EU-kontroll på mc/moped?
Jada, riktig det ATW. Blinklys og andre lyssignaler er selvfølgelig viktig å ha og bruke på riktig måte.
Kunne det da bli fokusert på nettopp bruken av disse signalene framfor å innføre dyre kontroller for å sikre at disse virker en gang annethvert år.
Jeg tror samfunnet ville være mer tjent med at f.eks. utekontroller blei intensivert. Få ut kyndige folk fra vegvesenet til kontrollplassene, og ta tilfeldige kontroller i vanlig trafikk. Da ville alle trafikantgrupper bli kontrollert, og det hadde ikke vært mulig å tilpasse kjøretøyets tekniske tilstand slik man har muligheten til ved en kontroll på en dato annethvert år.
Kunne det da bli fokusert på nettopp bruken av disse signalene framfor å innføre dyre kontroller for å sikre at disse virker en gang annethvert år.
Jeg tror samfunnet ville være mer tjent med at f.eks. utekontroller blei intensivert. Få ut kyndige folk fra vegvesenet til kontrollplassene, og ta tilfeldige kontroller i vanlig trafikk. Da ville alle trafikantgrupper bli kontrollert, og det hadde ikke vært mulig å tilpasse kjøretøyets tekniske tilstand slik man har muligheten til ved en kontroll på en dato annethvert år.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Klarer ikke å finne igjen den artikkelen i en av de store avisenes nett-utgave jeg leste for noen dager siden. Der stod det at Politiet, Vegvesenet og Tollvesenet hadde mobile kontroller i Akershus. De kjørte i samme bil,og sjekket alt. Tenkisk,om avgifter var betalt,fart osv.,osv..
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

Jada, Desmo. Det sto et stykke om dette i Romerikes Blad i forrige uka.
Videre sto det at denne bilen skulle være på veien hele 1 - en - dag i måneden!!!
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2379321.ece
Videre sto det at denne bilen skulle være på veien hele 1 - en - dag i måneden!!!
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar, hadde du vært jente skulle jeg gitt deg en klem. Det er et paradoks at myndighetene på død og liv skal sjekke at blinklyspærene virker, men ALDRI kontrollerer at folk faktisk bruker dem i trafikken. Noen som noen gang har sett en blinklyskontroll??Jalmar wrote:Jada, riktig det ATW. Blinklys og andre lyssignaler er selvfølgelig viktig å ha og bruke på riktig måte.

Hehe, ja det er jeg enig i, personlig blir jeg lettere irritert over all den hodeløse mangelen på blinking som foregår i trafikken.Dominator wrote:Jalmar, hadde du vært jente skulle jeg gitt deg en klem. Det er et paradoks at myndighetene på død og liv skal sjekke at blinklyspærene virker, men ALDRI kontrollerer at folk faktisk bruker dem i trafikken. Noen som noen gang har sett en blinklyskontroll??Jalmar wrote:Jada, riktig det ATW. Blinklys og andre lyssignaler er selvfølgelig viktig å ha og bruke på riktig måte.
Kunne det da bli fokusert på nettopp bruken av disse signalene framfor å innføre dyre kontroller for å sikre at disse virker en gang annethvert år.Nei, det har vi IKKE sett.
AtW
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Ahhhh! Mille Grazie, signor Jalmar. Den var det jeg lette etter.Jalmar wrote:Jada, Desmo. Det sto et stykke om dette i Romerikes Blad i forrige uka.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

EU-kontroll
Ble slett ikke overbevist over kompetansen da jeg for et par år siden var på en trafikkstasjon med et litt spesielt kjøretøy for få utført EU-kontroll.
Kjørte - kom tilbake - pratet lenge - kjørte igjen - kom tilbake - pratet enda mere - kjørte en 3. tur - tilbake - pratet OG kontrollerte at alle pærer virket. Godkjent!! Påsto at han hadde merket under kjøreturene hvis noe var feil. Slik skal vi altså ta fri fra jobben og betale full takst for å få utført...........
Kjørte - kom tilbake - pratet lenge - kjørte igjen - kom tilbake - pratet enda mere - kjørte en 3. tur - tilbake - pratet OG kontrollerte at alle pærer virket. Godkjent!! Påsto at han hadde merket under kjøreturene hvis noe var feil. Slik skal vi altså ta fri fra jobben og betale full takst for å få utført...........

