Page 2 of 2
Posted: 01 Dec 2006 14:21
by Lasseleeten
mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?
Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er
ulovlig
Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett

Mulig noen tenker såppas langt at det blir
mye lettere å ta tunglappen når den tid kommer. Men men, ikke alle tenker så langt

Posted: 01 Dec 2006 14:32
by marius (aprila rs 125 06)
Har ikke tatt lappen ennå, men holder på med den,men de fleste jeg kjenner har brukt mellom 10 og 18 tusen... men det er verdt det !!!!!!

Posted: 01 Dec 2006 16:03
by Pille
mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?
Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er
ulovlig
Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett

ehm, med lett mc så går det fort nok UTEN å trimme mister

du sier jo selv at ikke er lov å køyre fortere i norge uansett..en original lett mc gjør jo mellom 110 - 130 så vidt jeg vet..og i norge har vi ikke fartsgrenser over 130`? har vi vel?
Så kan jeg og legge til at om du har a1 får du automatisk mellom tung lappen når fylte 21 år..så det er jo litt greitt..har valg utenom bil og, pluss det som lasse sa, MYKJE lettere å ta tung lappen

Posted: 01 Dec 2006 16:08
by Lasseleeten
Pille wrote:mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?
Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er
ulovlig
Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett

ehm, med lett mc så går det fort nok UTEN å trimme mister

du sier jo selv at ikke er lov å køyre fortere i norge uansett..en original lett mc gjør jo mellom 110 - 130 så vidt jeg vet..og i norge har vi ikke fartsgrenser over 130`? har vi vel?
Så kan jeg og legge til at om du har a1 får du automatisk mellom tung lappen når fylte 21 år..så det er jo litt greitt..har valg utenom bil og, pluss det som lasse sa, MYKJE lettere å ta tung lappen

Du får ikke automatisk mellomtunglappen når du blir 21 år om du har A1 lappen.
Posted: 01 Dec 2006 16:53
by Pille
Lasseleeten wrote:Pille wrote:mathiazz wrote:hvem gidder å bruke så ræva mye penger for 2 stusslige sessonger?
Om du har lett-MC eller Moped kjører du ulovlig uansett, alt med økt effekt fra orginalt er
ulovlig
Like godt å kjøre en moped spekket med trim da, er ikke lov å kjøre fortere i Norge uansett

ehm, med lett mc så går det fort nok UTEN å trimme mister

du sier jo selv at ikke er lov å køyre fortere i norge uansett..en original lett mc gjør jo mellom 110 - 130 så vidt jeg vet..og i norge har vi ikke fartsgrenser over 130`? har vi vel?
Så kan jeg og legge til at om du har a1 får du automatisk mellom tung lappen når fylte 21 år..så det er jo litt greitt..har valg utenom bil og, pluss det som lasse sa, MYKJE lettere å ta tung lappen

Du får ikke automatisk mellomtunglappen når du blir 21 år om du har A1 lappen.
er det noe nytt da? har lest en plass det jeg

Posted: 01 Dec 2006 17:21
by Kristoffer
Lasseleeten wrote:Kristoffer wrote:morten_kjar wrote:jeg betalte 10500, og da hadde jeg alt obligatorisk
spør å flink man er til å kjøre å da, trenger man mange timer blir det fort litt dyrt

grise dyrt for bare en kjøre time, her i tønsberg tror jeg det kosta 650 kr,- for 1 kjøretime

Det koster 590 hos Tønsberg og Nøtterøy traffiksole for en time

Bor du i Tønsberg?
Koster 590 for en time på eik også, petters trafikkskole..
Tror jeg brukte ca 12 000 for alt..
Brukte 12 timer hvis jeg ikke tar helt feil..
petters er dyreste i byen

så hvis noen skal ta lappen i tønsberg ikke petters, det var vertfall byens dyrteste for noen uker siden

Posted: 01 Dec 2006 17:26
by 2x
bor ikke i tønsberg

Posted: 01 Dec 2006 21:45
by Lasseleeten
2x wrote:bor ikke i tønsberg

Men så var det jo ikke akkurat deg jeg spurte heller da
Men ring trafikkskolen og spør hvor mye de tar i timen, uten sånn pakke greier..
Posted: 02 Dec 2006 14:48
by Mantis
haha
At du får tung lappen automatisk ved fyllte 21år er bullshit, du må være født før 1970 eller noe sånnt da
Men hørte at det ble så mye ulykker pga av dette. Folk som hadde A1 som ung kunne da gå rett over på sykkler med over 100HK, noe som mange ikke mestret!
Du har
ingen fordeller ved en kjøreskole på å ha hatt A1 når du skal over på A. Kansje du sparer en lapp eller noe.
Tror dere en som har hatt A1 lapen i 2år klarer fint å mestre en sykkel som går 3ganger så fortere og akser 5ganger så fort?
Posted: 02 Dec 2006 15:59
by Lasseleeten
Kristoffer wrote:Lasseleeten wrote:Kristoffer wrote:
Det koster 590 hos Tønsberg og Nøtterøy traffiksole for en time

