Tenker på oppkjøring og kjøp av MC... Trenger noen råd =)
Var det jeg ikke skjønte helt når jeg pratet med kjerringa på gjensidige... forstod det som det var 3 typer... kasko, del-kasko og kun ansvar... mener jeg fikk billigere det jeg har nå enn del-kasko...
Edit: Fant no her...
Ansvar er en lovpålagt forsikring som erstatter skade som bilen gjør på fører og passasjer, andre personer, eiendeler og eiendom. Ansvarsforsikringen dekker også utgifter til rettshjelp ved eventuelle tvister.
-
Delkasko erstatter skade på bilen ved brann, tyveri, glass og assistanse (redning). Redningsforsikringen benyttes ved f.eks. motorstopp, utforkjøring eller om du har låst deg ute fra bilen din. Delkasko dekker løsøre i bil med opptil kr 5.000 og fastmontert utstyr med opptil kr 10.000. Skader på bilen ved bl.a. kollisjon og velting erstattes ikke.
Har du en bil med lav verdi kan det være denne typen forsikring som lønner seg i steden for kaskoforsikring. Delkasko er rimeligere enn kasko, og ved en evt. kollisjon vil det ofte likevel ikke lønne seg å reparere en eldre bil over en kaskoforsikring grunnet bonustap og egenandel
Edit: Fant no her...
Ansvar er en lovpålagt forsikring som erstatter skade som bilen gjør på fører og passasjer, andre personer, eiendeler og eiendom. Ansvarsforsikringen dekker også utgifter til rettshjelp ved eventuelle tvister.
-
Delkasko erstatter skade på bilen ved brann, tyveri, glass og assistanse (redning). Redningsforsikringen benyttes ved f.eks. motorstopp, utforkjøring eller om du har låst deg ute fra bilen din. Delkasko dekker løsøre i bil med opptil kr 5.000 og fastmontert utstyr med opptil kr 10.000. Skader på bilen ved bl.a. kollisjon og velting erstattes ikke.
Har du en bil med lav verdi kan det være denne typen forsikring som lønner seg i steden for kaskoforsikring. Delkasko er rimeligere enn kasko, og ved en evt. kollisjon vil det ofte likevel ikke lønne seg å reparere en eldre bil over en kaskoforsikring grunnet bonustap og egenandel
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Du ser i det jeg skrev over her at delkasko innbefatter litt mer enn kun tyveri, brann og personskade...
Derfor blir kun ansvar med de tre tingene billigere...
Om man har delkasko eller bare ansvar med de tre tingene og ikke fullkasko så er det vel det samme om sykkelen koster 20k eller 100k...
Derfor blir kun ansvar med de tre tingene billigere...
Om man har delkasko eller bare ansvar med de tre tingene og ikke fullkasko så er det vel det samme om sykkelen koster 20k eller 100k...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Re: Tenker på oppkjøring og kjøp av MC... Trenger noen råd =
Jeg ville jo anbefalt sånn som jeg har, en TDM850Zepticon wrote:Hei...
Hvilken sykkel kan dere anbefale til en nybegynner?
Lettkjørt, med bra dreiemoment (mindre viktig om man ligger et gir for høyt ut av sving).
De kan kjøres heftig også, når man har lært litt:
http://www.youtube.com/watch?v=rH60BQuU-po
...men siden du ser etter "R-type" er det kanskje verdt å se på broren TRX også.

Artige sykler som ikke havner i R kategorien når de skal forsikres. Og twin med effektanlegg låter heftigere enn en 4-er da...
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- Asfaltkongen
Re: Tenker på oppkjøring og kjøp av MC... Trenger noen råd =
Steike, den var FET... Aldri sett før nå.Galilee wrote:Jeg ville jo anbefalt sånn som jeg har, en TDM850Zepticon wrote:Hei...
Hvilken sykkel kan dere anbefale til en nybegynner?
Lettkjørt, med bra dreiemoment (mindre viktig om man ligger et gir for høyt ut av sving).
De kan kjøres heftig også, når man har lært litt:
http://www.youtube.com/watch?v=rH60BQuU-po
...men siden du ser etter "R-type" er det kanskje verdt å se på broren TRX også.
Artige sykler som ikke havner i R kategorien når de skal forsikres. Og twin med effektanlegg låter heftigere enn en 4-er da...
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Du klarer ikke å ødelegge ABUS sin alarm lås med et hammerslag. Da vil den pipe som bare pokker.
Du klarer ALDRI i verden å åpne Abus høy sikkerhetslås med vinkelsliperen. ALDRI I LIVET.
Låser du sykkelen din fast til f.eks en lyktestolpe med denne, så er du 99,99% sikker på at den ikke vil bli stjålet.
Så sparer du mange tusen hvert år på den unødvendige delkaskoen.
Du får faktisk 6000 kr av ABUS hvis sykkelen din blir stjålet med denne låsen.
Ifølge produsent er ingen sykler blitt stjålet så lenge de har vært låst med denne låsen.
Du klarer ALDRI i verden å åpne Abus høy sikkerhetslås med vinkelsliperen. ALDRI I LIVET.
Låser du sykkelen din fast til f.eks en lyktestolpe med denne, så er du 99,99% sikker på at den ikke vil bli stjålet.
Så sparer du mange tusen hvert år på den unødvendige delkaskoen.
Du får faktisk 6000 kr av ABUS hvis sykkelen din blir stjålet med denne låsen.
Ifølge produsent er ingen sykler blitt stjålet så lenge de har vært låst med denne låsen.
I Bike nr 2 i år testet de låser. Den som sto imot lengst var Abus Detecto 8000 med alarm. Den ble åpnet med vinkelsliper på 58 sec. Alarm på disse slåes lett ihel med slegge. Så skjønner ikke helt hvor du har faktaene dine frasianze wrote:Nei, det gjorde ikke det.
jeg argumenterte for at han ikke trenger delkasko til en sykkel som er verd 30000-50000.
Bruk heller litt av de pengene til å kjøpe en skikkelige lås.

