Ord som dytte og dra indikerer bruk av kraft, og man skal helst bare dytte da det vanligvis gir bedre kontroll. Må selvsagt flytte den andre hånden tilsvarende slik at begge hender er på styret.Gixxerman wrote:Man både dytter og drar når man svinger. Man dytter på ene holka, og drar i den andre
Oppkjøring tung MC
Re: Oppkjøring tung MC
Det er mange sider ved motorsykkelkjøring som går på tvers av intuisjon, og dermed krever en del øvelse og tilvenning. Ingen grunn til å deppe over at du ikke fikk det til, det kommer garantert etterhvert.YamahaYZF600R wrote:Jeg fikk til den første svingen til venstre når jeg tok styret til høyre, men ikke til høyre, fikk ikke dratt styret til venstre (sansene ville ikke det da jeg lå på skakke til venstre liksom....).
Kanskje bør du prøve styreimpuls på åpen bane/kjøregård på egenhånd slik at du blir mer vant med hvordan sykkelen reagerer, og oppdager at det ikke er farlig. Bare kjøre litt rundt og eksperimentere med kontrastyring uten å måtte tenke på unnamanøver eller kjegler. God forankring (knip bena sammen rundt tanken) hjelper slik at du ikke støtter deg på styret, og det er lettere å få til en tydeligere og mer kontrollert styreimpuls.
Prøv å kjøre litt aktivt, så skjønner du at det ikke går like bra å bare dytteBhrsrk wrote:Ord som dytte og dra indikerer bruk av kraft, og man skal helst bare dytte da det vanligvis gir bedre kontroll. Må selvsagt flytte den andre hånden tilsvarende slik at begge hender er på styret.Gixxerman wrote:Man både dytter og drar når man svinger. Man dytter på ene holka, og drar i den andre

- quantumduck
- MC: Hayabusa
Re: Oppkjøring tung MC
Såvidt jeg har fått med meg går kontrastyringsteknikken ut på å dytte unna styreholken på den siden du skal legge sykkelen ned mot og svinge til, altså ikke samtidig draing i den andre. Vet ikke hvor stor rolle det spiller, men det kan være med på å skape problemet.YamahaYZF600R wrote:Hadde kjøretime med skolen i dag. Øvde oss på banen. Alt gikk helt supert helt til nødmanøver-øvelsen. Jeg kødda det så til, og fikk det ikke til. Jeg fikk til den første svingen til venstre når jeg tok styret til høyre, men ikke til høyre, fikk ikke dratt styret til venstre (sansene ville ikke det da jeg lå på skakke til venstre liksom....). Prøvde om igjen,og om igjen, men det samme skjedde hele tida. Kjørte i cirka 40 km/t, som er 10 km/t lavere enn det som skal til......... Håper jeg ikke er aleine her?? Noen andre som ikke fikk det til med det første? Noen tips?
Unnamanøver-øvelsen på oppkjøringen skal omtrentlig foregå i 40 km/t og ikke 50. Tror ikke litt for lav hastighet vil føre til stryk heller.
Prøv å bruk mer bestemt styrekommando, s.a. du svinger *litt* bråere, og er på rett kurs og sykkelen har rettet seg opp igjen når du skal gi styrekommando andre veien.
Kjør på ett girtrinn høyere enn «passe», da får du mindre hastighetsendring selv om du skulle fomle med gasspådraget.
Forankring; klem sammen beina om tanken og pass på å ikke ha stive armer.
- quantumduck
- MC: Hayabusa
I kjøregården på oppkjøringa?Gixxerman wrote:Prøv å kjøre litt aktivt, så skjønner du at det ikke går like bra å bare dytteBhrsrk wrote:Ord som dytte og dra indikerer bruk av kraft, og man skal helst bare dytte da det vanligvis gir bedre kontroll. Må selvsagt flytte den andre hånden tilsvarende slik at begge hender er på styret.Gixxerman wrote:Man både dytter og drar når man svinger. Man dytter på ene holka, og drar i den andre

nei nei!! kjør ikke aktivt med sensor bakpå! men du skal kjøre så det er morsomt å sitte på.. kan stryke på å ikke legge ned sykkel i sving og på å ikke holde tempo.. skal være pen flyt i svingene. Det gixxer mener er når du f.eks kjører vestalnds veier, og svingene krøller seg som ormer bortover.. da anbefalles det å både dra og pushe. dette er for å stabilisere styret og for mere feeling og kjapphet.. jo hardere du pusher jo lenger ned drar sykkelen seg.. dette bør øves på slik at du klarer å få sykkelen opp igjen ved endt sving. Noen som vil lage en liten "how to" med aktiv kjøring og kjøretips kanskje? er ikke alle som er like drevne her inne...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- Speedy Gonzales
- MC: Z1000 08