Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Prat om tung MC.
User avatar
Gorgeous
Posts: 1772
Joined: 06 Feb 2007 20:54
MC: Suzuki DR-Z 400 SM
Location: Her

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Gorgeous »

Ja hva skal jeg kalle den jeg hadde på mandag? Det ble til en stillestående velt, hvor jeg la sykkelen pent i bakken :? Ellers er det 10 år siden siste "velt".. Nødbrems på kjøreskolen hvor det var rim på bakken i en skygge.. 8) Ellers skadefri!
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
User avatar
crab
Posts: 1224
Joined: 25 Dec 2006 22:32
MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x)
Location: Sula;D

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by crab »

Simen H wrote:En kamerat (var hvertfall :smt021 :lol: ) satt seg på sykkelen min og han klarte å velte/miste sykkelen i bakken :( 1 uke etter at jeg kjøpte sykkelen.. hehe.. Det ble heldig vis bare minimale skader i lakken :)
har vært ute for det samme selv. eneste som skjedde var en knekt bremsehendel. ;) smalsak ;)

men har veltet 2 ganger ;) ikke noe alvorlig noen av gangene ;)
Aprilia RS50 Kundo Edition :D
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by maelling »

R1'en min slapp forresten ikke unna en "liten" stillestående velt da moren min rygget på den mens jeg var på besøk. Den stod på heller, stående på støtta, og da hun rygget ut av garasjen så hun seg ikke for(kjører på auto), så sykkelen dundra ned i bakken. Det hørtes ut som en boieng 737 styrtet i bakgården. Skaden begrenset seg til et bøyd styre, knekt fothviler og oppskrapet lakk. Det hørtes ut som 30 000 kr, men alt ble fikset for rundt 2000 kr faktisk.

Da det skjedde måtte jeg legge 110% viljestyrke for å ikke la det koke over, men man får bare ta det med et smil: shit happens. Fikk lakkert nederste biten av kåpen rød og fin igjen og revet av noe stygt dekor nederst som den røde/hvite 98 modellen har. Ble veldig mye bedre enn før. Eneste problemet var at ingen hadde farvekoden til plasten(Yamaha ville ikke dele den), men de som tok lakkjobben greide heldigvis å "sample" farven og lakkere. Lakkerere er flinke folk :)

Pokkern.. 30-40% av syklene mine har fått unngjelde på en eller annen måte en eller annen gang :shock:
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Attila »

tHaWuLf:
Hadde du en R1 1998 modell?
Samme som meg :D
Håper jeg ikke legger den ned på bakken, men skjer det, så skjer det.
Sykkelen kan fikses, men ikke alltid føreren.

Merkene under kåpen, da tenker du på de firkantene som blir svakere og svakere?
Jeg har de på ennå.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
Phantom
Posts: 116
Joined: 17 Dec 2006 13:08
MC: Honda CBR 900 RR
Location: Jessheim

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Phantom »

Aldri veltet eller trynet, selv om det var nære på en gang første året jeg hadde sykkel. Satt i egne tanker et lite øyeblikk og enset ikke at veien svingte relativt brått til venstre etter en liten kul, så ut på jordet bar det. Var ca 50cm ned til jordet så jeg hoppet ut og vinglet bortover på jordet ca 7-8 meter med bena til alle kanter.
Fikk heldigvis stoppet og konstantert at både jeg og sykkel var hel. Lettere flau satte jeg den i 1.gir og måtte hjelpe den av jordet og utpå veien igjen :)
-1997 Honda CBR 900 RR
-1989 BMW 325i M-Tech 2

x1997 GSX-R 750 sort/grå
x2001 GSX-R 1000 sort/grå med LeoVince hel-anlegg og powercommander, 159,8hk på bakhjul (Hestmann motor) *Savner...*
x2001 GSX-R 1000 hvit/blå
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by maelling »

Attila wrote:tHaWuLf:
Hadde du en R1 1998 modell?
Samme som meg :D
Håper jeg ikke legger den ned på bakken, men skjer det, så skjer det.
Sykkelen kan fikses, men ikke alltid føreren.

Merkene under kåpen, da tenker du på de firkantene som blir svakere og svakere?
Jeg har de på ennå.
Jepp, jeg tok bort de der jeg :) Synes ikke det var så kult, dvs. Det var først etter at jeg fikk nylakkert den nederste kåpebiten at jeg så hvor fint det var å få dem vekk :) Savner R1'en gitt. Var et utrolig kick å kjøre. Er et ganske stort hopp fra den 900 RR'en du har på bildet ditt der. Mye hissigere i aksen, selv om 900 RR var bedre på langtur pga mindre ekstrem vinkel(egentlig helt normal sittestilling). Fikk så vondt i håndleddene av R1'en. Synes de nyere typene er bedre å sitte på sånn sett. Det beste jeg greide var Asker - Lillehammer med R1'en, og så var det slutt. 900 RR'en er mer touring/sport aktig med et litt kult utseende. Jeg hadde en slik en før 98 modell som er klin lik i farvene som den phantom har på bildet sitt :) Sukk, må ha meg ny R1, flotteste som finnes på 2 hjul nesten det :D
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7497
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Jeanette »

Jeg har hatt 2 velt på motorsykkel, begge med kjøreskolesykler. Den første velten var en av de første kjøretimene mine, som foregikk på grus rundt låven der kjørelæreren min hadde syklene. Kjørte en Kawasaki Eliminator 125, siden jeg var helt fersk med MC. Slak motbakke, og svak høyresving. Mistet balansen og sklei bakover på setet, noe som resulterte i at jeg slapp clutchen og dro til gassen. Kjempesmart :lol: Sykkelen endte opp med et knust speil (og sikkert en ripe eller to), mens det gikk bra med meg.

