Vedlikehold av kjede, hva skal jeg gjøre?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvorfor ikke ta`n helt ut , og anskaffe seg en oppvaskmaskin ? :smt029
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Det nytter nok ikke å levere den til rens...
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Æsj, det ordner å mor, vet du. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Æ'ndalitten wrote:Eller man kan kjøpe sin egne MC-oppvaskbørste!! :D
Ahh,endelig en som har skjønt det :lol:

Det at Jalmar ikke har skjønt det, vet vi jo fra andre tema her på forumet :wink: Men vi lever i håpet :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
pelsen
Posts: 1201
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

metoden med å sette sykkern på sentralstøtta, sette den i gir og smøre kjedet mens den går på tomgang har tatt noen fingrer i årenes løp.

sett den i fri og snurr hjulet med en hånd!
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja :(
Tenkte ikke på det siden jeg har alle mine ti tommeltotter på begge hendene.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
pelsen
Posts: 1201
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Ragnhild61 wrote:Ja :(
Tenkte ikke på det siden jeg har alle mine ti tommeltotter på begge hendene.
jeg har alle mine ti, men jeg kjenner noen som har mistet fingre på denne måten. Tror det gjør veldig vondt.
jeg liker å gjøre ting enkelt, men kjede og drev holder jeg fingrene langt unna mens motoren går
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Joda, burde ha mer erfaring og omtanke til ikke å snakke om potensielle faremomenter. Men, det blir lett til at man ikke tenker så langt, når man selv har klart seg, og ikke minst er vant til å tenke på holde fingrene på forsvarlig avstand til bevegelige deler og farlige maskiner.

Dette ble da et bidrag til folkeopplysningen.
IKKE stikk fingrene inn i kjedet når motoren går Ragnhild, husk at du vil kunne lakke neglene på alle ti tommeltottene på begge hendene neste gang du skal på byen.

Jaa, bortsett fra at de er inngrodd med kjedeolje :(

Stor takk til deg Pelsen, med klem og det hele for at du sa fra om min fingerspisende praksis. Skal skjerpe meg, Æresord :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

For de som kjører sinte sykler uten midtstøtte kan jeg tilføye følgende metode for å få dreid hjulet uten å måtte trille sykkelen rundt hele gårsplassen:
1. Sett sykkelen på støtta.
2. Still deg på samme sida som støtta er og bøy deg over sykkelen.
3. Ta tak i ramma eller en anna solid del på sykkelen og løft sykkelen så den står på støtta og forhjulet. Dette høres ganske skummelt ut, men jeg ligger iallefall godt på sykkelen med bra "fraspark" slik at den ikke kommer over meg.
4. Mens du fortsatt har sykkelen slik kan du ta tak i bakhjulet og dreie det...

Jeg var dødsskeptisk til denne metoden når jeg hørte om den, men den funker helt knall!!
Kanskje greit å ha en sterk venn med de(n) første gangen(e) så jeg slipper søksmål :wink:
FZR 1000 '91
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Bånn Gæs wrote:For de som kjører sinte sykler uten midtstøtte kan jeg tilføye følgende metode for å få dreid hjulet uten å måtte trille sykkelen rundt hele gårsplassen:
1. Sett sykkelen på støtta.
2. Still deg på samme sida som støtta er og bøy deg over sykkelen.
3. Ta tak i ramma eller en anna solid del på sykkelen og løft sykkelen så den står på støtta og forhjulet. Dette høres ganske skummelt ut, men jeg ligger iallefall godt på sykkelen med bra "fraspark" slik at den ikke kommer over meg.
4. Mens du fortsatt har sykkelen slik kan du ta tak i bakhjulet og dreie det...

Jeg var dødsskeptisk til denne metoden når jeg hørte om den, men den funker helt knall!!
Kanskje greit å ha en sterk venn med de(n) første gangen(e) så jeg slipper søksmål :wink:
Nå er jeg litt skeptisk til å løfte og holde og alt sånt samtidig, Så jeg tror holder meg unna den der. Ei depotstøtte er kanskje en løsning? Holder sykkelen loddrett, og du kan pusse og skru av hjertens lyst uten å være redd for å få sykkelen over deg. Føler deg bra dum med 150 - 200 kg sykkel oppå deg. Har prøvd med 220 kg Kawazaki og det var ingen hyggelig opplevelse
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Joa, regna med at det kanskje var litt sterk kost, men det er nå en gang sånn jeg gjør det. Depotstøtte er en god ide, men for min del er det håpløst kostbart!! Koster fort en høvding for en bakstøtte.
(For service har jeg kjøpt to sånne tre-føtte garasjestøtter på biltema for en slikk og ingenting som jeg setter på hver sin side av baksvingen. Jekker sykkelen oppå disse.)
FZR 1000 '91
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Bånn Gæs wrote:(For service har jeg kjøpt to sånne tre-føtte garasjestøtter på biltema for en slikk og ingenting som jeg setter på hver sin side av baksvingen. Jekker sykkelen oppå disse.)
Høres ut som ei løsning det der.
Mener at Krangnes'n tar rundt 750 for ei bakstøtte, men så kommer frakt og sånn og da blir det nok snart en høvding, ja :(
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Nettop :roll:
Og støtt som fjell blir det! Jeg kjøpte i tillegg et fleecepledd på rimi til 19,90 ell'no som jeg skar strimler av, rulla sammen og teipa oppi støttene sånn at baksvingen lå mykt og godt :wink:
FZR 1000 '91
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Mange gode tips her! Men jeg må kjøpe en støtte til å tre inni bakhjulsnavet,før jeg kan prøve dem. Det er ulempen med "Dyret"...... Ok, jeg var forberedt på å lide litt for særheten i Monster S4R'en min.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Scotch
Posts: 1170
Joined: 30 Apr 2005 11:42
Location: Stavanger

Post by Scotch »

rmxråner wrote:ta av kjeda å legg de en natt i diesel og deretter en natt i olje.
2 dager uten kjøring :shock: hadde eg hatt mc nå så hadde eg aldri klart d


*innlegg 100* 8)
Image

Kawasaki Eliminator 99mod 125ccm
Post Reply