Billige dekk?
Går bra med däckspakar, men det är smart att ha något som skyddar fälgen. Finns färdiga fälgskydd att köpa, kostar runt en hundralapp och funkar bra. Annars kan man ju prova med en bit uppskuren hageslang eller nåt, men jag tycker inte det fungerar lika bra (den går sönder). Är bra att ha något för att minska friktionen en smula också. Går bra med vanligt såpvatten, eller däckpasta om man har det.
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Jeg også, og det er p.g.a. HULLET i bakfelgen. Det finnes adaptere til "vår type" (Til sykkel med mono-sving) felg.rerell wrote:+1. "hjemmebalansering" kallas också "statisk balansering". Jag balanserar bara framhjulet.Keihin wrote:Ja, men vær obs på at noen tar blodpris siden de ikke får solgt dekk...Muffinman wrote:Til dere som handler dekk på nett, hvordan legger dere dem om? Drar dere til en dekksjappe og betaler noen kroner for å få det gjort, eller gjør dere det selv? Blir vel sånn passe med avbalanseringen i det siste tilfellet kanskje, siden man ikke får tatt sideveis og dynamisk balanse uten maskin?
Balansering på MC dekk er oppskrytt, spesielt bak. Lagt om utallige ganger bak selv, uten å røre vektene. Mesteparten av kastet sitter i felgen. Foran er det greit da man fort merker litt vibrasjoner i styret, men "hjemmebalansering" funker utmerket til det. Sidekast har jeg aldri sett noen ta på MC dekk. Verken dekkverksteder eller andre.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
Her tar de 125 kroner for å legge om bakdekket til deg. og da plukker de av hjulet på sykkelen også. Du slipper å komme med felgen selv liksom. Bare å trille sykkelen inn på verkstedet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
1. Enkelte tar opp mot 1000,- for å legge om 2 dekk her i Oslo. Er visstnok ikke flust av de som tar "fornuftig" pris her. Uten at jeg har sjekket så mange selv.Gixxerman wrote:Hvorfor montere selv når det koster et halvt gjesp å få andre til å gjøre det for en
2. Enkelte bruker mer dekk på én dag enn du bruker på en sesong, og da blir disse gjespene fort mange tusen kr
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Ja,hadde det vært enkelt så..... Bakhjulet på mono-sving Ducatier sitter på en hul aksel ( Ø 38 mm) som går tvers gjennom svingarmen. På den ene siden sitter bakdrevet festet med en 41 mm mutter;Muffinman wrote:Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
Og på motsatt side av svingarmen sitter bremseskiva innerst og felgen utenpå den. Dette holdes fast av en konisk ring og en 46 mm mutter;
Og så er det disse hjul-lagrene,da.....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
-
- Posts: 249
- Joined: 31 Jul 2006 08:08
- MC: `00 929 Fireblade
- Location: Averøy v/Kristiansund
- Contact:
Gjeesp...det har man igjen for å kjøpe ukurante merker...Desmo wrote:Ja,hadde det vært enkelt så..... Bakhjulet på mono-sving Ducatier sitter på en hul aksel ( Ø 38 mm) som går tvers gjennom svingarmen. På den ene siden sitter bakdrevet festet med en 41 mm mutter;Muffinman wrote:Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
Og på motsatt side av svingarmen sitter bremseskiva innerst og felgen utenpå den. Dette holdes fast av en konisk ring og en 46 mm mutter;
Og så er det disse hjul-lagrene,da.....
50kr dekket på VT Dekk på Slependen i Bærum. Seek and you shall find ! JA, man må ta av hjulene selv, men det skal man vel alltids få til ?Keihin wrote:1. Enkelte tar opp mot 1000,- for å legge om 2 dekk her i Oslo. Er visstnok ikke flust av de som tar "fornuftig" pris her. Uten at jeg har sjekket så mange selv.Gixxerman wrote:Hvorfor montere selv når det koster et halvt gjesp å få andre til å gjøre det for en
2. Enkelte bruker mer dekk på én dag enn du bruker på en sesong, og da blir disse gjespene fort mange tusen kr
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Nettopp!Muffinman wrote:Gjeesp...det har man igjen for å kjøpe ukurante merker...Desmo wrote:Ja,hadde det vært enkelt så..... Bakhjulet på mono-sving Ducatier sitter på en hul aksel ( Ø 38 mm) som går tvers gjennom svingarmen. På den ene siden sitter bakdrevet festet med en 41 mm mutter;Muffinman wrote:Kan vel bruke hjulbolten. Tre den inn på felgen slik at den stikker omtrent likt ut på begge sider, deretter fester du bolten i ett eller annet på hver side slik at hjulet kan snurre fritt. Så snurrer du. Merk hvor hjulet stopper. Snurr igjen. Når du har kommet fram til et punkt kompenserer du litt med lodd. Deretter er det å snurre og merke igjen, helt til hjulet stopper på forskjellige steder hver gang. Da er det i balanse.
Og på motsatt side av svingarmen sitter bremseskiva innerst og felgen utenpå den. Dette holdes fast av en konisk ring og en 46 mm mutter;
Og så er det disse hjul-lagrene,da.....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo