keihin wrote:Siden jeg tydeligvis ikke blir trodd så får jeg linke til fakta da ;)

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#5

Det er og blir forbudt å "bo" i venstre felt, dermed basta. Onkel kunne altså i dette tilfellet vært anmeldt for dette.
Du kan ikke lese denne paragrafen (5) uten å sette den i sammenheng med innholdet i bl.a paragraf (6).

Alt etter hvilken retning man skal når man kommer fram til Ryenkrysset, er det riktig å velge høyre eller venstre felt ut i fra det. Om alle lå i høyre felt og skulle begynne å skifte felt over til venstre like før rundkjøringen, ville det oppstått farlige situasjoner i forbindelse med feltskifte hele tiden.

Kjører den strekningen der daglig, og gjør som alle andre som enten skal rett fram i Enebakkveien eller til venstre på ringveien, ligger i venstre felt, og det er faktisk både lovlig og riktig.

Posted: 18 Jul 2006 13:53
by Keihin
Banditbiker wrote: Du kan ikke lese denne paragrafen (5) uten å sette den i sammenheng med innholdet i bl.a paragraf (6).

Alt etter hvilken retning man skal når man kommer fram til Ryenkrysset, er det riktig å velge høyre eller venstre felt ut i fra det. Om alle lå i høyre felt og skulle begynne å skifte felt over til venstre like før rundkjøringen, ville det oppstått farlige situasjoner i forbindelse med feltskifte hele tiden.

Kjører den strekningen der daglig, og gjør som alle andre som enten skal rett fram i Enebakkveien eller til venstre på ringveien, ligger i venstre felt, og det er faktisk både lovlig og riktig.
Hjelper lite om du kjører der daglig, når det ikke var der dette skjedde.. ;)

De kjørte vitterlig inn i Ekebergtunellen og videre gjennom Vålerengatunellen. Fint lite rundkjøringer der, og ingen som helst unnskyldning for å ligge i venstre felt...

Det du sier er korrekt, og det er skiltingen over filene som evt. viser hvor man skal ligge og dermed overstyrer denne regelen i enkelte tilfeller.

Posted: 18 Jul 2006 14:14
by Banditbiker
Sorry, da har jeg bommet med tanke på sted.
:lol:

Posted: 18 Jul 2006 14:19
by Gixxerman
Sinnsyk i ... :)

Posted: 18 Jul 2006 19:45
by recus
Jeg kjører endel på veiene i og rundt Oslo, og det slår meg hver gang. Fartsgrensen holdes ALDRI. Jeg har ligget side ved side med både sivil og uniformert politi på E6, E18 og Ring 3 i fart godt over grensen. (105 i 80-sone, f.eks.)
Blir jeg stanset og tilbudt forenklet forelegg for å ha dura forbi en sivil politibil i 100 i 80-sonen ville jeg nok bedt ham pent om alternativ nr. 2, som er anmeldelse. Jeg blir fri for førerkort endel uker, men hadde vært en fornøyelse å prøve det for retten.Noen som har erfaring omkring det? For det er jo tydeligvis det som er tema her; en politibetjent med "en dårlig dag". Og Norges lover skal vel strengt tatt ikke håndheves etter "god og dårlig dag-prinsippet"?

Posted: 18 Jul 2006 20:55
by Banditbiker
Det du skal være klar over er hjemmelen som førere av utrykningskjøretøy har til å fravike bestemmeldene i vegtrafikkloven uten at de har noen som helst plikt til å opplyse ovenfor deg hvorfor de gjør det. Av og til kan det være legitimt å skynde seg langsomt uten å nødvendigvis vise det med å kjøre utrykning.

Jeg synes det som skrives her og mange andre steder blir litt mangel på perspektiv. Hvor mange reagerer f.eks på at en brannbil eller ambulanse ligger over fartsgrensen uten å benytte blålys og sirene?. Jeg har selv opplevd å bli kjørt i ambulanse, godt over fartsgrensene, uten at det ble benyttet hverken lyd eller lys, og det var alikevel fullt ut lovlig i henhold til vegtrafikkloven. Med en gang snuten gjør det, så er det noe klanderverdig eller mistenkelig med det hele fordi de har myndighet til å "ta deg". Vet dere hvilket oppdrag snuten er ute i til enhver tid? Nærmer man seg et åsted, er det ikke akkurat noe scoop å annonsere kilometervis i forkant ved bruk av lyd og lys at "her kommer vi" slik at gjerningsmenn skal få varsel god tid i forkant å stikke av.

Jeg tror ikke at ungdom velger polityrket fordi de har lyst til å gjøre mest mulig kjeltringstreker og faenskap uten å bli tatt, og dessuten tror jeg de fleste politifolk er opptatt av å forsøke å gjøre sitt til at trafikkulykker blir redusert. Etter å ha vært på et antall trafikkulykker og møtt virkeligheten face to face, tror jeg de fleste som jobber i redningsetatene skjønner hvor ille det kan gå.
Ellers så er det det å si at det er faktisk politikerene som styrer og prioriterer hva politiet skal legge vekt på. Sier politikerne trafikksikkerhet, så er det det som gjelder. De som går rundt og slenger med leppa og snakker om å få inn penger til politiets julebord, burde straks søke om å få refundert penger fra staten, fordi opplæringen i sammfunnskunskap må ha vært mildest talt mangelfull.
Ikke en krone av det som drives inn gjennom forelegg og bøter går direkte inn i politietsbudsjetter.

Det fines møkkafolk i alle yrker, men det tjener ingen å generalisere.

Det er liksom blitt slik at om man kjører MC, så er det politisk korrekt å skulle hate og spy eder og galle over snuten, enten man er en 15 årig wannabe som ønsker å kunne kjøre bike i framtiden, eller om man er en wannabe Rossi på 33 år fra Alta.
Jeg tror ikke dette tjener noen. Det er et helvete ute på veien hver eneste dag, og det dør en og annen av oss flere ganger i uka. I morgen kan det skje DEG, eller MEG. Om det skjer på grunn av min egen eller en eller annen komatøs burists skyld er uinteressant når jeg ligger 6 feet under. Jeg er glad for at det fortsatt er noen der ute som orker å prøve å gjøre noe med dette hver dag slik at DU eller JEG kan bli spart. Vi gidder tydeligvis ikke å gjøre så mye for å avhjelpe situasjonen selv.

Posted: 18 Jul 2006 20:56
by Pollti
Tjo og tja. Det er noe jeg hører jevnlig og det er at det er særs vanskelig å virkelig "ta" en motorsyklist med radar ihvertfall. Det overveldene flertall av polltimenn og kvinner tror jeg er enig i det(hvis du har en oppegående advokat). Når gjelder frustrerte pollti menn med pre mansen anfall og nyslipte hoggtenner så er vel litt værre å slippe unna enten en har 2 eller flere hjul.
Og Bandit ! Du burde ha medalje for innlegget ditt. Politiet er ikke fienden ,de er der for å hjelpe oss og å ta vare på oss. Og det gjør de ganske bra syntes jeg.