Page 2 of 4

Posted: 30 Jan 2007 23:59
by brap
Keihin wrote:Da må du kjappe deg å ringe Japan! Samtlige motorguruer der nede er tydeligvis helt på jordet og monterer eksosventiler som stenger eksosen ved lave turtall...
Kanskje det heller er du som bør ta deg bedre tid til å lese og forstå hva som skrives i innleggene, i stedet for å være kjapt ute med hånlige kommentarer.

Eksosventilene endrer resonansfrekvensen, eller "stemmingen" i eksosanlegget. Dermed kan man oppnå scavenging ved flere turtallsområder.

Posted: 31 Jan 2007 01:04
by orion
Jeg vil heller fraråde deg til å kjøpe en eksos potte som lager mye lyd! i mine øyne vil jeg ha en eksos potte som er lettest mulig, gir bra effekt, og er mest mulig STILLE! Kan ha feet lyd uten å lage MYE lyd! Jeg støtter heller en stille, lett å god potte, kontra en potte som er lett å god med høyt støynivå.

Jeg har selv en akrapovic slip-on potte i ktm'en min. Den har da en plugg i enden som jeg kan ta ut eller i etter som jeg selv ønsker, jeg bruker den med pluggen i på alle offentlige veier, skoger osv. Men kjører rak rør på banen.

Dette er med på å lage ett bedre forbilde blant den b-gruppen av by mengden som hater støyen som medfølger motorsykler.

Hvem har vell ikke lagt merke til at kjøre området for offroad har minket kollosalt? ikke har vi låv å kjøre i skoger i det hele tatt! dette skylder 90% støyen som med bringer! Re vurder ditt neste eksos annlegg kjøp, kjøp noe stille, å bidra med å støtte vår sport, vår lidenskap, å vår glede!

Im out.. :smt001

Posted: 31 Jan 2007 08:31
by Gixxerman
Ville også gått for en litt mer dempet lyd. Digger høy og skrikende lyd selv, men det er desverre ikke alle andre som gjør det. Kjøpte et brukt Yoshimura annlegg til den gamle 750'n og fikk bare høre at det hørtes godt. Etter første prøveturen skjønte jeg hva han mente med akkurat det. Var nesten flau da jeg ga på første gangen selvom dette var akkurat hva jeg selv ønsket. Tok meg en liten tur inn i bygatene i oslo, og skulle bare sjekke hvordan det hørtes ut i trange bygater. Kjørte helt rolig og gasset ikke noe unødvendig. Kjørte forbi et par politibiler(kom i motsatt kjøreretning) og girte opp ettersom det var så mye lyd, men da ble det jo bare enda mer bass. Satt der og sa inni hjelmen til meg selv "håper de ikke snur, håper de ikke snur, håper de ikke snur..." Når man føler seg lettet etter å ha passert en politibil helt lovlig etter fartsgrenser og det som er av lyskryss osv, så blir det bare for dumt. Solgte sykkelen kort tid etter av andre grunner, men jeg er glad at jeg slipper samme støynivå på nye sykkelen.

Mitt tips blir som følger: Har du ingen mulighet for å levere tilbake et slikt annlegg etter en prøvetur så ville jeg ikke brukt unødvendig mye penger på noe slikt. Betalte bare 500kr for mitt brukte, så det var ikke noe stort tap akkurat.

Posted: 31 Jan 2007 08:49
by Joda
Kjøp Akrapovic. Generelt sett mindre lyd ved vanlig kjøring enn andre anlegg/potter jeg har hørt.

Posted: 31 Jan 2007 11:06
by Keihin
brap wrote:
Keihin wrote:Da må du kjappe deg å ringe Japan! Samtlige motorguruer der nede er tydeligvis helt på jordet og monterer eksosventiler som stenger eksosen ved lave turtall...
Kanskje det heller er du som bør ta deg bedre tid til å lese og forstå hva som skrives i innleggene, i stedet for å være kjapt ute med hånlige kommentarer.

