Råd angående ny hydraulisk clutch + bremsehendel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Du begrenser vel nedleggsvinkelen ganske bra med en slik skiltplassering. Og nedleggsvinkel er vel mye av poenget med R-sykkel...
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

mhmm.. kommer ann på hvor stort det er da..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Ja, men Harley-"triks" på en R-sykkel blir for dumt... Og hvis det ikke skal begrense nedleggsvinkelen så må det være GANSKE lite...
adoniz

Post by adoniz »

brap wrote:"Stoppekraft" er en funksjon av friksjon mellom underlaget og dekkene dine. Det eneste du kan gjøre med sykkelen for å bedre denne er å bytte til mer klissete dekk.
Hva med bedre dempere? Mindre uavdempet vekt. Flere ting som kan øke "stoppekraften"
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

På de fleste moderne sykler skal man ikke klemme bremsehendelen særlig hardt for å låse framhjulet, eller løfte bakhjulet. Jeg klarer fint å låse framhjulet bare ved å bruke peke- og langefingern på blackbirden. Regner med dette også er tilfellet for gixxern din, Gixxerman? I så fall er det bare råere dekk + øving som skal til for å kunne foreta en effektiv nødbrems i trafikken. Skal du kjøre mange runder i slengen på bane, er det kanskje ikke så dumt å bytte ut klossene med noe som er hakket råere. "Racing-klosser" pleier imidlertid ikke å yte skikkelig før de får litt varme i seg (et par-tre hurtige runder rundt banen)..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Slik hendelen er nå så er den unsafe å kjøre med. Blir det til at jeg plutselig må nødbremse, slik man må før en potensiell ulykke så ville jeg mest sannsynlig ha låst bremsen ettersom låst brems ville blitt neste etter for lite brems. Gidder ikke ha det slik, og holde på med sånt tull. Hvorfor kan ikke jeg kjøpe meg skikkelige hendler da. Misunnelige folkens ? :wink: Og stålomspunnede slanger og andre klosser. Har man bedre feel så har man bedre forutsetninger til å foreta en effekt nedbremsing. Så jeg vil nå si at det vil gi meg kortere bremsestrekning.
Jalmar

Post by Jalmar »

For min del kan du kjøpe så fin masterpumpe og hendel du bare vil. :lol:

Men hvis du ønsker å bruke det du har i dag, er løsningen å overhale den masterpumpa du har. Symptomer på ufølsom brems og enten for lite brems som går over i for mye brems, tyder på at stempelet i masterpumpa eller stemplene i bremsekalipperne "lugger". Det er vanlig hvis forurensinger har kommet inn i sylindrene på pumpe eller kalipper. Den sikreste måten å skaffe seg disse problemene på er å ikke skifte bremsevæske. Da klumper den seg, og tærer på godset i stempler/sylindre.

Det som gjøres ved en overhaling av masterpumpa, er at pumpa blir pelt fra hverandre og grundig rengjort. Så blir det montert et rep.sett som vanligvis inneholder et nytt stempel med tetninger. Er det riper eller andre feil i sylinderen blir denne honet. Så blir alt montert sammen igjen.

Neste trinn er da bremsekalipperne. Disse blir pelt fra hverandre og rengjort, sylindrene blir honet og alle pakninger blir skiftet. I noen tilfeller vil man oppleve at semplene har fått skader i form av små "kratere" p.g.a. tæringen fra forurensingen i bremsevæska. Da må stemplene skiftes.

Siste trinn i prosessen bør være, etter min mening, skifte av bremseslanger til stålomspundne slanger. Så er det bare å fylle systemet med ny væske og lufte. I tillegg sjekker man og eventuelt fornyer bremseklossene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply