Du sier med andre ord at du _ikke_ har flytende kalipere eller stempel på begge sider av skivene?
I så fall må skivene dine være montert på glidestenger som tillater at de flytter seg like mye som bremsebeleggets tykkelse x 2. Noe jeg nekter å tro før jeg ser det...
http://www.buybrakes.com/brembo/faq.html#q18
Bremser
nei, jeg gjør ikke det, og det skjønner du sikkert.Keihin wrote:Du sier med andre ord at du _ikke_ har flytende kalipere eller stempel på begge sider av skivene?

det er helt normale tostemplede kalipere.
Dette var nytt og moderne på åttitallet, skivene kan beveges flere millimeter i begge retninger aksielt.
Nyere semi-flytende skiver funker like bra og har vel overtatt for de gamle fulltflytende. Uten all skramlingen
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Risting?Har aldri kjent noe spesiell risting når jeg bremser.Jeg er strålende fornøyd med bremsene,men ulempen er vel kanskje prisen når det skal byttes.Eller er det ikke noe spesielt dyrere en vanlige skiver?sorrow wrote:Jeg synes flytende bremser var noe dritt å kjøre med. I lav fart med mye brems så ristet det godt i styret. Kanskje din er slik også?Desmo-Dude wrote:Takker for svar.Godt med alt som er oppklart.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Flytende skiver har man fordi:pelsen wrote:oppklart er det nok ikke ennå: poenget med flytende skiver er at de skal sentrere seg i kaliperen for at klossene skal få optimalt trykk mot skiva.
-Todelingen gjør at man bruker lett aluminium som festes til nav. Dette sparer vekt, uavfjæret vekt.
- Flytende skiver varper ikke så lett. De kan flyte i festene og man unngår dermed spenninger. De har mindre masse å varme opp men denne massen blir tilgjengjeld jevnt oppvarmet -> ingen varping.
Brembos forklaring av hvorfor flytende skiver er best:
Why use a two-piece "floating" disc assembly?
There are several reasons that a two-piece floating disc assembly is of benefit. First, by using an aluminum bell for the hub section of the disc saves a great deal of weight. Since this is both rotating and unsprung, it benefits the acceleration, braking, and handling of the vehicle. Secondly, it is better able to handle the large temperature changes that a brake disc experiences. During severe use, temperature variances become present in a one-piece disc and generally cause warping of the disc. This not only results in vibration of the vehicle, and pulsing of the brake pedal, but also pushes the pistons farther away from the disc. In a two-piece floating disc assembly, the iron disc heats up more uniformly, and the controlled float which is present allows for the differential expansion of the very hot brake disc, and the relatively cool aluminum bell. This allows the disc to be used under severe conditions without having a detrimental effect.