Hva inngår i det "Obligatoriske" når man skal kjøre opp til klasse A? Jeg er 27 år og har aldri rørt en sykkel men vil svært gjerne kjøre opp i år! Har klasse BE, CE fra før. Har jobba som yrkes sjåfør en del år da. Men hva er det som ligger i det obligatoriske på oppkjøringa?
Last edited by Anteros on 29 Apr 2007 22:39, edited 1 time in total.
Espen Jacobsen
Opplæringen er delt inn i flere trinn. Først når man er ferdig med ett trinn, kan man gå videre til neste. Så vidt jeg vet holdes teorikurs utenfor denne trinnvise opplæringen.
Teoridel
- 3 timer obligatorisk (skolene i Midt-Norge har lagt seg på 8 timer rett og slett fordi 3 timer teori er forsvinnende lite.)
Trinn 1
- Trafikalt grunnkurs. Felles kurs for alle lette klasser. 14 timer pluss mørkekjøring (mørkekjøring kan utsettes dersom utenfor sesongen)
Du trenger ikke dette da du allerede har sertifikat i andre klasser
Trinn 2
- Veiledningstime trinn 2, 1 time
Trinn 3
- Veiledningstime trinn 3, 1 time
- Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk, 3 timer
Trinn 4
- Risiko innledning, 2 timer (teori)
- Kjøring i variert miljø, 4 timer (inntil 1 time teori, og minimum 3 timer kjøring)
- Risiko oppsummering, 2 timer (teori)
Når du så har avlagt teoriprøven på biltilsynet er det bare å kjøre opp. Denne teorien vil jeg anbefale deg å ta så tidlig som mulig da trafikkskola ikke kan bestille førerprøve før den er bestått. Husk også å send inn søknad om utvidelse av førerkort!
Lykke til!
Teoridel
- 3 timer obligatorisk (skolene i Midt-Norge har lagt seg på 8 timer rett og slett fordi 3 timer teori er forsvinnende lite.)
Trinn 1
- Trafikalt grunnkurs. Felles kurs for alle lette klasser. 14 timer pluss mørkekjøring (mørkekjøring kan utsettes dersom utenfor sesongen)
Du trenger ikke dette da du allerede har sertifikat i andre klasser
Trinn 2
- Veiledningstime trinn 2, 1 time
Trinn 3
- Veiledningstime trinn 3, 1 time
- Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk, 3 timer
Trinn 4
- Risiko innledning, 2 timer (teori)
- Kjøring i variert miljø, 4 timer (inntil 1 time teori, og minimum 3 timer kjøring)
- Risiko oppsummering, 2 timer (teori)
Når du så har avlagt teoriprøven på biltilsynet er det bare å kjøre opp. Denne teorien vil jeg anbefale deg å ta så tidlig som mulig da trafikkskola ikke kan bestille førerprøve før den er bestått. Husk også å send inn søknad om utvidelse av førerkort!
Lykke til!

A motorbike is an engine you can sit on
var utifra den testen jeg argumenterte i fra,men tror ikke jeg nevnte detBorg wrote:I Bike nr 2 i år testet de låser. Den som sto imot lengst var Abus Detecto 8000 med alarm. Den ble åpnet med vinkelsliper på 58 sec. Alarm på disse slåes lett ihel med slegge. Så skjønner ikke helt hvor du har faktaene dine frasianze wrote:Nei, det gjorde ikke det.
jeg argumenterte for at han ikke trenger delkasko til en sykkel som er verd 30000-50000.
Bruk heller litt av de pengene til å kjøpe en skikkelige lås.

Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)