Bremse front. Caliper? Slange? Hus?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Post by Tvinitla »

Jeg er overbevist om at det er luft i systemet som skaper problemer for deg. Har hatt tilnærmet samme problemet med lufting av clutchen på FJ'en, har vært det rene helsike å få lufta ut.

Men nå i vinter da jeg overhalte slavesylinderen på clutchen gikk jeg på apoteket og kjøpte den største sprøyta dei hadde, 60 ml.
Satte en liten slangestubb mellom luftenippelen og sprøyta, åpnet luftenippelen ca et halvt tørn før jeg presset bremsevæska opp i reservoiret. Systemet var luftfritt med en gang.

Jeg tror denne metoden sannsynligvis vil hjelpe for bremsesystemet også. I alle fall vil det være verd et forsøk.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
marius
Posts: 15
Joined: 20 Feb 2007 08:12
Location: Trondheim

Post by marius »

adoniz wrote:
marius wrote: Jeg står i en rød container utenfor Adolf Øiens skole i sentrum (og før dere får noen rare tanker, jeg jobber der ;))..
I containeren ?? ;)
Hehe.. nei.. inne i ett av byggene.. hadde muligens vært litt stusselig å jobbet inne i containern 8 timer for dag.. :P
Tvinitla wrote:Jeg er overbevist om at det er luft i systemet som skaper problemer for deg. Har hatt tilnærmet samme problemet med lufting av clutchen på FJ'en, har vært det rene helsike å få lufta ut.

Men nå i vinter da jeg overhalte slavesylinderen på clutchen gikk jeg på apoteket og kjøpte den største sprøyta dei hadde, 60 ml.
Satte en liten slangestubb mellom luftenippelen og sprøyta, åpnet luftenippelen ca et halvt tørn før jeg presset bremsevæska opp i reservoiret. Systemet var luftfritt med en gang.

Jeg tror denne metoden sannsynligvis vil hjelpe for bremsesystemet også. I alle fall vil det være verd et forsøk.
Det hørtest jo genialt ut.. det skal jeg fan mæ gjør.. takk for hot tips :)
'94 Honda NTV 650
User avatar
marius
Posts: 15
Joined: 20 Feb 2007 08:12
Location: Trondheim

Post by marius »

Denne er min venn:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82489
Image

Men det var ikke bare det. Fant ut at det ene stemplet var rusta litt fast, så litt rustfjerner på hvert sylinder samt bremseluftern = fungerende bremser etter 30 min med pumping :)
'94 Honda NTV 650
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Post by Tvinitla »

marius wrote:Men det var ikke bare det. Fant ut at det ene stemplet var rusta litt fast, så litt rustfjerner på hvert sylinder samt bremseluftern = fungerende bremser etter 30 min med pumping :)
Er redd du vil få problemer med stempelet igjen dersom du har brukt rustfjerner. Bremsevæske og oljeprodukter passer svært dårlig sammen, dei vil reagere med hverandre og sannsynligvis ganske snart sette seg fast igjen.
Ved overhaling av bremsesystemer er det veldig viktig å holde oljeprodukter langt unna deler som kommer i kontakt med bremsevæske.
Vask stempler, sylindre o.l. i f.eks. rødsprit for å fjerne oljerester. Smør pakninger med ren bremsevæske før montering.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
marius
Posts: 15
Joined: 20 Feb 2007 08:12
Location: Trondheim

Post by marius »

:shock:

nedtur.. men får vel demontere caliper og blåse den ren og olje stemplene da :|
'94 Honda NTV 650
Post Reply