Billige dekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Klarer man å montere selv med dekkspaker? Eller må man til med maskin?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Går bra med däckspakar, men det är smart att ha något som skyddar fälgen. Finns färdiga fälgskydd att köpa, kostar runt en hundralapp och funkar bra. Annars kan man ju prova med en bit uppskuren hageslang eller nåt, men jag tycker inte det fungerar lika bra (den går sönder). Är bra att ha något för att minska friktionen en smula också. Går bra med vanligt såpvatten, eller däckpasta om man har det.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

rerell wrote:
Keihin wrote:
Muffinman wrote:Til dere som handler dekk på nett, hvordan legger dere dem om? Drar dere til en dekksjappe og betaler noen kroner for å få det gjort, eller gjør dere det selv? Blir vel sånn passe med avbalanseringen i det siste tilfellet kanskje, siden man ikke får tatt sideveis og dynamisk balanse uten maskin?
Ja, men vær obs på at noen tar blodpris siden de ikke får solgt dekk...

Balansering på MC dekk er oppskrytt, spesielt bak. Lagt om utallige ganger bak selv, uten å røre vektene. Mesteparten av kastet sitter i felgen. Foran er det greit da man fort merker litt vibrasjoner i styret, men "hjemmebalansering" funker utmerket til det. Sidekast har jeg aldri sett noen ta på MC dekk. Verken dekkverksteder eller andre.
+1. "hjemmebalansering" kallas också "statisk balansering". Jag balanserar bara framhjulet.
Jeg også, og det er p.g.a. HULLET i bakfelgen. Det finnes adaptere til "vår type" (Til sykkel med mono-sving) felg.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
inunf
Posts: 4921
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Men hvordan går dere frem for å balansere hjulet da?
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
:)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvorfor montere selv når det koster et halvt gjesp å få andre til å gjøre det for en :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Her tar de 125 kroner for å legge om bakdekket til deg. og da plukker de av hjulet på sykkelen også. Du slipper å komme med felgen selv liksom. Bare å trille sykkelen inn på verkstedet :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Gixxerman wrote:Hvorfor montere selv når det koster et halvt gjesp å få andre til å gjøre det for en :roll:
1. Enkelte tar opp mot 1000,- for å legge om 2 dekk her i Oslo. Er visstnok ikke flust av de som tar "fornuftig" pris her. Uten at jeg har sjekket så mange selv.

2. Enkelte bruker mer dekk på én dag enn du bruker på en sesong, og da blir disse gjespene fort mange tusen kr ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Muffinman wrote:Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
:)
Ja,hadde det vært enkelt så..... Bakhjulet på mono-sving Ducatier sitter på en hul aksel ( Ø 38 mm) som går tvers gjennom svingarmen. På den ene siden sitter bakdrevet festet med en 41 mm mutter;
Image

Og på motsatt side av svingarmen sitter bremseskiva innerst og felgen utenpå den. Dette holdes fast av en konisk ring og en 46 mm mutter;
Image
Og så er det disse hjul-lagrene,da..... :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Desmo wrote:
Muffinman wrote:Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
:)
Ja,hadde det vært enkelt så..... Bakhjulet på mono-sving Ducatier sitter på en hul aksel ( Ø 38 mm) som går tvers gjennom svingarmen. På den ene siden sitter bakdrevet festet med en 41 mm mutter;
Og på motsatt side av svingarmen sitter bremseskiva innerst og felgen utenpå den. Dette holdes fast av en konisk ring og en 46 mm mutter;
Og så er det disse hjul-lagrene,da..... :wink:
Gjeesp...det har man igjen for å kjøpe ukurante merker...
:lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Keihin wrote:
Gixxerman wrote:Hvorfor montere selv når det koster et halvt gjesp å få andre til å gjøre det for en :roll:
1. Enkelte tar opp mot 1000,- for å legge om 2 dekk her i Oslo. Er visstnok ikke flust av de som tar "fornuftig" pris her. Uten at jeg har sjekket så mange selv.

2. Enkelte bruker mer dekk på én dag enn du bruker på en sesong, og da blir disse gjespene fort mange tusen kr ;)
50kr dekket på VT Dekk på Slependen i Bærum. Seek and you shall find ! JA, man må ta av hjulene selv, men det skal man vel alltids få til ?
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Leverte felg og dekk til Ride i høst når dekket mitt ble med i pannekakeklubben. De tok 103 kr. Regner med det samme gjelder for Banditen min, siden den også trenger ett nytt bakdekk etter noen mil..
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Gixxerman wrote: 50kr dekket på VT Dekk på Slependen i Bærum. Seek and you shall find ! JA, man må ta av hjulene selv, men det skal man vel alltids få til ?
Det var jo grisebillig! (Og lokalt for min del). Og felgene ser ikke ut som de har vært gjennom krigen etterpå?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Jag betalar gladeligen 100-150 kr/däck i omläggning, och när det har funnits verkstäder som har erbjudit det så har jag utnyttjat det, men de sista gångerna jag har varit runt och frågat i lokalområdet har det varit snack om 600+ när jag kommer med egna däck. Det är helt oaktuellt.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Muffinman wrote:
Desmo wrote:
Muffinman wrote:Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
:)
Ja,hadde det vært enkelt så..... Bakhjulet på mono-sving Ducatier sitter på en hul aksel ( Ø 38 mm) som går tvers gjennom svingarmen. På den ene siden sitter bakdrevet festet med en 41 mm mutter;
Og på motsatt side av svingarmen sitter bremseskiva innerst og felgen utenpå den. Dette holdes fast av en konisk ring og en 46 mm mutter;
Og så er det disse hjul-lagrene,da..... :wink:
Gjeesp...det har man igjen for å kjøpe ukurante merker...
:lol:
Nettopp! 8)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply