Page 2 of 2

Posted: 13 Sep 2006 01:13
by tshansen
punktstrekk er vel noe som er lettest å få med for stramt kjede? eller tar jeg da feil!?

Har du for stramt kjede, hiver en kompis bakpå, kjører på en hump? å vips!

Posted: 13 Sep 2006 09:20
by Gixxerman
Joa, men se for deg at kjedet er altfor slakt. Se for deg gyroeffekten som får kjedet til å kaste seg selv rundt drevene. Husker jeg bøffelånte peden til brutter i moppetiden. Kjedet på den falt av stort sett hele tiden, og det kjedet tror jeg hadde sett sine bedre dager. Sykkelen får en veldig rykkete gangene, og om kjedet er slakt nok, så vil det faktisk glippe på drevene ved for mye pådrag. Da herper man kjedet rimelig fort, og drev óg for den saks skyld.

Posted: 13 Sep 2006 09:29
by Keihin
Ingen som helst fare med å ha så mye slakk på kjedet at det ser ut som en hengebru. Hopper ikke over før du har knekkt tennene... Kjedet kan skrape opp diverse og sykkelen blir litt ekkel pga dødgangen, men det er alt.

For strammt er 10 ganger værre, da du risikerer å ta livet av lagrene på utgående aksel, med resulterende overhaling av girkasse...

Uansett så er jeg rimelig sikker på at vi i denne tråden egentlig burde snakket om justering av gassere på oljebrennere (2 takter). For meg høres det ut som et symptom på mager blanding på nåla eller noe. Men nå er jeg jævlig rusten på 2 takter :)

Posted: 13 Sep 2006 16:24
by inunf
howstuffworks tror jeg det står en artikkel om forgassere. På slutten av artikkelen kommer det opp linker til andre sider med mer informasjon. Mener å huske at der var en artikkel om forgasserjustering (hoveddyse, nåldyse&dysenål og pilotskrue). Jeg fikk stor hjelp av denne artikkelen da jeg justerte forgasseren på NSR'en min for 2 år siden.

Posted: 14 Sep 2006 00:11
by Loffen
Jaja, har slakket kjedet litt og det ble mye bedre.

Posted: 15 Sep 2006 20:11
by Eike_Oak
Ujevnt drag eller dårlig drag på enkelte turtall på en 2-takts motor kan nesten alltid skylles på feil bensin/luft blanding

Ta en plugchop, prøv andre dyser, flytt på nålen. Og for all del! Les en (helst fler) guide(r) til hvordan man stiller en gasser!!!

Posted: 17 Sep 2006 16:40
by Loffen
Dere skjønner ikke hva jeg mente med ujevnt drag. Du tenker nok på fjusking, og ikke slikt problem jeg hadde.

Posted: 17 Sep 2006 21:22
by Eike_Oak
rc-marcus wrote:Dere skjønner ikke hva jeg mente med ujevnt drag. Du tenker nok på fjusking, og ikke slikt problem jeg hadde.
Tenker ikke på fjusking :)