Oljeskift
Anbefalt maks på min er hver 12000 km, jeg bytter stort sett etter 10000 km. Syntetiske oljer tåler mye mer enn vanlige oljer, så så lenge ikke man finner jernspon eller annet dritt i oljen er det neppe noe problem. Bytter filter hver gang jeg bytter olje.
Hadde jeg kjørt til jobben hver dag med den hadde jeg kanskje byttet oftere, men jeg kjører stort sett bare langturer, og da blir ikke oljen så forurenset.
Hadde jeg kjørt til jobben hver dag med den hadde jeg kanskje byttet oftere, men jeg kjører stort sett bare langturer, og da blir ikke oljen så forurenset.
V4 fun
Det skal jeg gjøre Lupo,den ligger helt sikkert ett eller annet sted på nettet som du sier.Lupo wrote:jornhan, sjekk manualen. ligger garantert online et eller annet sted. som du har merket varierer dette betydelig fra sykkel til sykkel!
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
R1 2000modell: http://www.themotorhead.com/downloads/Y ... Manual.pdf
Takker Cartman .Den er ikke helt lik 98 og 99 mod,men den duger i lange baner.Det står også att man skal bytte olje og filter innen hver 10000 km.Tusen takk for svar alle sammen.Cartman wrote:R1 2000modell: http://www.themotorhead.com/downloads/Y ... Manual.pdf
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Heisann! Ny i dette forumet jeg, men ser at det er stort sett samme klientellet som i det gamle
Skifter dere olje før vinterlagring for så og bytte den når dere tar sykkelen ut på våren? Holder det ikke å skifte på våren så lenge jeg holder meg under 5-6000 km pr sesong?
Synes det virker litt rart å fylle på ny (dyr) olje bare for en vinterlagring
Skifter dere olje før vinterlagring for så og bytte den når dere tar sykkelen ut på våren? Holder det ikke å skifte på våren så lenge jeg holder meg under 5-6000 km pr sesong?
Synes det virker litt rart å fylle på ny (dyr) olje bare for en vinterlagring
A motorbike is an engine you can sit on
Vært morsomt å sett i den... Jeg har jo verkstedhåndboka og kan det meste med vedlikehold... Bare vært morsomt å sett hva som står, samt sammenligna litt med Haynes...MC-fantom wrote:Griffin
Jeg har manual til CB900C 1982, vil tro at det meste er likt. Du får den ikke, men hvis det er spesielle ting du er ute etter kan jeg ta kopi og sende deg.
Btw... Eneste jeg kunne tenkt meg å sett hva står... Er hva som står ang. drivstoff... Hva slags drivstoff SKAL benyttes...
Folka på Classic Honda Club Norway og Sweden påstår at en fint kan kjøre blyfritt. Dette pga. Honda-motorsykler etter 1970-71 har såpass harde ventiler og ventilseter at de egentlig ikke trenger blyet...??
Halla... Long time no see..Weezer wrote:Heisann! Ny i dette forumet jeg, men ser at det er stort sett samme klientellet som i det gamle
Skifter dere olje før vinterlagring for så og bytte den når dere tar sykkelen ut på våren? Holder det ikke å skifte på våren så lenge jeg holder meg under 5-6000 km pr sesong?
Synes det virker litt rart å fylle på ny (dyr) olje bare for en vinterlagring
Ikke spesielt glad for den teorien din jeg... Selv om du har kjørt 2500Km før vinteren, så bør/må du skifte olje... Nå skal jeg fortelle deg hvorfor...
Brukt olje har en tendens til å korrodere når den bare får ligge å godgjøre seg litt i motoren din... Går fint en vinter eller to, men noen veteransykkel blir den da aldri...
Dessuten ligger det igjen metallspon og muligens annen skit som mer enn gjerne tar i mot litt tid så de får festa seg skikkelig til stemplene og andre motordeler... motoren slites litt fortere...
Det er en billig investering å skifte før du setter den vekk før vinteren...
Et annet tips er å ta noen dråper olje (ny) å helle ned i tennplugghullene, sette motoren i et høyt gir og dra rundt bakhjulet et par ganger... Det vil da danne seg en beskyttende hinne rindt stemplet ditt...
Merk deg at sykkelen blir da litt mer tregstartet til våren (med oljedrypp på stemplene) da den gjerne vil brenne vekk denne hinnen før den tenner...
Weezer wrote:Du har vel muligens et poeng der Griffin
Men jeg synes fortsatt det er dyrt å betale 150 kr pr liter bare for selve vinterlagringen da. På den andre siden var det dette med langsiktige utgifter da...
Betaler halve prisen jeg... men det er mineralolje da...
På den tredje siden, så skifter du ikke olje til våren da... Da er det ny fin olje på motoren...
Så du betaler ikke for olje til vinterlagringen...
Har vært opp med noen motorer i min tid... Ikke utrolig mange, men noen...
Fellestrekk er at alle har vært utrolig møkkete innvendig...
Unntaket er på CB'n min... den var utrolig blank of fin innvendig... Så ny ut... ikke overdrivelse en gang... Dette er et godt tegn på at olja har blitt skifta i tide... Var et vakkert syn...