Page 2 of 5

Posted: 13 Sep 2006 19:31
by ErlingSG
Hvor mye sprekere kan du si en totakter er da?
Cirka 1000.... Ikke for å være frekk, men litt dumt spørsmål! ;)
Folk sier at 4T har bedre bunndrag, mens 2T har morsommere effektregister (Litt dårlig skrevet, men)
Og utifra hva du sier vil jeg foreslå 4T, de er mer driftsikre (sett utifra at det ikke er et jalla-merke såklart..) og billigere i drift....

Erling

Posted: 13 Sep 2006 19:51
by Pondus90
okei :) vurderer sterkt Rieju RS2 125 shu :D

Posted: 13 Sep 2006 20:00
by Lasseleeten
Prøvekjør den da, så finner du vel ut om du liker den eller ikke ;)

Posted: 13 Sep 2006 20:14
by Pondus90
Må først få overtalt pappa :( er ikke så lett :( vært mye greiere om Honda hadde produsert nsr enda :P

Posted: 13 Sep 2006 20:26
by Lasseleeten
Vet ikke hvor mye penger du har til rådighet jeg.. Men hva med en brukt rs 2000 modell til 30k? http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=994179[/url]

Posted: 13 Sep 2006 20:28
by Pondus90
Hele poenget er at den MÅ(!!!) være ny da :? For pappa vil ikke ta noen sjanser på at det er gjort noe med syklene av den forrige eieren (vet jo ikke om du har rævkjørt dem eller jentekjørt ikke sant)

Posted: 13 Sep 2006 20:34
by inunf
Essa, kjøp gammelt og lær å skru! CBR 125 kommer til å gjøre gjøre forhandlerne søkkrike. Skuddsikker 1. sykkel => ingen lærer å skru => alle må på verksted for den minste ting => De som eier verkstedet får gode tider.

Posted: 13 Sep 2006 20:36
by Pondus90
Har da prøvd å overtale faren min om det, men det går ikke, å så lenge han sitter på pengene så må jeg bare høre på han da (men prøver å smiske å da)

Posted: 13 Sep 2006 20:48
by ATWindsor
inunf wrote:Essa, kjøp gammelt og lær å skru! CBR 125 kommer til å gjøre gjøre forhandlerne søkkrike. Skuddsikker 1. sykkel => ingen lærer å skru => alle må på verksted for den minste ting => De som eier verkstedet får gode tider.
Så du mener verkstedene vil tjene mye mer, fordi sykkelen er så driftssikker at ting nesten aldri går i stykker? Det tviler jeg på gitt.

AtW

Posted: 13 Sep 2006 20:50
by ATWindsor
Lasseleeten wrote:2 taktere er sprekere..
Også når det ikke skal trimmes? 12 Hk er vel grensa på Lett-MC uansett, når denne 4-takteren allerede er på grensa, så er det neppe noe mer effekt i to-takteren.

AtW

Posted: 13 Sep 2006 20:54
by Pondus90
Så du mener at jeg lik så greit kan kjøpe en Rieuju RS2 125 som har 4-takter motor da?

Posted: 13 Sep 2006 20:57
by ATWindsor
Pondus90 wrote:Så du mener at jeg lik så greit kan kjøpe en Rieuju RS2 125 som har 4-takter motor da?
Altså, motorer er ikke min sterke side, men grensen for Lett-MC er vel 12 eller 14HK, og om jeg har forstått det riktig, så ligger denne sykkelen på denne grensa? Og da er toppeffekten ikke noe høyere på en utrimmet (lovlig) 125cc-totakter. Og firetaktere har jo oftest jevnere effektkurve også, så jeg ville tippe 4-takteren framstår som sprekere, fordi effekten på lavere turtall er høyere(?).

AtW

Posted: 13 Sep 2006 21:00
by Pondus90
Ok :) for hører at alle andre ikke liker de pga trimming, men får ikke noe svar på andre ting egentlig, for jeg får som sagt ikke trimme den 8en klausul med pappa :? ) men som en annen sa, jeg skal forsøke å prøvekjøre den om pappa gir litt mer etter for at jeg kan få den :D

Posted: 13 Sep 2006 21:21
by Lasseleeten
ATWindsor wrote:
Pondus90 wrote:Så du mener at jeg lik så greit kan kjøpe en Rieuju RS2 125 som har 4-takter motor da?
Altså, motorer er ikke min sterke side, men grensen for Lett-MC er vel 12 eller 14HK, og om jeg har forstått det riktig, så ligger denne sykkelen på denne grensa? Og da er toppeffekten ikke noe høyere på en utrimmet (lovlig) 125cc-totakter. Og firetaktere har jo oftest jevnere effektkurve også, så jeg ville tippe 4-takteren framstår som sprekere, fordi effekten på lavere turtall er høyere(?).

AtW
Max 15 hk. De fleste 2 taktere har 15 hk. De fleste 4 taktere har rundt 11-13 hk ca..

Posted: 14 Sep 2006 23:40
by turboman
nja.... akuratt hestene er da ikkje så viktige. men det er mangen firetaktere med 15 hest om det er viktig. men firetakter er da mindre vedlikehold i dei fleste tilfeller... eg har skrudd ein del før.. men når eg først skal kjøre så vil eg heller kjøre enn at ting går sondt å må kjøpast nytt/reparerast osv.. men når enn kjøper nytt så er sjangsen for at ting går til helvette mindre enn ein gammal sykkel som er utslitt.. det er da både med firetakter og totakter...