Page 2 of 2

Posted: 13 Feb 2007 19:33
by tshansen
Dette er igrunn noe som blir diskutert ofte blandt veldig mange uten at en kommer fram til ett korrekt svar!

Selv ble jeg parkert av en Volvo V70 i sommer. ikke at jeg er så god å kjøre, men du skal være jævlig god å kjøre sykkel før du gruser en god bil.

I teorien kan det hende det er feil, men det jeg har sett av villmannskjøring og kappkjøring av sykkel og bil så virker det som om det er mye vannskligere i praksis

Posted: 13 Feb 2007 20:14
by ATWindsor
Gixxerman wrote:Som regel så er det meste av slike tester i favør bilen, så jeg har ennå tilgode å se noen gode sammenlikninger.
I favør av noe må det jo bli, bil er (antakelig) best på en svært svingete bane, og en bane med svært lange strekker (om bilen er kvikk), et sted i mellom er MC best, vil tro mest mulig koimbinasjoner av svinger før relativt lange langsider er i MCen favør. I den "testen" det ble lenket til var det jo også flying start, noe som sikkert er i bilens favør.

AtW

Posted: 13 Feb 2007 20:28
by sorrow

Posted: 13 Feb 2007 21:11
by Gixxerman
ATWindsor wrote:
Gixxerman wrote:Som regel så er det meste av slike tester i favør bilen, så jeg har ennå tilgode å se noen gode sammenlikninger.
I favør av noe må det jo bli, bil er (antakelig) best på en svært svingete bane, og en bane med svært lange strekker (om bilen er kvikk), et sted i mellom er MC best, vil tro mest mulig koimbinasjoner av svinger før relativt lange langsider er i MCen favør. I den "testen" det ble lenket til var det jo også flying start, noe som sikkert er i bilens favør.

AtW
Nå snakker jeg ikke om tilfeldig, men fullstendig mambo jambo opplegg hvor man åpenbart skjønner at de har gjort det slik at en bil i det hele tatt skal ha sjangs.

Posted: 13 Feb 2007 21:11
by Lykkeliten
Ok, ikke lett dette ser jeg. Det er litt vel mange faktorer som spiller inn i forhold til hva utkommet/resultatet av en slik side ved side test av "hva kan holde høyest hastighet igjennom en sving" vil bli.
Det vi skulle gjort var å funnet fram til en sving (på lukket bane) og testet :shock:
Får spørre da om det er noen svingtyper som favoriserer en MC framfor bil ?
Personlig har jeg flere ganger opplevd at jeg har hatt høyere hastighet gjennom en sving med MC enn når jeg har kjørt samme sving med bil. Men det kan jo skyldes at jeg "feiger" mer når jeg kjører bil enn når jeg kjører MC + det at kona sitter på sida og skriker og bærer seg og klamrer seg fast i døra - man hører jo ikke protester når en har hjelm på hue ser dere :lol:
Men, kan man si at normalt sett vil en standard bil klare å holde høyere hastighet enn en MC gjennom en sving ?

Posted: 13 Feb 2007 21:13
by Keihin
speedfreak wrote:
Keihin wrote:Enhver dott kan vri på rattet i en bil til det slipper, men å legge ned en R sykkel til albuen subber i asfalten i 150km/t krever enten mye erfaring eller null fornuft =) Som oftest vil derfor biler vinne "dueller" av den grunn, og spesielt på vei, hvor slik kjøring er uendelig mye farligere med MC enn bil.
Der tror jeg du tar lit vann over huet om du tror at hvilken som helst "dott" kan prestere bra med bil på bane.
Ta seg vann over hodet er å feiltolke mine utsagn og trekke sine egne slutninger for så å kritisere meg for det... Jeg står på det _jeg_ har skrevet. Leser du det en gang til med litt åpnere øyne så ser du kanskje hva jeg mener.
Det er nemlig langt ifra å bare "vri på rattet". mye å tenke på som,sporvalg,hastighet,tyngdepunkt,Bremse punkt,utfals vinkel,Temperaturer, helling, gir valg, overstyrin,understyring+++ så er ikke bar å vri på runningen til det nesten slipper om du innbiller deg det.
Ikke nor kritikk eller sarkasme i dette men tror du må prøve ting skikkeligt selv før du sier for mye om det å om du har kunnskap om dette så må du bevise meg den teorien i praksis før jeg blir imponert. har sett mye sykler som måtte gi tapt i diverse svinger så..
Du kommer med en masse argumenter for hvorfor det er vanskelig å kjøre fort med bil på bane. I denne tråden diskuterer vi MC vs bil, og du er vel enig i at alle argumentene i høyeste grad også gjelder på MC? Faktisk er det mye vanskeligere å kjøre sporvalg med MC enn bil. POenget er at det er lettere å kjøre (relativt) fort med bil enn MC, og det tror jeg du er enig i.

Du nevner 180 på enden av en strekke, snakker du da om Rudskogen? Har du rundetider der med bil og MC?

Hva får deg forresten til å tro at jeg ikke har prøvd å kjøre både bil og MC på bane?

Posted: 13 Feb 2007 21:39
by Kriz
mondeo'n tar en harley :D

Posted: 14 Feb 2007 06:10
by speedfreak
Keihin wrote:
speedfreak wrote:
Keihin wrote:Enhver dott kan vri på rattet i en bil til det slipper, men å legge ned en R sykkel til albuen subber i asfalten i 150km/t krever enten mye erfaring eller null fornuft =) Som oftest vil derfor biler vinne "dueller" av den grunn, og spesielt på vei, hvor slik kjøring er uendelig mye farligere med MC enn bil.
Der tror jeg du tar lit vann over huet om du tror at hvilken som helst "dott" kan prestere bra med bil på bane.
Ta seg vann over hodet er å feiltolke mine utsagn og trekke sine egne slutninger for så å kritisere meg for det... Jeg står på det _jeg_ har skrevet. Leser du det en gang til med litt åpnere øyne så ser du kanskje hva jeg mener.
Det er nemlig langt ifra å bare "vri på rattet". mye å tenke på som,sporvalg,hastighet,tyngdepunkt,Bremse punkt,utfals vinkel,Temperaturer, helling, gir valg, overstyrin,understyring+++ så er ikke bar å vri på runningen til det nesten slipper om du innbiller deg det.
Ikke nor kritikk eller sarkasme i dette men tror du må prøve ting skikkeligt selv før du sier for mye om det å om du har kunnskap om dette så må du bevise meg den teorien i praksis før jeg blir imponert. har sett mye sykler som måtte gi tapt i diverse svinger så..
Du kommer med en masse argumenter for hvorfor det er vanskelig å kjøre fort med bil på bane. I denne tråden diskuterer vi MC vs bil, og du er vel enig i at alle argumentene i høyeste grad også gjelder på MC? Faktisk er det mye vanskeligere å kjøre sporvalg med MC enn bil. POenget er at det er lettere å kjøre (relativt) fort med bil enn MC, og det tror jeg du er enig i.

Du nevner 180 på enden av en strekke, snakker du da om Rudskogen? Har du rundetider der med bil og MC?

Hva får deg forresten til å tro at jeg ikke har prøvd å kjøre både bil og MC på bane?
Okay, lit misstolkninger ute å går her, som jeg sa er det IKKE noe sarkastisk eller kritikk mot deg.
alle argumentene gjelder jo såklart for MC også, men jeg ville bare poengtere at de samme tingene gjelder for bil å.
Ska være lit enig i at å kjøre fort med MC krever lit mer konsentrasjon å du må se ting fra en annen vinkel, men vil ikke si at det er så "lett" å ligge i 220kmt med bil heller å prøve planlegge en sving slik at baken ikke ryker på en skogstur.
Har vel heller aldrig sakt at du ikke har kjørt bil på bane før. Det jeg mente var det at om du har kjørt en god bil på bane en del ganger vet du at en bil kan være like kjapp som en sykkel rundt en sving.
for alt jeg vet kan du ha kjørt som proff. Sa bare at om du hadde kunnskap om dette så ville jeg ha det bevist at en MC er noe spesielt bedre en en bil.
Jeg selv har ikke kjørt 2hjul mer en 14år og bil mer en 7år så kan hende du kan noe jeg ikke kan, men folk som kan mye om både bil å MC sier jevnt å trutt det samme "en bil er like bra som en sykkel rundt svingene om oppsettet er rett"
Så om du har følt at jeg har kritisert deg eller "hengt deg ut" beklager jeg det. Sa bare det jeg vet å kan om dette.

Posted: 14 Feb 2007 07:23
by Keihin
Som du ser er vi plutselig litt mer enige med litt mer åpne sinn :-)

Det er vel ingen som har sagt at en MC "parkerer" en baneoppsatt bil i sving, så vi kan vel heller si det slik at en forskjellene der er små.

Vi er vel også enige om at ut av svingen og på raka er sykkelen overlegen, så med mindre man har en ekstrem 4hjuling av noe slag, vil en MC gå fortere rundt en bane.

Egentlig er diskusjonen helt åpen uten en del forutsetninger. I teorien er en 4hjuling raskere fordi den kan spesifiseres til å gå nesten uendelig fort rundt en bane vha nedpress etc. (En Formel 1 bil er ekstrem, men husk den har store begrensninger på motorsiden og f.eks. dekk).

Men klart, snakker vi en Mondeo er jeg ikke i tvil ;-)

Posted: 14 Feb 2007 11:54
by rerell
Men, kan man si at normalt sett vil en standard bil klare å holde høyere hastighet enn en MC gjennom en sving ?
Det är väl snarare så att "normalt sett kan en genomsnittsförare köra snabbare genom en sväng i en bil, än han kunde ha gjort med en MC", men det har inget med MC'n kapacitet att göra.

Gemene man kan pressa sin bil närmare gränsen än han skulle gjort på MC, av ren självbevarelsedrift. Det blir nog därför så att Joe Schmoe i sin standard Mondeo möjligen hade kört ifrån Joe Schmoe på sin standard R1, men ingen i en standard Mondeo hade kört ifrån en WSBK-förare på en R1. Desto mer extrem bil, och desto bättre förare, ju närmare MCns kapacitet kommer man - och tillslut går bilen förbi; de bästa förarna i de mest extrema bilarna kör ifrån vem som helst på vilken som helst MC.

Posted: 14 Feb 2007 14:26
by ErlingSG
Enig med søta bror her..

MC vs bil i sving

Posted: 14 Feb 2007 14:32
by rogdi
Hvor vidt MC er raskere i sving enn en bil kan visst diskuteres i det uendelige ,men overfører vi problematikken til landeveien blir forholdene litt (les: veldig) anderledes. Svingene er da ofte svært uoversiktlige. Jeg tror nok at en bil har bedre odds ved en nødbrems enn en MC med hardt nedbrekk. Dette må vi ta hensyn til når vi er ute og kjører. 8)

Posted: 14 Feb 2007 17:10
by inunf
Ja, men så tar jo bilen større plass også da. Møtte en gang en turistbuss som kuttet svingen. Hadde jeg kjørt bil da hadde jeg ikke kunnet fortalt om det etterpå. Så størrelsen teller :wink:

Posted: 18 Feb 2007 16:05
by Eike_Oak
Men hva med marktrykk? De fleste sportsbiler er jo designet sånn at de presses ned av luften som passerer i tillegg ?

Hastighet gjennom sving er marktrykk/friksjon vs. sentrifugalkraft.

En motorsykkel har bare sin egen vekt som marktrykk, en bil har sin egen vekt + nedtrykk fra luften som passerer.