Men vi punkterer jo "stadig vekk" uten at vi forsvinner i pereferien av den grunn så jeg forstår ikke helt hva du mener.Gixxerman wrote:Hva tror du ? Vi har to hjul for å holde oss oppe. Mister vi kontrollen på det ene i enten høy hastighet og/eller i sving, så kan du tenke deg til hva som da kan skje.Babelfisken wrote: Hva er det engentlig som gjør plugging så farlig?
Punktert. Midlertidig fiks?
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Jaja, om du er villig til å ta sjangsen så greit for meg. I tillegg er det kjedelig om man f.eks er mange mange mil hjemmefra, så må man fikse hjelpeorkester og hele greia. Hvorfor ta sjangsen når man ikke må. På min sykkel blir det hvertfall dyrt om jeg går åt skogen, så da vil jeg helst kunne stole på dekka mine.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Jeg forstår forvirret. Når flere sier at plugging ganske enkelt er helt uaktuelt, fy fy, osv trodde jeg den generelle opfattningen er at dekket er livsfarig med plugg og gjaldt noe annet enn muligheten for noe som kan oppfattes som en ny punktering.Gixxerman wrote:Jaja, om du er villig til å ta sjangsen så greit for meg. I tillegg er det kjedelig om man f.eks er mange mange mil hjemmefra, så må man fikse hjelpeorkester og hele greia. Hvorfor ta sjangsen når man ikke må. På min sykkel blir det hvertfall dyrt om jeg går åt skogen, så da vil jeg helst kunne stole på dekka mine.
Om plugging/punkteringsskum er greit nok eller om umiddelbart dekkskifte er det eneste saliggjørende må da være helt avhengig av sykkel, kjørestil, risikoprofil osv.?
For min del ville jeg ikke stusse på å kjøre en periode med plugget dekk eller punkteringsskum så lenge det er snakk om korte turer i rolig tempo og ikke minst en foreliggende bevissthet om svakhetene som slike midlertidige reparasjoner gir. Ikke for det; det går helt greit å bli alvorlig skadet eller å påføre andre alvorlig skade i 10 km/t også. Poenget er at å kjøre på to hjul er et risikoforehavende - uansett.
Jeg skulle mene at risikoen for ulykke er betydelig større på full-fart-sykkel på drittveier i tilnærmet overlydshastigheter med hele og fine superdekk enn på lunke-sykkel i lusetrav med skum/plugg i dekket...
Når det er sagt: jeg hadde nok sparket meg selv i månedsvis hvis jeg hadde hatt en slik nymotens plastracer - med kåper, spesiallakk og stas for ti-tusener - og veltet på grunn av svikt i et dekk som var reparert med skum/plugg.
Skummet/pluggen ville jo fått skylden for elendigheten uansett - sammen med den etterpåkloke dusten som skulle spare noen sedler på dekk... 
For min del ville jeg ikke stusse på å kjøre en periode med plugget dekk eller punkteringsskum så lenge det er snakk om korte turer i rolig tempo og ikke minst en foreliggende bevissthet om svakhetene som slike midlertidige reparasjoner gir. Ikke for det; det går helt greit å bli alvorlig skadet eller å påføre andre alvorlig skade i 10 km/t også. Poenget er at å kjøre på to hjul er et risikoforehavende - uansett.
Jeg skulle mene at risikoen for ulykke er betydelig større på full-fart-sykkel på drittveier i tilnærmet overlydshastigheter med hele og fine superdekk enn på lunke-sykkel i lusetrav med skum/plugg i dekket...
Når det er sagt: jeg hadde nok sparket meg selv i månedsvis hvis jeg hadde hatt en slik nymotens plastracer - med kåper, spesiallakk og stas for ti-tusener - og veltet på grunn av svikt i et dekk som var reparert med skum/plugg.


Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
uansett kan man punktere.... gjorde det i høst jeg.... gikk ikke rett i skauen heller...merket at sykkelen var litt rar å kjøre og litt nervøs i 60-70kmh svinger.... men tilskrev dette feil dekk da den var slik når jeg hentet den... men hadde 0 psi i bakdekket....kjørte slik i flere dager før jeg fant ut hva det var og testet jo litt fart også..
(men anbefaler ikke å prøve dette)

-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
LOL. Jeg tenkte ikke tanken en gang at en motorsyklist ikke vill stoppe og sjekke så fort dekktrykket kom under 20 - 25 psi. Da blir jo sykklen helt ukjørbar.mekkern wrote:uansett kan man punktere.... gjorde det i høst jeg.... gikk ikke rett i skauen heller...merket at sykkelen var litt rar å kjøre og litt nervøs i 60-70kmh svinger.... men tilskrev dette feil dekk da den var slik når jeg hentet den... men hadde 0 psi i bakdekket....kjørte slik i flere dager før jeg fant ut hva det var og testet jo litt fart også..(men anbefaler ikke å prøve dette)
Jeg ville nok fortsatt plugget dekk om jeg hadde et nytt dyrt gatedekk, men nå plukker jeg billige racingdekk fra andre og bytter et par, tre ganger i året i stedet så sjangsen er veldig stor for at jeg bytter for noen hundrelapper i stedet. Frisk myk og rund gummi er jo bare deilig

Ett forbehold tar jeg dog. Jeg drar ikke på autobahn med plugget dekk, ikke med 32psi heller for den sakens skyld.
Unnskyld meg, men har dette "fy og fy"-hysteriet om pluggede dekk noen forankring i reell erfaring eller statistikk? Jeg har ALDRI hørt at pluggen har "hoppet av" i fart hvertfall..
Ellers er det vel egentlig bare å bruke hodet litt. Man ligger ikke i 280 på autobahn med mindre man er sikker på at hele sykkelen er 100% tipp topp teknisk. Men at man ser døden i hvitøyet hvis man har en liten plugg midt i bakdekket på en "lunkesykkel"..? Gi meg en pause..!
Ellers er det vel egentlig bare å bruke hodet litt. Man ligger ikke i 280 på autobahn med mindre man er sikker på at hele sykkelen er 100% tipp topp teknisk. Men at man ser døden i hvitøyet hvis man har en liten plugg midt i bakdekket på en "lunkesykkel"..? Gi meg en pause..!

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
-
- Posts: 968
- Joined: 23 Mar 2006 20:45
- Location: Bergen
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Tror nok det er mest urban ledgends som er ute og går. Jeg har vært i par slike sikusjoner før, men aldri fått noe godt svar.bandit wrote:Unnskyld meg, men har dette "fy og fy"-hysteriet om pluggede dekk noen forankring i reell erfaring eller statistikk? Jeg har ALDRI hørt at pluggen har "hoppet av" i fart hvertfall..
Ellers er det vel egentlig bare å bruke hodet litt. Man ligger ikke i 280 på autobahn med mindre man er sikker på at hele sykkelen er 100% tipp topp teknisk. Men at man ser døden i hvitøyet hvis man har en liten plugg midt i bakdekket på en "lunkesykkel"..? Gi meg en pause..!
En viss forsiktighet med hva slags plugg, man får jo slike hobby rep-sett som jeg ville være forsiktig med. I den andre enden har man vullking av proffplugger. Til meg sa de garantert maks 100, men lot meg også forstå at den pluggen aldri ville gå ut uansett hastigheter.