Jeg har aldri hatt bil, så har ikke orket å sette meg inn i alt av hva de gjennomgår på en EU-kontroll. Men når det kommer til MC, kan det bli slik at de pirker på undertray som ikke er godkjente, slip on som ikke er godkjente, og alt annet snadder man kan bestille til MC som kanskje ikke er godkjente?
Torstein
Torstein
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Jeg tillater meg å klippe rått og uhemmet fra NMCUs hjemmeside ang. denne saken:
Vurderer innføring av EU-kontroll for MC
Statens vegvesen sier at moped og MC er nesten fire ganger så ofte innblandet i ulykker som personbiler. Derfor vil man nå se på om det skal innføres periodisk kontroll også for tohjulingene.
Når EU innførte periodisk kjøretøykontroll ("EU-kontroll") valgte man å unnta motorsykler. Grunnen var at samtlige europeiske ulykkesundersøkelser viste at teknisk svikt er en helt ubetydelig faktor i MC-ulykker. Motorsykkel er et "entusiastkjøretøy" og de aller fleste motorsyklister har nødvendig teknisk kompetanse og en genuin interesse av at kjøretøyet er i teknisk perfekt stand.
Land som i dag har slik sikkerhetskontroll, deriblant Sverige, innfører nå lengre og lengre intervaller mellom kontrollene. Grunnen er rett og slett at man veldig sjelden finner feil - både fordi motorsyklene har høy teknisk kvalitet og fordi rutinemessige vedlikehold er en del av MC-kulturen.
Samtidig vet vi også at Transportøkonomisk institutt har lagt fram en rapport som viser at EU-kontroll av personbiler heller ikke har noen trafikksikkerhetsmessig effekt - særlig om man ser tiltaket i et kost/nytte-perspektiv.
Derfor blir det noe underlig at Statens vegvesen nå plutselig signaliserer et ønske om å innføre EU-kontroll for motorsykler.
Skal Vegdirektoratet få politisk og faglig støtte for dette utspillet må man kunne legge fram ubestridelige bevis på at teknisk svikt på grunn av manglende ettersyn er direkte årsak til mange MC-ulykker. Hvis ikke må ideen om EU-kontroll av motorsykler skrotes!
Vurderer innføring av EU-kontroll for MC
Statens vegvesen sier at moped og MC er nesten fire ganger så ofte innblandet i ulykker som personbiler. Derfor vil man nå se på om det skal innføres periodisk kontroll også for tohjulingene.
Når EU innførte periodisk kjøretøykontroll ("EU-kontroll") valgte man å unnta motorsykler. Grunnen var at samtlige europeiske ulykkesundersøkelser viste at teknisk svikt er en helt ubetydelig faktor i MC-ulykker. Motorsykkel er et "entusiastkjøretøy" og de aller fleste motorsyklister har nødvendig teknisk kompetanse og en genuin interesse av at kjøretøyet er i teknisk perfekt stand.
Land som i dag har slik sikkerhetskontroll, deriblant Sverige, innfører nå lengre og lengre intervaller mellom kontrollene. Grunnen er rett og slett at man veldig sjelden finner feil - både fordi motorsyklene har høy teknisk kvalitet og fordi rutinemessige vedlikehold er en del av MC-kulturen.
Samtidig vet vi også at Transportøkonomisk institutt har lagt fram en rapport som viser at EU-kontroll av personbiler heller ikke har noen trafikksikkerhetsmessig effekt - særlig om man ser tiltaket i et kost/nytte-perspektiv.
Derfor blir det noe underlig at Statens vegvesen nå plutselig signaliserer et ønske om å innføre EU-kontroll for motorsykler.
Skal Vegdirektoratet få politisk og faglig støtte for dette utspillet må man kunne legge fram ubestridelige bevis på at teknisk svikt på grunn av manglende ettersyn er direkte årsak til mange MC-ulykker. Hvis ikke må ideen om EU-kontroll av motorsykler skrotes!
Støtter NMCU fullt ut i denne saken. Jeg håper at vegmyndighetene innser poengene i ovenstående, og legger disse planene på is.
Dessverre er det tradisjon her i landet når det gjelder å overse sund fornuft.
Det er riktignok noen år siden jeg var i kontakt med (daværende) Biltilsynet i forbindelse med teknisk kontroll av mc, og den kunnskapen som kom for dagen fra vedkommende kontrollør var IKKE overbevisende. Men mye kan ha skjedd med kompetansen vedrørende mc siden den gang, og her tror jeg også NMCU har bidratt i positiv retning. De har jo jobbet aktivt innen ombyggingsreglene bl.a.
Dessverre er det tradisjon her i landet når det gjelder å overse sund fornuft.
Det er riktignok noen år siden jeg var i kontakt med (daværende) Biltilsynet i forbindelse med teknisk kontroll av mc, og den kunnskapen som kom for dagen fra vedkommende kontrollør var IKKE overbevisende. Men mye kan ha skjedd med kompetansen vedrørende mc siden den gang, og her tror jeg også NMCU har bidratt i positiv retning. De har jo jobbet aktivt innen ombyggingsreglene bl.a.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Når det gjelder ombyggingssaken så er/blir det vel 4 kompetansesentere i Norge. Utover dette har nok komp. dessverre smittet veldig lite over på de vanlige trafikkstasjonene. Tolkningsspørsmål som enkelte jobbet som bare rakkern for å avklare for 5 år siden virker å ha gått i glemmeboken hos trafikkst. dagen etter. Dessverre er det jo slik at de sitter med all makt selv om de har 100% feil. Bilen kan man heldigvis få kontrollert hos godkjent verksted, men jeg er veldig skeptisk til hva som kan komme til å skje med moped/mc.........Jalmar wrote: Det er riktignok noen år siden jeg var i kontakt med (daværende) Biltilsynet i forbindelse med teknisk kontroll av mc, og den kunnskapen som kom for dagen fra vedkommende kontrollør var IKKE overbevisende. Men mye kan ha skjedd med kompetansen vedrørende mc siden den gang, og her tror jeg også NMCU har bidratt i positiv retning. De har jo jobbet aktivt innen ombyggingsreglene bl.a.
Klarer nmcu å forhindre dette tror jeg at jeg må bli medl. jeg også (selv om jeg har et hjul for mye).
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Du må bli en av oss NÅ for å støtte opp om jobben - ikke etterpå.
Gå til http://www.nmcu.org og meld deg inn.
Gå til http://www.nmcu.org og meld deg inn.
EU-kontroll
Hmm.......meget godt poeng må jeg innrømmeDu må bli en av oss NÅ for å støtte opp om jobben - ikke etterpå.