
Vedlikehold av kjede, hva skal jeg gjøre?
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Ahh,endelig en som har skjønt detÆ'ndalitten wrote:Eller man kan kjøpe sin egne MC-oppvaskbørste!!

Det at Jalmar ikke har skjønt det, vet vi jo fra andre tema her på forumet



Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Ja
Tenkte ikke på det siden jeg har alle mine ti tommeltotter på begge hendene.

Tenkte ikke på det siden jeg har alle mine ti tommeltotter på begge hendene.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
jeg har alle mine ti, men jeg kjenner noen som har mistet fingre på denne måten. Tror det gjør veldig vondt.Ragnhild61 wrote:Ja![]()
Tenkte ikke på det siden jeg har alle mine ti tommeltotter på begge hendene.
jeg liker å gjøre ting enkelt, men kjede og drev holder jeg fingrene langt unna mens motoren går
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Joda, burde ha mer erfaring og omtanke til ikke å snakke om potensielle faremomenter. Men, det blir lett til at man ikke tenker så langt, når man selv har klart seg, og ikke minst er vant til å tenke på holde fingrene på forsvarlig avstand til bevegelige deler og farlige maskiner.
Dette ble da et bidrag til folkeopplysningen.
IKKE stikk fingrene inn i kjedet når motoren går Ragnhild, husk at du vil kunne lakke neglene på alle ti tommeltottene på begge hendene neste gang du skal på byen.
Jaa, bortsett fra at de er inngrodd med kjedeolje
Stor takk til deg Pelsen, med klem og det hele for at du sa fra om min fingerspisende praksis. Skal skjerpe meg, Æresord
Dette ble da et bidrag til folkeopplysningen.
IKKE stikk fingrene inn i kjedet når motoren går Ragnhild, husk at du vil kunne lakke neglene på alle ti tommeltottene på begge hendene neste gang du skal på byen.
Jaa, bortsett fra at de er inngrodd med kjedeolje

Stor takk til deg Pelsen, med klem og det hele for at du sa fra om min fingerspisende praksis. Skal skjerpe meg, Æresord


Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
For de som kjører sinte sykler uten midtstøtte kan jeg tilføye følgende metode for å få dreid hjulet uten å måtte trille sykkelen rundt hele gårsplassen:
1. Sett sykkelen på støtta.
2. Still deg på samme sida som støtta er og bøy deg over sykkelen.
3. Ta tak i ramma eller en anna solid del på sykkelen og løft sykkelen så den står på støtta og forhjulet. Dette høres ganske skummelt ut, men jeg ligger iallefall godt på sykkelen med bra "fraspark" slik at den ikke kommer over meg.
4. Mens du fortsatt har sykkelen slik kan du ta tak i bakhjulet og dreie det...
Jeg var dødsskeptisk til denne metoden når jeg hørte om den, men den funker helt knall!!
Kanskje greit å ha en sterk venn med de(n) første gangen(e) så jeg slipper søksmål
1. Sett sykkelen på støtta.
2. Still deg på samme sida som støtta er og bøy deg over sykkelen.
3. Ta tak i ramma eller en anna solid del på sykkelen og løft sykkelen så den står på støtta og forhjulet. Dette høres ganske skummelt ut, men jeg ligger iallefall godt på sykkelen med bra "fraspark" slik at den ikke kommer over meg.
4. Mens du fortsatt har sykkelen slik kan du ta tak i bakhjulet og dreie det...
Jeg var dødsskeptisk til denne metoden når jeg hørte om den, men den funker helt knall!!
Kanskje greit å ha en sterk venn med de(n) første gangen(e) så jeg slipper søksmål

FZR 1000 '91
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Nå er jeg litt skeptisk til å løfte og holde og alt sånt samtidig, Så jeg tror holder meg unna den der. Ei depotstøtte er kanskje en løsning? Holder sykkelen loddrett, og du kan pusse og skru av hjertens lyst uten å være redd for å få sykkelen over deg. Føler deg bra dum med 150 - 200 kg sykkel oppå deg. Har prøvd med 220 kg Kawazaki og det var ingen hyggelig opplevelseBånn Gæs wrote:For de som kjører sinte sykler uten midtstøtte kan jeg tilføye følgende metode for å få dreid hjulet uten å måtte trille sykkelen rundt hele gårsplassen:
1. Sett sykkelen på støtta.
2. Still deg på samme sida som støtta er og bøy deg over sykkelen.
3. Ta tak i ramma eller en anna solid del på sykkelen og løft sykkelen så den står på støtta og forhjulet. Dette høres ganske skummelt ut, men jeg ligger iallefall godt på sykkelen med bra "fraspark" slik at den ikke kommer over meg.
4. Mens du fortsatt har sykkelen slik kan du ta tak i bakhjulet og dreie det...
Jeg var dødsskeptisk til denne metoden når jeg hørte om den, men den funker helt knall!!
Kanskje greit å ha en sterk venn med de(n) første gangen(e) så jeg slipper søksmål

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen
Joa, regna med at det kanskje var litt sterk kost, men det er nå en gang sånn jeg gjør det. Depotstøtte er en god ide, men for min del er det håpløst kostbart!! Koster fort en høvding for en bakstøtte.
(For service har jeg kjøpt to sånne tre-føtte garasjestøtter på biltema for en slikk og ingenting som jeg setter på hver sin side av baksvingen. Jekker sykkelen oppå disse.)
(For service har jeg kjøpt to sånne tre-føtte garasjestøtter på biltema for en slikk og ingenting som jeg setter på hver sin side av baksvingen. Jekker sykkelen oppå disse.)
FZR 1000 '91
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Høres ut som ei løsning det der.Bånn Gæs wrote:(For service har jeg kjøpt to sånne tre-føtte garasjestøtter på biltema for en slikk og ingenting som jeg setter på hver sin side av baksvingen. Jekker sykkelen oppå disse.)
Mener at Krangnes'n tar rundt 750 for ei bakstøtte, men så kommer frakt og sånn og da blir det nok snart en høvding, ja


Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Bånn Gæs
- Posts: 98
- Joined: 27 Apr 2005 00:19
- Location: Bergen