Tenker på oppkjøring og kjøp av MC... Trenger noen råd =)

Prat om tung MC.
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

det er jo delkasko...tar jeg feil?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Var det jeg ikke skjønte helt når jeg pratet med kjerringa på gjensidige... forstod det som det var 3 typer... kasko, del-kasko og kun ansvar... mener jeg fikk billigere det jeg har nå enn del-kasko...

Edit: Fant no her...

Ansvar er en lovpålagt forsikring som erstatter skade som bilen gjør på fører og passasjer, andre personer, eiendeler og eiendom. Ansvarsforsikringen dekker også utgifter til rettshjelp ved eventuelle tvister.
-
Delkasko erstatter skade på bilen ved brann, tyveri, glass og assistanse (redning). Redningsforsikringen benyttes ved f.eks. motorstopp, utforkjøring eller om du har låst deg ute fra bilen din. Delkasko dekker løsøre i bil med opptil kr 5.000 og fastmontert utstyr med opptil kr 10.000. Skader på bilen ved bl.a. kollisjon og velting erstattes ikke.

Har du en bil med lav verdi kan det være denne typen forsikring som lønner seg i steden for kaskoforsikring. Delkasko er rimeligere enn kasko, og ved en evt. kollisjon vil det ofte likevel ikke lønne seg å reparere en eldre bil over en kaskoforsikring grunnet bonustap og egenandel
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

skal du gradere deg mot tyveri+brann+personskade(ansvar) heter det delkasko. full kasko dekker alt som dekasko har+skade på eget kjøretøy.

jeg hadde gått for delkasko på en sykkel til over 50000,-
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Du ser i det jeg skrev over her at delkasko innbefatter litt mer enn kun tyveri, brann og personskade...

Derfor blir kun ansvar med de tre tingene billigere...
Om man har delkasko eller bare ansvar med de tre tingene og ikke fullkasko så er det vel det samme om sykkelen koster 20k eller 100k...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Galilee
Posts: 939
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Tenker på oppkjøring og kjøp av MC... Trenger noen råd =

Post by Galilee »

Zepticon wrote:Hei...
Hvilken sykkel kan dere anbefale til en nybegynner?
Jeg ville jo anbefalt sånn som jeg har, en TDM850

Lettkjørt, med bra dreiemoment (mindre viktig om man ligger et gir for høyt ut av sving).

De kan kjøres heftig også, når man har lært litt:
http://www.youtube.com/watch?v=rH60BQuU-po

...men siden du ser etter "R-type" er det kanskje verdt å se på broren TRX også.

Image

Artige sykler som ikke havner i R kategorien når de skal forsikres. Og twin med effektanlegg låter heftigere enn en 4-er da...
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Tenker på oppkjøring og kjøp av MC... Trenger noen råd =

Post by Asfaltkongen »

Galilee wrote:
Zepticon wrote:Hei...
Hvilken sykkel kan dere anbefale til en nybegynner?
Jeg ville jo anbefalt sånn som jeg har, en TDM850

Lettkjørt, med bra dreiemoment (mindre viktig om man ligger et gir for høyt ut av sving).

De kan kjøres heftig også, når man har lært litt:
http://www.youtube.com/watch?v=rH60BQuU-po

...men siden du ser etter "R-type" er det kanskje verdt å se på broren TRX også.

Image

Artige sykler som ikke havner i R kategorien når de skal forsikres. Og twin med effektanlegg låter heftigere enn en 4-er da...
Steike, den var FET... Aldri sett før nå.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
sianze
Posts: 29
Joined: 01 May 2006 01:09
Location: stavanger

Post by sianze »

Du klarer ikke å ødelegge ABUS sin alarm lås med et hammerslag. Da vil den pipe som bare pokker.
Du klarer ALDRI i verden å åpne Abus høy sikkerhetslås med vinkelsliperen. ALDRI I LIVET.
Låser du sykkelen din fast til f.eks en lyktestolpe med denne, så er du 99,99% sikker på at den ikke vil bli stjålet.
Så sparer du mange tusen hvert år på den unødvendige delkaskoen.