Eksosventilene endrer resonansfrekvensen, eller "stemmingen" i eksosanlegget. Dermed kan man oppnå scavenging ved flere turtallsområder.
Du må bare innrømme den var bra ;)

Jeg skal innrømme at dette ikke er noe jeg er ekspert på, men trodde jeg hadde skjønt konseptet med "EXUP" på 4t motorer. Det jeg nå fant her: http://en.wikipedia.org/wiki/Exup stemmer med det jeg trodde. Altså at ventilen er der for å holde mottrykk pga veldig tidlig åpning av eksosventilen. Jeg tolker dette som en teknikk for å holde oppe kompresjonen og dermed dreiemomentet når motoren ikke går fort nok rundt til å utnytte den aggressive kamtimingen.

Det du prater om høres mer ut som teorien bak ventiler på 2t motorer? Disse står jo montert rett på utblåset, og kan vel ikke sammenlignes. (F.eks. Yamahas YVPS).

Forklar gjerne i detalj, eller kom med link til noe som beskriver dette bedre.

Posted: 31 Jan 2007 18:47
by LeoVince
Hei!
Takk for mange gode svar! Nå er jeg innefårstått med at det å kjøre med rakt rør ikke går, men det har aldrig vært planen heller. Jeg ville ha noe som lignet på et rakt rør grunnet at dette ville ha sett mye bedre ut på sykkelen. I dag står det et LeoVince anlegg på sykkelen, utrolig kvass lyd, men på samme måte nøytral. Passer meg perfekt, men den er så utrolig stygg på sykkelen. Så da er spørsmålet om det er mulig å montere (effekt) potte som er beregnet for R6 06/07 på en 02 mod? Det ville ha gitt det utsendet jeg er på jakt etter. Viss noen vet om en annen måte å få til dette på hadde det vært supert!

Image

Posted: 01 Feb 2007 13:17
by LeoVince
Ingen som vet om det er mulig?

Posted: 01 Feb 2007 13:59
by Keihin
Med tanke på hvor sært det du ønsker å prøve er, og hvor relativt få vi er her inne, så anbefaler jeg deg enten å prøve utenlandske forum eller bare gi opp.

Det skal _mye_ til før dette er "bolt on", og da snakker vi alternativt om spesiallagde fester og overgang fra grenrør til potta.

Vil heller anbefale deg å lete etter litt mer sære leverandører av potter som sikkert har noe designsnacks til 02 som passer rett på.

Men klart, er du en helt med sveiseapparatet evt. har tilgang på noen som kan hjelpe deg så er det bare å kjøre på =)

Posted: 01 Feb 2007 15:48
by sorrow
Keihin, vi så jo mye fine raka-rør i Cheste ? :twisted:

Posted: 05 Feb 2007 13:47
by LeoVince
Hei igjen! Nå begynner jeg å nerme meg en løsning. Kom over denne linken på ebay:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0078419908 Dette systemet er beregnet for 03-05 mod. men selgeren skulle prøve å finne et til min 02 mod. Så da kan løsningen på mitt litt "sære" prosjekt være nær :D

Posted: 05 Feb 2007 14:04
by Keihin
105dB ja. Hold deg unna gassen når Onkel er i nærheten ;)

Så jo upåklagelig kult ut da.

Posted: 05 Feb 2007 14:06
by LeoVince
There is a baffle (muffler) inside the exhaust to regulate the flow of back pressure, and also to control the sound levels.
:wink:

Posted: 05 Feb 2007 14:24
by Keihin
LeoVince wrote:There is a baffle (muffler) inside the exhaust to regulate the flow of back pressure, and also to control the sound levels.
:wink:
Til sammenligning er Yoshimuras RS3 RACE anlegg på 95dB. Jeg hadde et sånt på min R1, og det var absolutt ikke snilt =)

Posted: 05 Feb 2007 20:02
by LeoVince
Da fikk jeg bekreftelse på at det finnes til 2002mod min.. :)

Posted: 05 Feb 2007 20:03
by Gixxerman
Vi tar gjerne imot et film/lydklipp etter montering =]