dekk

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Babelfisken

Re: dekk

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Vi bor i Norge.... Har vel kjørt til/fra jobb osv i en evighet nå føles det, i scheisse vær, og folk kan si så mye de vil om at det bare er å kjøre saktere osv men... Hva den gangen man trenger litt ekstra grep ?
Man må alltid ta hensyn til føret. Du mener vel ikke at du kjører like fort i regn som på tørt?
Jeg tar INGEN spesiele hensyn fordi jeg kjører med banedekk, men det hender jeg gir på litt ekstra i trygg forvissning om at dekkene sitter.
Forøvrig nevner du ærlig dette med kjørelengde. En typisk kar som kjøper disse dekka er vel en som kjører de til siste gummi rest(corden) og da er det vel bare ræva igjen.

Vil to sett slike vare like lenge som et sett nye pilot power f.eks ?

Om ikke, sparer man faktisk penger på å kjøpe et sett nye pilot power. Til ettertanke...

Ja la oss gjøre det. Jeg har kjørt 10k på et fordekk og 6k på et bakdekk, begge av typen Dunlop D207gp*. Ikke i noen tilfelle har det vært snakk om under lovlig mønsterdybde. Skal man kjøre langt på dekk skal man være forsiktig med gassen. Det er minst like gyldig for gatedek som banedekk. Jeg hører da stadig om folk som bytter sport-touring dekk hver 5000km, men også de som holder 15k km. Hvordan man kjører har IMO mer å si enn hvilken gummi som sitter på.
Ikke at jeg er spesiellt forsiktig jeg har bare mer glede av å gasse i svinger enn rett frem også er jeg fredig med bremsing før svingen. Begge deler noe som gir lang levetid på dekkene.
Og til slutt:
Du vet at det er minimal om noen forskjell på gummiblanding på banedekk og RR-dekk? Dunlop leverte eksakt samme gummi på bane og gatedekk for et par år siden. Det var vel D207 RR det het tror jeg. Det var bare stammen som var anderledes bygd, det var alt. Da blir dein fordømmelse og skrekk for banedekk litt komisk.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja man tar hensyn til føret SÅKLART, trenger jeg å fortelle deg dét ? Nei jeg sier heller ikke at man kjører like fort på vått og tørt, MEN har ligget med rolig nedlegg med dekk(Nei ikke Rossi nedlegg) som slipper litt nå og da, og det gir ingen god følelse. Enkelte dekk må da for pokker være bedre på regn og kaldt føre enn andre, eller er jeg bare totalt naiv...
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Ja man tar hensyn til føret SÅKLART, trenger jeg å fortelle deg dét ? Nei jeg sier heller ikke at man kjører like fort på vått og tørt, MEN har ligget med rolig nedlegg med dekk(Nei ikke Rossi nedlegg) som slipper litt nå og da, og det gir ingen god følelse.
Men det skjer da stadig på nylagt asfallt, grus, diesel, pollen osv. Det behøver ikke ha vært dekket det var noe galt med, men en uhelldig kombinasjon av føreforhold. Ingen dekk kan kompensere for de latterlig lave friskjsonsforholdene vi som på to hjul opplever i blant. Jeg er av typen som sjekker festet ofte når føret er utrygt. Mot lillestrøm for et par uker siden sjekket jeg flere ganger med foten nedi og med hard gass. Jeg hadde akkurat friskmeldt den regnvåte, nylagte asfalten da jeg begynnte og "skippe" til siden i slak sving. Lyset var dårlig men dagen etter kunne jeg observere de typiske speilblake partiene som kan bli så sinnsykt glatte. Det har ikke med dekk å gjøre men dårlig håndverk.
Enkelte dekk må da for pokker være bedre på regn og kaldt føre enn andre, eller er jeg bare totalt naiv...
Neida men da kan du glemme RR dekkene, de er "dårlige". Da skal du over på touring dekk med mengder med silica og grovt mønster. De er best på regn, untatt regndekk da :)
Last edited by Babelfisken on 09 Aug 2007 00:10, edited 1 time in total.
sorrow

Post by sorrow »

Flere jeg kjenner bruker bane-dekk og i senere tid kjøper race-dekk godkjent for gate å bruker det
i all slags vær. Ingen klager har jeg hørt fra dem ihvertfall.