Andre velten var siste kjøretime før oppkjøring, med en Fazer 600. Trente i kjøregården i øs-pøs regn, og klarte å låse forhjulet i nødbremsen. Rakk ikke å reagere før jeg så asfalten komme mot meg. Endte opp med sykkelen oppå venstre ankel/fot, og gikk som ei eldgammal dame neste dag (ikke moro :? ), mens sykkelen gikk det forholdsvis fint med. Ble vel "kun" riper.

Selv om dette har vært ganske så klønete velt, så har jeg lært av de, og jeg synes selv jeg kjører forsvarlig i trafikken. Jeg har hatt enkelte hendelser hvor det har vært nære på, svinger som har vært krappere enn jeg har trodd, men jeg har klart å hente meg inn igjen såpass at det ikke har gått gæli. Og det er jeg glad for.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by ErlingSG »

Det går nedenom og hjem av og til, ja. :)
Last edited by ErlingSG on 01 Aug 2012 01:54, edited 2 times in total.
Langbein
Posts: 15
Joined: 06 Aug 2007 02:44
MC: '80 Honda XL 500S
Snart tredje runde på meteret, langt igjen enda
Location: Bergen

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Langbein »

På vei på jobb en sommerdag for to år side. Det regnet ganske bra og jeg kjører ca 200 meter bak en bil opp mot en rundkjøring. Det er litt traffikert, så det går ganske sakte (triller opp til rundkjøringen i "joggefart"), bilen foran meg tar en ekstra runde og jeg må bremse opp litt fortere enn beregnet (ikke bråbrems). "Svup" sier det og sykkelen forsvinner under meg. Dieselsøl på regnvåt asfalt etterlater ikke mye friksjon gitt. Eneste gang jeg har vært i asfalten siden jeg tok lappen for syv år siden.

Skader: Med litt godvilje ser man litt riper i venstre holke og jeg måtte banke en fotviler rett igjen. Misunner ikke dem som gjør det samme på plastrakett 8)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Ulvinnen »

Erling SG: Jeg tror det er bra for helsa mi at du ikke er min sønn, det der hadde ikke jeg hatt godt av!
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by maelling »

Hiver meg på den. Bra du ikke er min sønn heller, Erling SG. I tilfelle skulle du fått [-X :lol: Hah, neida, kjør på ;-)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by ErlingSG »

Ulvinnen wrote:Erling SG: Jeg tror det er bra for helsa mi at du ikke er min sønn, det der hadde ikke jeg hatt godt av!
tHaWuLf wrote:Hiver meg på den. Bra du ikke er min sønn heller, Erling SG. I tilfelle skulle du fått [-X :lol: Hah, neida, kjør på ;-)
Ntåå.. Det sier dere til alle :oops:
Last edited by ErlingSG on 01 Aug 2012 10:18, edited 2 times in total.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Attila »

tHaWuLf wrote:
Attila wrote:tHaWuLf:
Hadde du en R1 1998 modell?
Samme som meg :D
Håper jeg ikke legger den ned på bakken, men skjer det, så skjer det.
Sykkelen kan fikses, men ikke alltid føreren.

Merkene under kåpen, da tenker du på de firkantene som blir svakere og svakere?
Jeg har de på ennå.
Jepp, jeg tok bort de der jeg :) Synes ikke det var så kult, dvs. Det var først etter at jeg fikk nylakkert den nederste kåpebiten at jeg så hvor fint det var å få dem vekk :) Savner R1'en gitt. Var et utrolig kick å kjøre. Er et ganske stort hopp fra den 900 RR'en du har på bildet ditt der. Mye hissigere i aksen, selv om 900 RR var bedre på langtur pga mindre ekstrem vinkel(egentlig helt normal sittestilling). Fikk så vondt i håndleddene av R1'en. Synes de nyere typene er bedre å sitte på sånn sett. Det beste jeg greide var Asker - Lillehammer med R1'en, og så var det slutt. 900 RR'en er mer touring/sport aktig med et litt kult utseende. Jeg hadde en slik en før 98 modell som er klin lik i farvene som den phantom har på bildet sitt :) Sukk, må ha meg ny R1, flotteste som finnes på 2 hjul nesten det :D

Har ikke hatt 900 RR, syntes bare bildet var morsomt. ;-)
Vondt i hendene, sier du det?
Jeg synes den er veldig fin der, men har ikke voldsom stor erfaring med mange sykkler.

Men, for å ikke gå for "off-topic" så må jeg si at balansen på R1'en er utrolig fin. :D
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by maelling »

Attila wrote:Men, for å ikke gå for "off-topic" så må jeg si at balansen på R1'en er utrolig fin. :D
Med fare for å gå off-topic: 98 modell R1 er nesten den peneste sykkelen jeg vet om(var i allefall), bortsett fra den helt nyeste jeg nesten må si er finere. Motoren er fantastisk, med en kanonbra gassrespons, masse bunndrag, og sittestillingen er perfekt for banekjøring, men med middels sekk på ryggen fikk ihvertfall håndleddene mine nok på langturkjøring. Ser fram til å skaffe meg en 185 gamper(som er litt snillere i sittestillingen), så tenker jeg også powerwheelies uten å nappe i clutch går litt lettere i 200 km/h \:D/ (du skal være glad jeg ikke er sønnen din Ulvinnen ;-) ) :lol:
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Velt med sykkel - Hvor ofte osv

Post by Attila »

:smt023
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply