Page 2 of 2
Posted: 26 Sep 2006 17:18
by YukMouth
RH racing wrote:man får ett "grip" middel man kan ta på dekkene både etter vask og om man vet man skal kjøre gris.. dette kliner ikke til sykkel eller dekk.. og gjør at dekket har en mere sort glinsende farge.. (kan ligne på dekkshine)
Hva heter dette stoffet?
Posted: 26 Sep 2006 18:43
by Lupo
[quote]Nå er Zalo snille saker, men like fullt fettløsende og vil dermed tørke ut dekkene. Skal garantere deg at det eneste du gjør er å tørke ut ytterste laget av gummi på dekkene. Dette må så slites bort igjen før du har "optimalt" grep på plass igjen.[/quote]
Oki! Takker. Da var den saken avklart i alle fall!
Regner med det ikke skader å vaske dekkene så lenge de spyles av igjen med mye vann?
Andreas
Posted: 27 Sep 2006 08:38
by Keihin
Regner med det ikke skader å vaske dekkene så lenge de spyles av igjen med mye vann?
Andreas
Vel, det kommer nok litt an på hvor sterkt løsningsmiddel som brukes, men vil tro "skaden" er borte før du har fått skikkelig varme i dekket uansett. Det skumle er at man på MC har "ubrukte" deler av dekket inntil man legger ned sykkelen tilstrekkelig til å slite vekk evt. tørr glatt gummi.
Jeg prøver så langt det er mulig å holde løsningsmiddel unna dekkene, og ser ikke noe som helst poeng i å vaske de. For meg er grep uendelig mye mer viktig enn om de ser rene og pene ut, og jeg er rimelig sikker på at det er lettere å få løsningsmiddel inn i gummien enn det er å få den ut igjen. Jeg tror derfor noe alltid blir liggende igjen inni og dermed tørke ut gummien.
Posted: 27 Sep 2006 09:29
by Lupo
Det skumle er at man på MC har "ubrukte" deler av dekket inntil man legger ned sykkelen tilstrekkelig til å slite vekk evt. tørr glatt gummi.
Det er akkurat derfor jeg liker å vaske dekkene! Pleier å gnukke litt ekstra på dem for å få av oppsamlet drit på steder på dekket jeg bare vil finne på å bruke i en nødsituasjon. Ekstra ille er det på vinteren når sykkel svømmer i piggdekkstøv og saltlake og aldri får noe særlig nedlegg. Det blir som en hinne på de ubrukte stedene og det virker som om denne slipes litt ned av vigoriøs bruk av grønn kjøkkenskrubbsvamp. Har også fått en følelse av at det gir nytt liv til gummien generelt, men det er vell bare inbilling at det fungerer da..?
Fra nå av blir det vel sandpapir i stedet! :)
Men... Om det ødelegger dekkene med zalo, hvorfor anbefaler NAF det på vinterglatten?
Andreas
PS: vasker nesten aldri sykkelen, så det er neppe noe stort problem uansett. :D
Posted: 27 Sep 2006 09:39
by Keihin
Men... Om det ødelegger dekkene med zalo, hvorfor anbefaler NAF det på vinterglatten?
Andreas
Fordi det da er "det minste av 2 onder". Man vasker vekk asfaltbelegg fordi det er såpeglatt mot snøen, men det er like fullt skadelig for dekket. Spesielt piggfrie dekk hvor grepet kun er basert på myk gummi.
Det er altså fortsatt viktig å vaske vekk alt løsemiddel når man vasker dekk om vinteren også.
Jeg skjønner forresten at ikke vi har helt samme bruksmønster på syklene våre når du nevner kjøring om vinteren og sjelden/aldri bruker sidene på dekket

Jeg ville nå heller fått klemt sykkelen ned i sving iblandt i stedet for å bruke sandpapir, børste elns.