Jeg kjører litt på bane iløpet av sesongen og skal kjøpe Pirelli SuperCorsa til neste sesong. Det rådet jeg pleier å si
er at du må kjøpe dekk etter behovet ditt. Kjør på det som passer deg best.
CBR 900 RR 2001 Silver
Babelfisken

Post by Babelfisken »

sorrow wrote:Flere jeg kjenner bruker bane-dekk og i senere tid kjøper race-dekk godkjent for gate å bruker det
i all slags vær. Ingen klager har jeg hørt fra dem ihvertfall.

Jeg kjører litt på bane iløpet av sesongen og skal kjøpe Pirelli SuperCorsa til neste sesong. Det rådet jeg pleier å si
er at du må kjøpe dekk etter behovet ditt. Kjør på det som passer deg best.
Det er et veldig godt råd. Det finnes ikke dekk som er best i alt. Dekk-konstruksjon er alltid et valg mellom goder og onder og man får ikke alt i en pakke men et kompromiss.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ettersom du selv liker banedekk så fristet det vel å lovprise denne herren, og i tillegg skriver han det samme som meg.

Kjør på det som passer deg best; skrev han.

Kommer helt ann på hva du ønsker ut av et dekk... ; skrev jeg.

Jeg veit du kan ett og annet og vil ha meg ut på glattisen, men jeg svarer på tiltale og er ikke redd for å drite meg ut. Skjer det så skjer det, jeg sier hva jeg mener enkelt og greit.

I tillegg er du en helt anonymisert "figur" her inne som ingen kjenner til. Er greit å ha et og annet å holde fast i til tider, enn en kar som kommer med utspill i ny og ne, og så sitter man der... Hmm, hvilket grunnlag har han egentlig ?

Kan godt være du kan utrolig mye, men dette er internett, og hvordan skal jeg eller han eller hun, vite at en totalt anonym person liksom alltid er den som råder over det hele?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hvis man tar det pent når det er vått eller dritt på veien skal man jaggu kjøre hardt etter veien før det slepper...med de gamle avon dekkeene i 1987 på suzy Rgn hadde jeg kåpeskrubb m seriøs hangout uten at det var antydning til slepp på tørt...samme m de dekka jeg har på cbr`n nå de sitter m nesten flatt jern på 1 m våt asfalt...det mange driter seg ut på er bråe gass brems eller gear skifter i sving så de får "lugg"...

mye lettere å skylde på dekka enn å si at en har driti seg ut..

på bane blir det annerledes..der liker ikke vanlige veidekk seg for de blir for varme..

men jeg synes at levetiden på dekk er blitt elendig på"vanlige" dekk,men det er vel prisen å betale for å få de til å sitte litt på vått.. :(
Babelfisken

Post by Babelfisken »

For å gi deg litt mere bakgrunn:
Jeg kan uttale meg om racing dekk på regn fordi jeg har kjørt racing, og kjørt racing i en klasse der regndekk ikke var tillatt i perioder. Jeg skal ikke påstå at jeg noengang gjorde noen stor figur i regn, men det har med menneskelige feil og lite kunnskap. Bla. var det en åpenbaring å få høre at man skal ha høyt trykk på vått føre. Tro meg, det er ikke engang sammenliknbart å kjøre på typisk race trykk og 10-15 psi høyere. Jeg senket vel rundetiden med 10-15 sek.

Jeg prøver ikke få deg ut på glattisen, tvert imot egentlig. Jeg sier også klart fra hva jeg mener. Jeg reagerte også på et par av de første uttalelsene dine som var ganske skråsikre men bar preg av å være 2.håndsinformasjon. Da sier jeg enda klarere i fra. Jeg har ikke behov for å overtale andre til mitt standpunkt men når jeg ser noe som jeg oppfatter som missinformasjon så sier jeg i fra. Det er bare slik jeg er skrudd sammen :)

Om du lurer på hvem jeg er så sees vi kanskje på Rudskogen i mor.. i dag? Se etter en gul og svart VTR med mye uorginal plast :) Møtte en fyr jeg senere forsto er 748R her på forumet på gardermoen på Mandag. Hyggelig fyr.
Post Reply