Bor du i Tønsberg?
Koster 590 for en time på eik også, petters trafikkskole..
Tror jeg brukte ca 12 000 for alt..
Brukte 12 timer hvis jeg ikke tar helt feil..
petters er dyreste i byen

så hvis noen skal ta lappen i tønsberg ikke petters, det var vertfall byens dyrteste for noen uker siden

Er mulig det, alikevel har jeg planer om å ta tung og bil lappen der også

Bra opplæring der spør du meg

Posted: 02 Dec 2006 23:54
by Kristoffer
Lasseleeten wrote:Kristoffer wrote:Lasseleeten wrote:
Bor du i Tønsberg?
Koster 590 for en time på eik også, petters trafikkskole..
Tror jeg brukte ca 12 000 for alt..
Brukte 12 timer hvis jeg ikke tar helt feil..
petters er dyreste i byen

så hvis noen skal ta lappen i tønsberg ikke petters, det var vertfall byens dyrteste for noen uker siden

Er mulig det, alikevel har jeg planer om å ta tung og bil lappen der også

Bra opplæring der spør du meg

Jeg har flere kompis er som skulle ta der, men de sa det var billigere på Tønsberg og Nøtterøy traffikskole, men søstra mi tok der å hu er veldig for nøyd;) men jeg veit ikke om det er veldig mye dyrere, det traffikale grunnkusrset skiller noen 100 lapper vertfall;)
Posted: 31 Dec 2006 04:53
by Ducos
Betalte 10500kr.. ikke innkludert MC teoribøker å slikt, ikke traffikalt grunnkurs
alt obligatorisk + 8kjøretimer og oppkjøring..
Hvis du har klasse A1 lisens, har du tatt all nødvendig teori for MC generellt. ved fylte 18år kandu ta mellomtung.. som er på et maksimum 34hk..
du kan kjøre en Honda Goldwing på 2000cc om du vil, bare den har 34hk.. (annbefales ikke xD)
Hvis du har klasse A1 får du en fordel, da kan du ta Tung motorsykkel ved fylte 20år. Noe shitt som kalles " 2års kjøre-erfaring " eller noe sånt.. moped lappen tells ikke.. ifølge min kjørelærer:p

) altså.. Hvis du skal trimme en moped.. wow, du går fra en stakkars nedblombert lettsykkel.. men blir du tatt får du 4200kr i bot for trimm 80km/t+ .... en kompis av meg ble stoppet av purken .. eller de fulgte etter han i 150km/t :p han kjørte en aprilia rs50..(gikk noe JÆVLIG:P)
de målte heldigvis ikke farten.. men de lurte ut av han at den gikk 80km/t på en eller annen måte, så de tok skilte å stakk ... trimmet moped er ikke trykt XD orginal lettsykkel er trykt

pass deg for fartsbøter bare
PS: lettsykkel med eff anlegg går lett 150km/t HVIS du er intrisert i å kjøre fort ofc.. xD
Posted: 01 Jan 2007 20:25
by rufse
Når jeg tok lappen på lett, gikk jeg opp som privatist. Da blir oppkjøringen som dobbeltime. Fikk bruke egen mc (Honda XL100S -83).
Mener å huske jeg bet. kr 230 + kr 100,- i førerkort-gebyr. Men dette var på 80-tallet
Sikkert myyyye dyrere idag
Vet ikke om det lar seg gjøre å kjøre opp som privatist idag, men det er verd å sjekke det. Ikke spør på en kjøreskole, fordi de vil selvsagt si NEI da de heller vil tjene penger på deg
Ta kontakt med din lokale Trafikkstasjon

Posted: 07 Jan 2007 23:09
by Eike_Oak
http://vegvesen.no/servlet/Satellite?bl ... inary=true
Som man ser slipper man trafikalt grunnkurs, "motorsykkelkjøring, miljø sikkerhet" og teoretisk førerprøve, AV DET OBLIGATORISKE
Men tenk litt selv, hvor mange timer tror du man trenger hos en kjøreskole til å oppgradere ifra A1 til A når du har kjørt på veien i 2 år selv og er passe selvstendig?
Og om du mestrer maks aks og maks toppfart på sykkelen du kjører er ikke en del av føreropplæringen, så hvis du klarer å ta sertfikatet på A1 burde du ikke ha noe problem med å klare den på A
Kravene er ikke strengere, eneste er at sykkelen mest sannsynlig veier litt mer, som kanskje gir deg pittelitt problemer med krypekjøringen.
Sist vil jeg bare si at opplæring er opplæring, og all opplæring i trafikken er positiv.