Trim av Derbi GPR50

Prat om moped & scooter.
User avatar
anderoh
Posts: 37
Joined: 17 Jul 2006 17:31
Location: stavern

Post by anderoh »

Jeg trudde man snakka om forgasser i kubikk :oops:
Men hvis jeg sier 21mm da? Er det liksom trim forgasser elns?
Jeg har som sagt ikke peiling!

Også mente jeg hvis jeg må til biltilsynet, så må jeg evt. kjøpe en original forgasser, skreiv feil, på to måter :?
Også har jeg original sylinder... Det veit jeg hvert fall :!:
Derbi GPR50
User avatar
TraktorKongen
Posts: 44
Joined: 30 Jan 2007 19:27
Location: Sunnfjord

Post by TraktorKongen »

Heilt i orden å ikkje ha peiling. Erfaring og peiling for man etterkvert, slik er det med alle :)

Men har du en 21mm forgasser så har du trimgasser vil eg tru :) Men trimgasser på orginalsylinder gir vel eeegentlig ingen effekt ?
Aero RX 50 - ATV
Valtra - Traktor
User avatar
anderoh
Posts: 37
Joined: 17 Jul 2006 17:31
Location: stavern

Post by anderoh »

Jeg har lest litt på forumet, så fant en tråd der mathiazz skreiv at det ikke har noen spesiell økning med trimforgasser og original sylinder, bare bruker mer bensin elns.. Men da stiller jeg meg spm. Hvis alle plomberinger er på sykkelen, den er drevet så den får bedre aks (hvert fall sånn jeg har skjønt det), hva er det som gjør at sykkelen klarer (noen ganger:P) 85 på sletta? :?
Derbi GPR50
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Forgasseren hjelper nok litt,men speedoen viser noen km/t for mye også
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

21mm forgasser og 72cc sylinder funker utmerket!
Men om jeg ville kjørt med 21mm forgasser og 50cc sylinder er heller tvilende :roll:

Ser ikke poenget med å kjøre med en 21mm forgasser og resten orginalt.
Får kansje 0,5HK mer, utgjør kansje maks 5km/t :roll:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
anderoh
Posts: 37
Joined: 17 Jul 2006 17:31
Location: stavern

Post by anderoh »

Men det er den eneste forgasseren jeg har.. SÅ hvis det ikke tar noe skade på sykkelen så gidder jeg ikke kjøpe en original forgasser.

Men et annet spm mathias... Du har sånn powerfilter, har du ikke?
Jeg skjønner ikke hvordan man setter på sånn i den store boksen under tanken (H)
Det er jo bare en flat skumgummi plate..
Derbi GPR50
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

mathiazz wrote:21mm forgasser og 72cc sylinder funker utmerket!
Men om jeg ville kjørt med 21mm forgasser og 50cc sylinder er heller tvilende :roll:
Både ja og nei. Det kommer helt ann på hvor mye effekt som blir pressa ut av sylinderen og hvor stor den er.

Og ang en ting.
Sylinderen måles i kubikk, forgasseren i mm.
Sylinderen måles ved at man ved å gange pi*r2*h, altså 3.14*radius2(borr)*høyde(slaglengde).

Og husk på at alt som øker ytelsen på mopeden er trimming, uansett hva.
Men siden du sier at den dauer av ved full gass høres det ut som om du bør bytte hoveddysa med en dyse med mindre hull i. En dyse er en liten skrue med et hull i der det strømmer bensin gjennom. Hullet måles i størrelser som 65, 86, 141 som eksempel. Det betyr da altså at hullet er 0.65, 0.86 eller 1.41mm i diameter.

En motor skal ha et bestemt forhold mellom luft og bensin, altså ikke for lite og helst ikke for mye. For å justere dette forholdet så kan man stille inn forgasseren.

For å justere hvilke forhold det skal være mellom luft og bensin kan man:
Heve/Senke nåla i forgasseren
Skru lufteskrue inn/ut (inn=mindre luft)
Justere tomgangsskrue (Inn=løfte forgaaser-stempelet opp)
Skifte hoveddyse

Her er en bra veileder:
http://www.mopedportalen.com/forum/inde ... pic=104923
Hei
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

anderoh wrote:Men det er den eneste forgasseren jeg har.. SÅ hvis det ikke tar noe skade på sykkelen så gidder jeg ikke kjøpe en original forgasser.

Men et annet spm mathias... Du har sånn powerfilter, har du ikke?
Jeg skjønner ikke hvordan man setter på sånn i den store boksen under tanken (H)
Det er jo bare en flat skumgummi plate..
Jeg har powerfilter jo, tok bare å kastet du den stygge monster kassen som sitte under tanken og står i vegen for alt jeg.
Faen, idiotiske derbi! Tenk å plassere den sånn som det der da, hadde jo holdt med 1/4 av så stor så den der er.

Du trenger ikke ta ut kassen for å feste på powerfilter, du are tar av den gummien som går fra forgasseren og opp til boksen.
Så setter du powerfilteret rett inn på forgasseren bake, bed gummi selfølgelig!

Her er et bilde:Image

Dette var da jeg hadde 24mm forgasser og ikke 21mm som nå, 24mm forgasset ble litt for stort og filteret satt litt for utsatt til.
Men det er sånn det skal stå :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
anderoh
Posts: 37
Joined: 17 Jul 2006 17:31
Location: stavern

Post by anderoh »

Da trur jeg at jeg har bestemt meg får å kjøpe:
http://www.crash.no/index.php?main_page ... cts_id=495
og
http://www.crash.no/index.php?main_page ... cts_id=609[url[/url]

Noen som veit 100% om det passer på min sykkel? Tør ikke bestille uten at dere fagfolk uttaler dere litt :P
Derbi GPR50
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

Gå for det effektanlegget der!
Kan anbefale det på der varmeste :D

Råtøff lydemper i carbon.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
anderoh
Posts: 37
Joined: 17 Jul 2006 17:31
Location: stavern

Post by anderoh »

Hehe.. Har venta på deg i hele kveld! :P Nå kan jeg trykke bestill! :P
Og det passer?

Har du sett på det filtere jeg så på, kan jeg kjøpe det og?
Det er jo ikke snakk om store pengene, men er jo greit å få rektig fordet :wink:
Derbi GPR50
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund
It’s my birthday

Post by Mantis »

Det står jo at det passer til forgassere opp til 21mm så dette blir ikke noe problem :wink:

Image
Bilde av potta under hacken, litt skitten men pytt pytt :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Ingen vits å kjøpe powerfilter om du skal ha mid-race. Henter ikke så veldig mye effekt ut av det. Får bare masse mer lyd. Er bedre å bruke original luftfilterboks så den ikke bråker like mye. På innsuget originalt er det ikke vakumnippel så det går ikke med 21mm phbg-forgasser og originalt innsug med mindre du kjøper en vanlig bensinkran eller lager til et vakumnippel.
Hei
Post Reply