blir fort varm

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Babelfisken

Re: blir fort varm

Post by Babelfisken »

Weezer wrote:
Babelfisken wrote:Følge heller dekkprodusentens anbefaling, de er noe mer nøyanserte.
Jeg mener det er sykkel og ikke dekktype som bestemmer lufttrykk. I og med at samme dekk kan brukes til sykler med forskjellig vekt og kjøreegenskaper skulle jeg tro at det blir mer rett å se i instruksjonsboka for den aktuelle sykkelen.
Det er jo sånn på bil og. Du går ikke inn på Vianor og spør hvor mye luft det skal være i de og de dekkene. Da må du i såfall spørre i forhold til hvilken bil de står på
Veeel, snakker vi om turing monstere har du et poeng. Ser vi på alle andre er vektforskjeller (som er det som betyr noe utover førers preferanser) neglisjerbar. Om en sykkel veier 160 eller 190 utgjør mindre en normal variasjon på førere. Skulle sykkelprodusentens "råd" ha noen som helst troverdighet måtte de altså inkludert en vekttabell over førere.
Dette gjør de altså ikke og som resultat kjører en sykkel på 190kg tørrvekt midt på sommeren med oppakning, pasasjer og feit fører på autobahn i 200km/t med samme trykk som en 160kg's sykkel med en 50kg snuppe som eneste vekt på svingete kalde norske høstveier. Vet man et minimum om dekk forstår man at det umulig kan være optimalt for noen av dem.

Tror du det er søkt tar du feil. Det er vanlig å oppgi samme vekt med og uten last på f.eks Honda. Dekktrykket er stort sett det samme uavhengig av modell, dog med noen forskjeller avhengig av sykkeltype og dekktype.

Tro meg når jeg sier at trykket sykkelprodusenten oppgir er det optimale for at de skal unngå søksmål. Ingen ting annet.

Dekkprodusentene er langt mer nøyanserte og nye dekk-konstruksjoner krever nye trykk. Det aller beste er selvsagt å lytte til erfarne eiere av samme sykkel.

Det finnes forøvrig ikke ett trykk som er riktig. Det optimale trykket avhenger av føre og fører og varier veldig, som regel med mer enn 10 psi på samme sykkel,avhengig av hvilke engenskaper man ønsker å fremheve.
Post Reply