Page 2 of 4
Posted: 26 Dec 2006 01:46
by ErlingSG
Hmm... Skal du inn på Solberg for å kjøpe en ny for 24.000?

Skjønte ikke helt den der..
Lenge siden du fyllte kjølevann da?
Erling
(Nei, steike, disse Ålesundarane asso

)
Posted: 26 Dec 2006 02:02
by NeoN
du svarte ikke på om du får til å dytte sykkelen i gir sånn at hjulet går rundt, eller sitter det dønn fast?
Posted: 26 Dec 2006 02:25
by Mantis
NeoN wrote:du svarte ikke på om du får til å dytte sykkelen i gir sånn at hjulet går rundt, eller sitter det dønn fast?
Julet går rundt! Men den lugger ikke sånn den skal når den står i gir uten å holde inne clutchen, der kommer en slags elektrisk lyd
Men der var HELT tomt for kjøleveske, så hva annet kan det være?
Posted: 26 Dec 2006 02:27
by NeoN
hmmm, aner ikke=/ du bør hvertfall få sjekka det... kanskje stempelet som har gått.. lugga hvertfall til meg når det gikk hull på stempelet mitt.
Posted: 26 Dec 2006 02:30
by Mantis
Skal ta å skru litt i morgen

Posted: 26 Dec 2006 02:39
by Mantis
Men si at jeg skur opp sylinderen i morgen, hvordan ser jeg at den er skjært? Ikke vet jeg

Posted: 26 Dec 2006 03:50
by NeoN
aldri gjort det selv

men du må se om det er riper i sylinderen eller om ringene er herpa og om stempelet ser bra ut osvosv:p du får gi tilbakemelding;)
Posted: 26 Dec 2006 04:07
by Tore^NSR
Du ser fort om den er skjært når du lukker opp
Posted: 26 Dec 2006 04:12
by crab
NeoN wrote:aldri gjort det selv

men du må se om det er riper i sylinderen eller om ringene er herpa og om stempelet ser bra ut osvosv:p du får gi tilbakemelding;)
hehe.. det fant jeg ut når jeg skrudde opp min ;O
ene stempelringen var "sveisett" fast i stempelet, meden den andre var knekt i to

Posted: 26 Dec 2006 13:36
by _Adler_
Kjipt. Hvilken olje brukte du før du fylte på Castrol TTS olja? Bruker man delsyntetisk olje, og fyller på helsyntetisk, kan dette føre til at belegg inni sylinderen løsner. Dette kan føre til skjæring. En annen ting er at oljene kan reagere med hverandre (først og fremst hvis du blander mineralsk eller delsyntetisk med helsyntetisk olje), altså skille seg. Var oljetanken (eller blander du bensin i tanken?) helt tom da du fylte på ny olje?
Posted: 26 Dec 2006 16:59
by Mantis
jojo adler, men nå har jeg jo funnet ut grunnen til at den skjærte seg
Tomt for kjøleveske! Da skjærer den seg med en gang.
Posted: 26 Dec 2006 21:02
by Eike_Oak
Hvis sylinderen er montert ordentlig skal toppakningen ryke lenge før sylinderen og ringene blir ødelagt av varmen.
Nå toppakningen ryker forsvinner all blandingen under hver kompresjon og det kjentes ut som at du går tom for bensin.
Har hendt med meg ett par ganger, då var ikke TPen rosa lengre, for å si det sånn
Men syllisen går fremdeles supert etter å ha kjørt den tom for kjølevann 2 ganger, kan ikke si termostaten tålte det like bra, den smelta.
Posted: 26 Dec 2006 21:06
by Mantis
snakka litt med stefaren min som er mekaniker, han sa at stempelet trolig var gått hull på
Vi får sjå, skal komme med rapport jeg når jeg har skrudd opp!
Posted: 26 Dec 2006 21:18
by Eike_Oak
mathiazz wrote:snakka litt med stefaren min som er mekaniker, han sa at stempelet trolig var gått hull på
Vi får sjå, skal komme med rapport jeg når jeg har skrudd opp!
Hadde det vært moped fra 1976 hadde det kanskje vært hull i det.
Nå har vi litt mer fancy legeringer på stempelet som tåler langt høyere temperaturer og veier mye mindre

aluminium/silikon, hvor det pleier å være 20-30% silikon. Desto høyere kvalitet på stempelet, desto mer silikon. For å være helt presis
Men det kan jo hende Derbi har bestemt seg for å spare litt penger på stempelet, da vil du nok finne ett hull

Posted: 26 Dec 2006 21:22
by Mantis
Stemplet er ikke org. heller, det er fra mc-deler fordi det forje knakk i gassen mens trimm sylinderen sto på
