Page 2 of 2

Posted: 01 Sep 2006 13:05
by Joda
Hadde de testet det i bremsebenk? Journalistene overdriver jo kraftig innimellom. Du har jo ingen reell erfaring med dette selv da, slik det kan fremstå ut av det du sier. Jeg tror heller ikke du har tilstrekkelig erfaringsgrunnlag til å uttale deg om slike ting. På en moped merker man nok svært godt 2-3 hk, men på en motorsykkel med over 100 hk er dette kun av akademisk interesse. Har du noen gang kjørt en 1000cc?

Posted: 01 Sep 2006 23:41
by Asfaltkongen
Alle monner drar.. Men det er nok ikke noe av dette jeg har i tankene. På FZR er det en slags "plombering" i forgasserne man kan fjerne. Må ned i forgasserne og se etter om den plomba er der på min FZR. Skal gi rundt 15 bhp mer om man fjerner disse. Dette er det første jeg skal gjøre...

Posted: 02 Sep 2006 01:57
by Furre
Joda wrote:Hadde de testet det i bremsebenk? Journalistene overdriver jo kraftig innimellom. Du har jo ingen reell erfaring med dette selv da, slik det kan fremstå ut av det du sier. Jeg tror heller ikke du har tilstrekkelig erfaringsgrunnlag til å uttale deg om slike ting. På en moped merker man nok svært godt 2-3 hk, men på en motorsykkel med over 100 hk er dette kun av akademisk interesse. Har du noen gang kjørt en 1000cc?
Ehm, ja, har prøve kjørt fler 1000cc, blant annet gixxer 06, du tror at bare fordi jeg ikke har en 1000cc som du har at jeg ikke har erfaring, og heller ingen kunnskaper om noe, vel, sier at kritikken kommer fra rett kanon må jeg si mr.bookworm

det er brukt bremsebenk på testen, med grafer, og jeg vil tro folk som har kjørt tilsammen dobbel så mye som både meg og deg sammenlagt er mer enn gode nok til å lage en helt sakelig artikkel..

Posted: 02 Sep 2006 09:17
by ATWindsor
Furre wrote:og jeg vil tro folk som har kjørt tilsammen dobbel så mye som både meg og deg sammenlagt er mer enn gode nok til å lage en helt sakelig artikkel..
Uten at jeg skal ta stilling til akkurat denne saken, så er ikke det akkurat noen garanti, se på hi-fi-journalister, de har hørt på ganske mange annlegg, men det hindrer ikke det faktumet at de fleste av de lirer av seg usannsynig mye piss som ikke stemmer.

AtW

Posted: 02 Sep 2006 11:00
by Joda
Du må bare tro på journalistene hvis du vil. Men det gjør ikke jeg helt ukritisk. Jeg mener ikke at det er nødvendig å eie en 1000cc, men hvis du hadde endel erfaring med tunge sykler så ville du ha forstått at 2-3 hk ikke er særlig merkbart.

Posted: 02 Sep 2006 11:53
by adoniz
Joda wrote:...men hvis du hadde endel erfaring med tunge sykler så ville du ha forstått at 2-3 hk ikke er særlig merkbart.

Å joda! :wink:

LOL, er vel enig med den, 2-3 hester blir en liten dråpe i havet det altså. Nå skal ikke jeg liste opp hva jeg har kjørt og hvor lenge jeg har kjørt for å rettferdiggjøre det, men hvor mye effekt har en r6 da? ca 130? Det er ikke store %-vise økningen.. litt over to prosent da om en får tre hester.

Si at en er så uheldig at en legger på seg tre-fire kilo da? Drar sykkelen merkbart dårligere da tro?

Ang, interessejournalistikk. De skriver stort sett den en vil høre. Har lenge lest og hatt stor interesse for bl.a. musikk og mc. Som atw sier. Hi-fi bladene sier og mener bare svada!! Det er ikke hold i noe.

Leser en bike, ser det jo ut som om det ikke finnes en mindre god sykkel. De er ikke kritisk til noe. Er ikke mye hold i det som ¨står der heller...

For å gå litt tilbake til topic da;

Asfalkong: Du må sikkert ha et dynojetkit. Har det selv til gpzn. Har ikke mont enda, men det må borres å greier inni gasserene. Skal gi grei økning det.