Du får faktisk 6000 kr av ABUS hvis sykkelen din blir stjålet med denne låsen.
Ifølge produsent er ingen sykler blitt stjålet så lenge de har vært låst med denne låsen.
sianze
Posts: 29
Joined: 01 May 2006 01:09
Location: stavanger

Post by sianze »

Nei, det gjorde ikke det.
jeg argumenterte for at han ikke trenger delkasko til en sykkel som er verd 30000-50000.
Bruk heller litt av de pengene til å kjøpe en skikkelige lås.
User avatar
Borg
Posts: 1826
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

sianze wrote:Nei, det gjorde ikke det.
jeg argumenterte for at han ikke trenger delkasko til en sykkel som er verd 30000-50000.
Bruk heller litt av de pengene til å kjøpe en skikkelige lås.
I Bike nr 2 i år testet de låser. Den som sto imot lengst var Abus Detecto 8000 med alarm. Den ble åpnet med vinkelsliper på 58 sec. Alarm på disse slåes lett ihel med slegge. Så skjønner ikke helt hvor du har faktaene dine fra :?:
Anteros
Posts: 1
Joined: 29 Apr 2007 20:23
Location: Mosjøen

Post by Anteros »

Hva inngår i det "Obligatoriske" når man skal kjøre opp til klasse A? Jeg er 27 år og har aldri rørt en sykkel men vil svært gjerne kjøre opp i år! Har klasse BE, CE fra før. Har jobba som yrkes sjåfør en del år da. Men hva er det som ligger i det obligatoriske på oppkjøringa?
Last edited by Anteros on 29 Apr 2007 22:39, edited 1 time in total.
Espen Jacobsen
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Post by Weezer »

Opplæringen er delt inn i flere trinn. Først når man er ferdig med ett trinn, kan man gå videre til neste. Så vidt jeg vet holdes teorikurs utenfor denne trinnvise opplæringen.

Teoridel
- 3 timer obligatorisk (skolene i Midt-Norge har lagt seg på 8 timer rett og slett fordi 3 timer teori er forsvinnende lite.)

Trinn 1
- Trafikalt grunnkurs. Felles kurs for alle lette klasser. 14 timer pluss mørkekjøring (mørkekjøring kan utsettes dersom utenfor sesongen)
Du trenger ikke dette da du allerede har sertifikat i andre klasser

Trinn 2
- Veiledningstime trinn 2, 1 time

Trinn 3
- Veiledningstime trinn 3, 1 time
- Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk, 3 timer

Trinn 4
- Risiko innledning, 2 timer (teori)
- Kjøring i variert miljø, 4 timer (inntil 1 time teori, og minimum 3 timer kjøring)
- Risiko oppsummering, 2 timer (teori)

Når du så har avlagt teoriprøven på biltilsynet er det bare å kjøre opp. Denne teorien vil jeg anbefale deg å ta så tidlig som mulig da trafikkskola ikke kan bestille førerprøve før den er bestått. Husk også å send inn søknad om utvidelse av førerkort!

Lykke til! :)
A motorbike is an engine you can sit on
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

Borg wrote:
sianze wrote:Nei, det gjorde ikke det.
jeg argumenterte for at han ikke trenger delkasko til en sykkel som er verd 30000-50000.
Bruk heller litt av de pengene til å kjøpe en skikkelige lås.
I Bike nr 2 i år testet de låser. Den som sto imot lengst var Abus Detecto 8000 med alarm. Den ble åpnet med vinkelsliper på 58 sec. Alarm på disse slåes lett ihel med slegge. Så skjønner ikke helt hvor du har faktaene dine fra :?:
var utifra den testen jeg argumenterte i fra,men tror ikke jeg nevnte det :wink:
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
User avatar
Zepticon
Posts: 8
Joined: 26 Apr 2007 11:01
Contact:

Post by Zepticon »

Noen som har erfaringer med Yamaha YZF R6?
Har av en eller annen grunn altid likt Yamaha :)
Sjekka litt på nettet ang brukte men de fleste ligger et godt stykke opp i pris da i forhold til feks CBR 600F selv om det er nesten samme sykkel?
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Post by s1lVa »

jeg biter meg i neglene om hva slags mc jeg skal kjøpe meg som første sykkel. jeg sikler veldig mpå z750, men hvorfor veier den ca 15kg mer enn z1000? :o ellers ser husqvarna sm610 veldig fin ut
Post Reply