Page 2 of 2

Posted: 25 Jan 2007 12:53
by ATWindsor
Alas wrote: Ellers så er det en kjensgjerning at det er farlig å kjøre motorsykkel. Så en FAR-verdi på det ifjor. (Fatality Accident Rate) Nøyaktig er den ikke, men det var vel mer enn 10 ganger farligere å kjøre mc enn bil. Var vel bare fjellklatring, basehopping og fallskjerm som var høyere på listen.

Mvh
Fra hvilket land? I norge er antallet alvorlig ulykker per millionkjørte kilomter riktignok vesentlig høyere på MC, men det er langt ifra 10 ganger så høyt.

AtW

Posted: 25 Jan 2007 12:56
by ATWindsor
Gixxerman wrote:Nuvel, originalannlegg er triste saker uansett. Selv verstingsykler har jo kjip og lavt lydnivå. Da er det bare en ting å gjøre, og det er å skaffe seg effektannlegg.
Det er faktisk en usannsynlig høy andel MC-ulykker som faller innenfor en eller flere av disse kategoriene om jeg ikke husker feil: Har ikke lappen, eier ikke sykkelen, har hatt lappen mindre enn 6 måneder, har hatt sykkelen mindre enn 6 måneder.

Ellers så synes jeg det er lite gunstig å plage store befolkningsgrupper fordi lyden er "kjip og lav", det kan fort gjøre motorsyklister mindre populære.

AtW

Posted: 25 Jan 2007 13:27
by sandman
fant noe statistikk på sidene til vegvesenet som går på kryssulykker.

En norsk undersøkelse (SINTEF) viser at i 41 av 48 kryssulykker med lett/tung MC (87%) hadde bilføreren vikeplikt. I syv av de 48 kryssulykkene (13 %) hadde motorsyklisten vikeplikt.

Har en ting som går på rekkverk. i sommer som var ble det satt opp masse stålstolper, disse har også skarpe kanter. andre som har reagert på dette?

Posted: 25 Jan 2007 14:39
by Alas
ATWindsor wrote: Fra hvilket land? I norge er antallet alvorlig ulykker per millionkjørte kilomter riktignok vesentlig høyere på MC, men det er langt ifra 10 ganger så høyt.

AtW
Det er nettopp det jeg ikke vet. Og det var ikke i forhold til antall kjørte kilometer, men i forhold til antall eksponerte timer, derfor vil jo motorsykklene komme ugunstig ut. Den er ikke på noen måte nøyaktig og sikkert ikke relevant heller. Vi brukte den i et prosjekt i risikostyring, hentet fra en Statoil-foreleser sine notater. Vi ville bare få fram det at å jobbe offshore er tryggere enn det mange andre aktiviteter i samfunnet ellers, noe det er.

I den tabellen så var FAR-verdien til trafikanter (ikke yrkessjåfører) i perioden 1988-1993 21,8, mens det for motorsykkler var 280. Men det var ikke angitt årstall.

Relevansen er nok gjerne minimal, men det var bare noen tanker fra min side.

Mvh

Posted: 28 Jan 2007 15:06
by sandman
FAR - verdi er jo veldig relevant. brukes i nesten alt av risikovurderinger. enten som et tall på hvor farlig det er, eller som en begrensning av hvor farlig en ting skal være.

ofte er det og oppgitt som per million km/timer osv.

Visst det er noen som finner tall på slikt fra organisasjoner i utlandet, slik som naf og vegvesen. er jeg veldig intresert i linker.

Posted: 28 Jan 2007 15:17
by Alas
FAR-verdier er relevant, men den som jeg snakket om var gitt med antall eksponerte timer, da blir den kanskje litt vanskelig bruke siden verdiene får stor usikkerhet. Det er vanskelig å gi et godt tall på antall eksponerte timer på en mc. I arbeidslivet der en har mer eller mindre faste arbeidstimer er det jo lettere. En FAR-verdi for mc bør vel gjerne ses i forhold til antall kjørte km, eller det er vel det enkleste å får gode tall på.

Jeg ville gjerne tatt kontakt med NMCU og snakket med dem. De har vel litt info om dette, eller kan vise deg rett vei.


Mvh

Posted: 28 Jan 2007 15:23
by ATWindsor
Alas wrote:FAR-verdier er relevant, men den som jeg snakket om var gitt med antall eksponerte timer, da blir den kanskje litt vanskelig bruke siden verdiene får stor usikkerhet. Det er vanskelig å gi et godt tall på antall eksponerte timer på en mc. I arbeidslivet der en har mer eller mindre faste arbeidstimer er det jo lettere. En FAR-verdi for mc bør vel gjerne ses i forhold til antall kjørte km, eller det er vel det enkleste å får gode tall på.

Jeg ville gjerne tatt kontakt med NMCU og snakket med dem. De har vel litt info om dette, eller kan vise deg rett vei.


Mvh
SSB har god oversikt over trafikkulykker og skader per millionkjørte kilometer. Er bare å se på nettsidene.

AtW

Posted: 29 Jan 2007 20:17
by hsimpson
Er det foretatt noen statestikk om når på året det er flest ulykker? Har inntrykket av at det tar noen mnd'er før bilistene blir klar over at det endelig er sykkelsesong igjen. Merker det spesielt når man kjører mellom køene (f.eks på ringveien i oslo). I begynnelsen skvetter folk når de ser at du kjører forbi, og utover i mai/juni begynner vi å bli lagt merke til i speilet før vi er på siden av dem.

Posted: 29 Jan 2007 20:51
by Gixxerman
De fleste ulykkene skjer på sommern, selvom man egentlig ikke skulle tro det.

Posted: 29 Jan 2007 21:00
by hsimpson
:lol: Funny man :lol: Mente når i mc-sesongen.... vår/sommer/høst