Re: Benket FZR'en min i dag

Posted: 02 Sep 2006 11:53
by adoniz
Asfaltkongen wrote:Hadde sykkelen min i benk hos fastbikes i dag:

FZR1000 1993 - 130 bakhjulshester. Leo Vince slip-on og KN-filter...

8)

Har noen triks på lager og skal hente ut noen flere hester i løpet av nærmeste framtid. Blir spennende å se...
og hva betalte du forresten for d?

Posted: 02 Sep 2006 14:59
by Asfaltkongen
Det kostet 500 kroner å benke biken.

Posted: 02 Sep 2006 18:51
by einarman
Har en -87 Fzr 1000 og en -00 R1. De to syklene er oppgitt med en effektforskjell på 20 hk. :!:
R1 føles mye raskere, men tror det bare har med de mye bedre kjøre-egenskapene den har i forhold til FZR`en.
Har fått prøve de to syklene opp mot hverandre, R1 drar noe fra i akselerasjonen, men ikke mye. Har klart å henge meg på i slipp-streem`en av R1, og da fulgt denne med den gamle FZR`en..... :lol:
Har kjørt tung sykkel i mange år, og kjent den "enorme" forskjellen det har vært mellom de nye og gamle syklene.
I virkeligheten har det vist seg at vi vanlige folk på vanlige veier ikke klarer å utnytte disse forskjellene nevneverdig. Hadde en kjempelat FZR 600 for endel år siden, kjørte godt sammen med de større syklene alikevell. På lange strekker kunne jeg selvfølgelig lett bli frakjørt, men generelt var det ikke noe problem.
Det meste av sykler som lages idag har en hel masse "skrytehester", Yamaha er blant verstingene i så måte ifølge de fleste tidsskrifter. (Bike, Mc-avisa osv)

Posted: 02 Sep 2006 19:08
by Gixxerman
Heisann og velkommen til forumet :)

Hadde i høst en GSXR750 -93 mod med oppgitte 118hester på veiva. Har nå samme sykkelen, bare en -00 modell med oppgitte 141hester på veiva. Denne har dog fått på litt godsaker så den har 134hester på hjulet nå. Vil si at jeg merker ganske stor forskjell i aks, og da snakker jeg rett frem. Kjøreegenskapene er selvsagt en annen verden, men det har da ingenting å si for aks rett frem.
Føler man seg tryggere i en sving med én sykkel kontra en annen, så vil man naturlig nok kjøre raskere gjennom den svingen. Og jeg vil tørre å påstå at jeg var mer forsiktig med den gamle "tømmerstokken" kontra den nye :)

Posted: 02 Sep 2006 19:09
by Asfaltkongen
I dag har jeg drevet ned hele 2 tenner på framdrevet, fra 17 til 15 tenner. Strammet kjedet etterpå og har vært ute og testet litt nå. Merker faktisk ikke store forskjellen gitt, faktisk ingen forskjell i det hele tatt. Er to tenner ned forran muligens ikke så drastisk som mange skal ha det det til...? Hvor mye forskjell kan man forvente??

Posted: 02 Sep 2006 19:15
by Gixxerman
Om du er kjent med biken så vet du nok hvilket turtall den ligger på i dét og det giret i dén og den hastigheten på vanlige dreving. Om du ikke tenkte på det, så får du vel ta deg en tur til å se hvor stor forskjellen er i rpm. :)

Posted: 02 Sep 2006 20:23
by Joda
Gixxerman:
Den sykkelen din HADDE en gang i tiden 118 hk. Vil tro den har mistet en del i løpet av et langt liv.

Posted: 02 Sep 2006 20:32
by Gixxerman
Den gamle ja... Har ny nå så I don't care :lol:

Posted: 03 Sep 2006 17:57
by adoniz
Gixxerman wrote:....Vil si at jeg merker ganske stor forskjell i aks, og da snakker jeg rett frem.
Husk at du har en effektforskjell på 18% da. Det er jo mye i forrhold til det vi snakket om tidligere her..

Den aller største forskjellen på dagens kontra 10 år gammle sykkler er i hovedsak vekta og kjøreegenskapene. Motorene er selvsagt sterkere men, som det sies her. Ikke alle som utnytter dette.