Når kan politi beslaglegge et førerkort?

Prat om tung MC.
Peligro

Post by Peligro »

Banditbiker wrote: Husk inndragning og beslag er 2 helt forskjellige ting rent juridisk.
Joda, det stemmer nok det i og for seg. Var ikke så opptatt av terminologien, men siden vi nå har konstatert en forskjell kan man jo klargjøre:

Inntil vedtak om inndragning av førerkort er fattet, kan politiet på nærmere vilkår foreta et midlertidig beslag. Dersom førerkortinnehaver ikke samtykker til beslaget, må politiet ha forhørsrettens kjennelse for beslag ut over tre uker.

zergo: Er ellers enig med Baron von Waffel i at du ikke burde samtykke i beslaget. Har en følelse av at dette er historien om en noe "røten" bilist som prøver å unngå ansvar for egne handlinger i kombinasjon med tjenestemenn med et horn i siden til motorsyklister, men åff kårs - jeg var ikke der...
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Dominator wrote:Zergo, jeg bare lurer... hvis bilisten så deg, hadde han selvfølgelig ventet med å kjøre. Så lenge han brøt vikeplikten antar jeg at han IKKE så deg. Hvordan kan han da vite at du kom for fort?? (tenk litt på den) :roll: Ikke f... om jeg hadde samtykket i beslag på det grunnlaget der... :evil:
He he, veeeldig godt sagt.
Man kan spinne mye faenskap ut av det der, intet til fordel for buristen.

Når det gjelder beslag kan advokat ofte få mirakuløs fart på sakene. Politiets rett til beslag er en omdiskutert praksis som mange ønsker å stoppe. Mistenker at det også er derfor merkelig lett å få den raskt tilbake dersom man legger litt press på.
rerell

Post by rerell »

Dominator wrote:Zergo, jeg bare lurer... hvis bilisten så deg, hadde han selvfølgelig ventet med å kjøre. Så lenge han brøt vikeplikten antar jeg at han IKKE så deg. Hvordan kan han da vite at du kom for fort?? (tenk litt på den) :roll:
Är det så konstigt? Bilisten tror sig veta någon om tid och distans, och konkluderar något om hastigheten.
zergo

Post by zergo »

[quote="Dominator"]Zergo, jeg bare lurer... hvis bilisten så deg, hadde han selvfølgelig ventet med å kjøre. Så lenge han brøt vikeplikten antar jeg at han IKKE så deg. Hvordan kan han da vite at du kom for fort?? (tenk litt på den) :roll: Ikke f... om jeg hadde samtykket i beslag på det grunnlaget der... :evil:[/quote]

Det er tenkte jeg ikke på! Det var lurt...

Jeg synes at selve faktum at han ikke kom lenger enn halvveis i motsatt kjørefelt før han traff meg, sier seg selv at han ikke var så god til å beregne ting.

Han bilisten hadde en gammal Volvo stasjonsvogn... Det tar jo nokså "lang" tid å flytte denne fra et stillestående tilstand til andre siden av krysset i gata. Dette ville nok tatt min 3 sec. Han kom bare til midten av kjørebanen i det han traff meg med støtfangeren sin. så det tok han ca 1,5 sec. med hastigheten min som var under 55 km/t var jeg ca 22 meter unna han i det han besluttet å kjøre.
Hadde det vært avstand på 44 meter, hadde jeg vurdert å svinge med en slik bil, men i så fall måtte hastigheten min vært 110 km/t i 50 sone. Noe som er urealistisk. Så konklusjonen må nok være at han ikke så meg i det hele tatt, selv om krysset var veldig oversiktlig.

Dette enkle regnestykket er noe unøyaktig, men viser noenlunde objektivt bilde av situasjonen.
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Baron von Waffel wrote:Du skal selvfølgelig ikke samtykke i at førerkortet ble beslaglagt. Og ut fra det du sier må du ha vært i en tilstand hvor du ikke kunne gi et samtykke siden du lett kan argunmentere med å ha vært i sjokk. Kontakt politiet og si du ikke har samtykket. En påstand fra andre om for stor fart er lite verdt uten målinger. Men ditt utsagn om egen hastighet kan skape problemer for deg. Særlig om fartsgrensen var under den farten du oppga.
Er det ikke slik at dersom politiet på stedet skal spørre deg spørsmål som kan være av stor betydning, så skal de opplyse deg om dine rettigheter, akkurat som under et avhør? Politiet kan godt skrive i sin egenrapport at han forklarte å ha kjørt i 55 kmt, men tilstanden hans tatt i betraktning så blir vel dette ikke noe i forhold til det han kommer til å forklare under det formelle avhøret som kommer i etterkant av ulykken.

Tror nok det ordner seg, men det er alltid greit å ha en advokat ettersom de skal være plundrete. 8) Førerkortet ditt skal du ha.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Post Reply