Posted: 27 Sep 2006 22:41
by Lupo
>Jeg skjønner forresten at ikke vi har helt samme bruksmønster på syklene våre når du nevner kjøring om vinteren og sjelden/aldri bruker sidene på dekket
Så du pleier å skrape hvilerne så snøføyken står? Hehe.. Tror kanskje 'om vintereten' biten i setningen min over gjemte seg når du skulle lese den. :) Ordet 'nødsituasjon' kanskje også var på ferie, men det er forhåpentligvis på plass igjen nå.
>Jeg ville nå heller fått klemt sykkelen ned i sving iblandt i stedet for å bruke sandpapir, børste elns.
Har alt for store noier for tilfeldighetene, jfr singelulykke-statistikken, til å synes det er trygy å bruke masse nedlegg uten videre. Til gjengjeld er det en sikkerhetsmargin som bør være tilgjengelig for bruk uten å risikere å havne på et parti dau gummi. Derfor stillestående slitasje av sidene, i fremtiden uten løsemiddler. :)
Posted: 28 Sep 2006 08:55
by Keihin
Hehe, vi snakker forbi hverandre her Lupo
Det jeg prøvde å si, er at jeg har en sykkel jeg ikke kunne funnet på å bruke med mindre det er minst 10 varme ute, og at sidene på dekket blir brukt mer enn midten. Så jeg tror jeg forstod dine ord
Forøvrig er det fortsatt masser av sikkerhetsmargin på en moderne sykkel enda man bruker mesteparten av gummien. Grensen ligger i hodet, ikke i gummien

Posted: 28 Sep 2006 09:07
by Gixxerman
Ganske enig at begrensningene ligger i hodet. Merker jo selv at jeg er fersk R-syklist så jeg hadde vel ikke tatt skade av banekurs tror jeg

Har i det minste klart å holde den på veien og ikke i grøfta da

Posted: 01 Oct 2006 13:54
by Lupo
Hmm.. Oki, er med på at de fleste har uante reserver, men.. alle bør da vel ha reserver i bøtter og spann, på veien?
Problemet er når det sladder. Trengs masser av marginer for å ha noen som helst sjanse!
Helt enig i at hjernen er begrensningen. I hvert fall min! :D Har bare sklidd ut 1 gang med MC, på bane. Har derimot syklet mye tull på tråsykkel og dynamikken er den samme der. Hatt mer enn rikelig med anledninger til inngående studie av mine egne trynings-mekanismer. Kan med hånden på hjertet bare påstå at et par av fallene var fordi det rett og slett bare vare slutt på veigrepet. Stort sett gjør jeg dumme ting som hjelper meg selv å fortsette å ramle, som å se ned på den skumle bakken. Det går helt fint med en litens sladd her og der, helt til det ikke gjør det. Selv en ganske uskyldig liten velt på MC kan fort bli dramatisk om det er på feil sted eller feil tid.
Mindre nedlegg gir marginer til å takle alt det sinnsyke som plutselig kan oppstå. Det gjør det hele tiden! Spesielt når det er minst ventet.
Er langt til nærmeste bane. Nesten enda lengre mellom de få stedene der det er mulig å ta risikoen på en sklitur ut i terrenget. Uten å treffe autovern, stolper, trær, steiner, motgående trafikk, osv. Er ytterst få svinger i verden som bare har et mykt jorde å by på om statistikken skulle slå hardt til. Å være på kanten av dekket vil være game over om det skulle skje noe i de aller fleste situasjoner. Det er jo uansett kjekt å ha muligheten til å bruke kanten som en reserveløsning om det trengs, f.eks. om noe dukker opp i ditt kjørefelt og det trengs en hurtig kursendring innover i veibanen. Eller den uventede minskende radius svingen. Kanskje en sladd av der sykkelen plutselig hopper fra normalsving til pissevinkel. Hva nå det er som plutselig trigger instikt-reaksjonene. Det tar tid å overvinne de urgamle gen-programmerte reaksjonene som ikke har noe som helst med MC å gjøre. Den tiden får man med marginer. Kall det gjerne livsforsikring! I hvert fall om man er like teit som meg, for jeg klarer bare ikke å styre meg om jeg ikke gir meg selv helt klare spilleregler. En av reglene er at veigrep er noe det skal være mer enn nok av til enhver tid, takk. ;) Litt som flytrafikk, marginen kan virke enorme og kanskje også fremstå som overdrevne, men det er en god grunn til at det ikke skal være spillerom for feil for det blir fort tragedier av denslags.
Regner med vi er enig i dette! Måtte bare få poengtert det i tilfelle noen som leser dette synes det er en god idé å prøve å slipe dekket til kantene på et offentlige veinettet.