Bremseslanger og bremseklosser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxerman

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Gixxerman »

Om en et par klosser ikke er sinterklosser inneholder de vel ikke sinter ? Eller :-k
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by RH racing »

jo,faktisk.. er og et merke ved navn Sinter...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Loffen »

Gixxerman wrote:Et tips: Skal du ikke på bane, spar penga hva slanger angår. Merker ikke forskjell. Been there, got the t-shirt. :)


... med mindre det er for posering ;-)

De fleste merker vel forskjell fordi det er en ypperlig anledning til å lufte bremsene og få inn ny bremsevæske i systemet. Hadde vært interessant å gjort dette før byttet også, slik man virkelig fikk sammenligningsgrunnlag.
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Kenny »

Ok, er kanskje kevlarklosser jeg har nå, men sinterklosser inneholder også kevlar? Uansett så funker de bra, men ganske dårlig funskjon før de får opp varmen bittelitt, skjer lite det første sekundet eller så første gangen man bremser. La ikke merke til noen hyling fra verken sbs klossene eller ebc sine klosser, og kan trygt anbefale begge ut fra de inntrykkene jeg har fått så langt :)
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Gixxerman

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Gixxerman »

rc-marcus wrote:
Gixxerman wrote:Et tips: Skal du ikke på bane, spar penga hva slanger angår. Merker ikke forskjell. Been there, got the t-shirt. :)


... med mindre det er for posering ;-)

De fleste merker vel forskjell fordi det er en ypperlig anledning til å lufte bremsene og få inn ny bremsevæske i systemet. Hadde vært interessant å gjort dette før byttet også, slik man virkelig fikk sammenligningsgrunnlag.
Men da blir det jo feil grunnlag. Er som når enkelte putter på en slipon potte og plutselig går det MYE raskere.
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Loffen »

Vet ikke om du skjønte meg. Mange syns stålomspunnede bremseslanger hjelper, men da kanskje kun fordi bremsene ble luftet i sammenheng med byttet. Altså at slangene kanskje ikke gjorde noe forskjell i seg selv.

Det jeg mener er at man burde ha frisk bremsevæske og et skikkelig luftet system også FØR byttet slik at de faktorene ikke skaper ulike grunnlag :) Som du selv sier merket du ikke forskjell - sikkert fordi du ikke hadde gammel væske og evt. luft i systemet?
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by RH racing »

har du luft i systemet vil hendelen/pedalen bli myk og svampete og du vil få ugjevn brems.. gammel væske har ikke noen betydning på hvor hard hendelen er...
Når du bremser hardt med en vanlig gummi slange vil denne utvide seg litt.. dette er nok til at du får en litt upresis bremsing.. mens med stålslanger vil du ikke få denne utvidelsen og derfor mere markert bremsing....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Loffen »

RH racing wrote:har du luft i systemet vil hendelen/pedalen bli myk og svampete og du vil få ugjevn brems.. gammel væske har ikke noen betydning på hvor hard hendelen er...
Når du bremser hardt med en vanlig gummi slange vil denne utvide seg litt.. dette er nok til at du får en litt upresis bremsing.. mens med stålslanger vil du ikke få denne utvidelsen og derfor mere markert bremsing....
Men det er vel en grunn til at det anbefales å bytte væske hvert 2. år? :)
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by zod »

Tror nok effekten av stålomspunnede bremseslanger kan variere mye etter hvilken sykkel man har og hviken tilstand de gamle slangene (og væska) er i.
På min sykkel var forskjellen stor, selv om jeg bytta allerede da sykkelen knapt var innkjørt.

Når det gjelder sintrerte klosser, mener vel de fleste at det er det beste, men har lest at noen synes bremsene da blir litt mer av-på, uten at jeg kan si jeg har merka noe til det selv.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by RH racing »

rc-marcus wrote:
RH racing wrote:har du luft i systemet vil hendelen/pedalen bli myk og svampete og du vil få ugjevn brems.. gammel væske har ikke noen betydning på hvor hard hendelen er...
Når du bremser hardt med en vanlig gummi slange vil denne utvide seg litt.. dette er nok til at du får en litt upresis bremsing.. mens med stålslanger vil du ikke få denne utvidelsen og derfor mere markert bremsing....
Men det er vel en grunn til at det anbefales å bytte væske hvert 2. år? :)
Grunnen til at dette er anbefalles er at væsken trekker til seg vann/fuktighet. jo mere vann det er i væska jo lavere blir kokepunktet... når bremsene koker... ehem, det vil du ikke oppleve... det lover jeg deg.. en opplevelse man vil være foruten...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Loffen »

RH racing wrote: Grunnen til at dette er anbefalles er at væsken trekker til seg vann/fuktighet. jo mere vann det er i væska jo lavere blir kokepunktet... når bremsene koker... ehem, det vil du ikke oppleve... det lover jeg deg.. en opplevelse man vil være foruten...
Fint med litt oppklaringer!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by RH racing »

sorry.. er mekanikker.. når jeg snakker om ting tar jeg selvfølge at folk kan alt jeg snakker om.. hehe 8)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by ErlingSG »

Bremseveska jeg kjøpte av rh-racing står fortsatt uåpna :smt046
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by RH racing »

si ifra om du trenger mer ;) driver å tar inn disse nå..selges som varmt hvetebrød på bilforumet og vagforumet for tiden. Meget bra væske dettte.. enda ikke hørt noen klager ... + at den er blå :D for dere posere.. heheh
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Re: Bremseslanger og bremseklosser

Post by Gixxerman »

Er vel ikke så mange som bruker gjennomsiktige slanger :lol: :-#
Post Reply