Page 2 of 2
Posted: 14 Oct 2006 12:54
by inunf
Du begrenser vel nedleggsvinkelen ganske bra med en slik skiltplassering. Og nedleggsvinkel er vel mye av poenget med R-sykkel...
Posted: 14 Oct 2006 18:51
by RH racing
mhmm.. kommer ann på hvor stort det er da..
Posted: 15 Oct 2006 17:21
by inunf
Ja, men Harley-"triks" på en R-sykkel blir for dumt... Og hvis det ikke skal begrense nedleggsvinkelen så må det være GANSKE lite...
Posted: 16 Oct 2006 00:04
by adoniz
brap wrote:"Stoppekraft" er en funksjon av friksjon mellom underlaget og dekkene dine. Det eneste du kan gjøre med sykkelen for å bedre denne er å bytte til mer klissete dekk.
Hva med bedre dempere? Mindre uavdempet vekt. Flere ting som kan øke "stoppekraften"
Posted: 25 Oct 2006 08:16
by bandit
På de fleste moderne sykler skal man ikke klemme bremsehendelen særlig hardt for å låse framhjulet, eller løfte bakhjulet. Jeg klarer fint å låse framhjulet bare ved å bruke peke- og langefingern på blackbirden. Regner med dette også er tilfellet for gixxern din, Gixxerman? I så fall er det bare råere dekk + øving som skal til for å kunne foreta en effektiv nødbrems i trafikken. Skal du kjøre mange runder i slengen på bane, er det kanskje ikke så dumt å bytte ut klossene med noe som er hakket råere. "Racing-klosser" pleier imidlertid ikke å yte skikkelig før de får litt varme i seg (et par-tre hurtige runder rundt banen)..
Posted: 25 Oct 2006 09:29
by Gixxerman
Slik hendelen er nå så er den unsafe å kjøre med. Blir det til at jeg plutselig må nødbremse, slik man må før en potensiell ulykke så ville jeg mest sannsynlig ha låst bremsen ettersom låst brems ville blitt neste etter for lite brems. Gidder ikke ha det slik, og holde på med sånt tull. Hvorfor kan ikke jeg kjøpe meg skikkelige hendler da. Misunnelige folkens ?

Og stålomspunnede slanger og andre klosser. Har man bedre feel så har man bedre forutsetninger til å foreta en effekt nedbremsing. Så jeg vil nå si at det vil gi meg kortere bremsestrekning.
Posted: 25 Oct 2006 10:35
by Jalmar
For min del kan du kjøpe så fin masterpumpe og hendel du bare vil.
Men hvis du ønsker å bruke det du har i dag, er løsningen å overhale den masterpumpa du har. Symptomer på ufølsom brems og enten for lite brems som går over i for mye brems, tyder på at stempelet i masterpumpa eller stemplene i bremsekalipperne "lugger". Det er vanlig hvis forurensinger har kommet inn i sylindrene på pumpe eller kalipper. Den sikreste måten å skaffe seg disse problemene på er å ikke skifte bremsevæske. Da klumper den seg, og tærer på godset i stempler/sylindre.
Det som gjøres ved en overhaling av masterpumpa, er at pumpa blir pelt fra hverandre og grundig rengjort. Så blir det montert et rep.sett som vanligvis inneholder et nytt stempel med tetninger. Er det riper eller andre feil i sylinderen blir denne honet. Så blir alt montert sammen igjen.
Neste trinn er da bremsekalipperne. Disse blir pelt fra hverandre og rengjort, sylindrene blir honet og alle pakninger blir skiftet. I noen tilfeller vil man oppleve at semplene har fått skader i form av små "kratere" p.g.a. tæringen fra forurensingen i bremsevæska. Da må stemplene skiftes.
Siste trinn i prosessen bør være, etter min mening, skifte av bremseslanger til stålomspundne slanger. Så er det bare å fylle systemet med ny væske og lufte. I tillegg sjekker man og eventuelt fornyer bremseklossene.