Page 2 of 3

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 16:11
by ivarfm
Kan du snakke med faren/moren din, og kan hun/han snakke med deg har dere en toveiskommunikasjon. En normal samtale er en toveiskommunikasjon. Jeg brukte bare helt vanlig håndfri når jeg øvelseskjørte, men det var sjelden jeg hadde det på, brukte det bare som formalitet..

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 18:43
by AKsuited09
Pappsn er usikker selv han. Har null peiling, men på hans tid fikk han A1 automatisk når han tok sertfikatet for bil.
:lol:

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 18:49
by Maverick
2-veis kommunikasjonsutstyr (intercom) ER påbudt om man skal øvelseskjøre. Det sies at den som sitter bakpå skal ha en mulighet til å "gripe inn" i kjøringen.

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 19:49
by AKsuited09
Ok :) Noen med erfaringer med OSBE mouse? Billigste jeg har funnet... ;-)

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 19:54
by Maverick
AKsuited09 wrote:Ok :) Noen med erfaringer med OSBE mouse? Billigste jeg har funnet... ;-)
Har ingen erfaringer med det, men ikke kjøp noe altfor billig, da hører du ikke en dritt over 40 km/t :lol:

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 20:24
by ivarfm
BRUK HANDSFREE! Det følger med til de fleste telefoner.. Kjøp bare et ordentlig MC-intercom når du drar på langtur, når du blir 20-etellerannet. De kan ikke si noe på handsfree, og har du trådløsfamilie er det ikke noe problem. Det enkle er ofte det beste ;-)

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 20:59
by AKsuited09
MC-web.no skriver
OSBE – med mus eller robot?
Italienske OSBE har vært på markedet i snart tretti år, og OSBE Robot er en av de rimeligste intercommene på markedet. Likevel har OSBE også en annen modell, Mouse, som ikke koster mer enn 1085 kroner for et komplett sett!


OSBE har de samme tilkoplingsmulighetene som sine dyrere konkurrenter, som innebærer oppkopling for radio/CD, fritidsradio for sykkel til sykkel og mobiltelefon. Sammensetningen av utstyret er omtrent den samme som på de dyrere modellene, med en sentral intercom-enhet hvor høyttalere og mikrofon koples til. Høyttalerne er flate og monteres med borrelås. Også mikrofonen monteres med borrelås, på innsiden av hjelmen like foran munnen.


Bruksanvisning/monteringsvennlighet
Bruksanvisningen er på engelsk, og inneholder kun tekst. Noen illustrasjoner som viser hvordan koplingene skal foretas hadde hjulpet mye på forståelsen, men det er ikke verre enn at det går an å finne ut av uten godt pedagogisk hjelpemateriell også.

Intercommen drives av et 9 volt batteri, og er således helt uavhengig av sykkelens strømforsyning. Den kan også koples for lading fra sykkelen. Det mest naturlige er å plassere boksen i lommene, men den er ganske stor så små lommer kan bli i minste laget. OSBE har ikke VOX, og dette gjør at systemet er aktivert hele tiden. Det medfører konstant strømforbruk, men vi fikk ikke testet hvor lenge strømmen varer. OSBE har tatt høyde for faren for høyt strømforbruk ved å bygge inn et spesielt strømsparesystem.


Det er også fordeler ved å ikke være avhengig av sykkelens strøm, for eksempel kan du bruke anlegget på flere ulike sykler uten arbeidskrevende omkopling.


Høyttalerne festes med borrelås slik som på flere andre anlegg, mens mikrofonen festes med borrelås på innsiden av hjelmens skall, nærmest mulig munnen.


Koplingene mellom ledningene er ikke spesielt vanntette, og heller ikke boksene ser ut til å være laget slik at det er tatt spesielt hensyn til vanntetting. Dersom den større Robot-boksen skal være i en lomme under kraftig regnvær vil den høyst sannsynlig bli våt. Det samme gjelder koplingene.



Lydkvalitet
Det er nå regelen om at du får det du betaler for kommer til sin rett. Allerede under tørrtrening før kjøringen starter merkes det at lydkomponentene er rimeligere enn på de dyreste modellene. Spinklere og mer mekanisk lyd er resultatet. Men likevel fullt hørbart ved vanlig tale. Vi synes nesten den rimeligste Mouse ga vel så god lyd som den dyrere Robot.


På sykkelen merkes det at OSBE ikke har VOX, og den frittstående og lite retningssensitive mikrofonen tar opp støy fra omgivelsene i takt med økende fart. Likevel er det forbausende hvor klart talen høres, selv ved hastigheter opp mot 150 km/t. Men selv om talen høres greit er det selvsagt begrenset hvor lenge du orker å høre på suset i bakgrunnen. VOX hadde løst noe av dette problemet, men den viktigste årsaken er nok at mikrofonen tar inn lyd fra et alt for bredt område.


OSBE er rimelige system, og fungerer dersom du er klar over begrensningene og tilpasser innkjøpet til ditt bruksområde. Dersom du planlegger å kjøre mye i regnvær, med lange dagsetapper og med mye snakk med passasjeren, ville vi valgt et dyrere system. Rett og slett fordi vi er skeptiske til hvordan det virker i regnvær og at bakgrunnsstøyen lett kan bli plagsom over lengre tid og ved høye hastigheter. Mouse er likevel såpass liten at den lett får plass i skjortelommen under kjørejakken, langt fra ødeleggende regnvær.


Trenger du et rimelig anlegg til kortere turer i fint vær, eller bare skal gi korte men nødvendige beskjeder til passasjeren og motsatt, er OSBE absolutt brukbare saker. Du hører hva som blir sagt, også i ganske høye hastigheter, selv om forstyrrelsene er nærværende.

Pris
Mouse intercom med headset for to stk helhjelmer: Kr. 1085,-
Mouse intercom med headset for to stk halvhjelmer: Kr. 1220,-
Robot intercom med headset for to stk helhjelmer: Kr. 1997,50
Robot intercom for to stk halvhjelmer: Kr. 2183,-

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 21:08
by FV
2-veis kommunikasjon er påbudt om faren din skal kjøre bak deg i BIL, dermed basta, nok tull om dette nå. Skal han sitte bak på sykkelen trengs det ikke kommunikasjon. Når det gjelder L, så er jeg i tvil.

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 21:41
by AKsuited09
Regelen sier at man trenger det hvis han sitter bakpå også, slik jeg leser det :-s
Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.
(http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal)

Man hører altså helt greit gjennom vanlig headset også ? :)

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 21:45
by Maverick
Det er iallefall det jeg har hørt, at man MÅ ha intercom når man sitter bakpå :-k

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 22:04
by FV
Trenger du headsett for å kunne ha en to-veis kommunikasjon om pappa sitter 10 cm ifra deg? Ikke på en sykkel med eksosanlegg iallefall.

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 22:28
by AKsuited09
:-k

*Lyspære over hodet* :o


Åjjaja, kroppen er vel å regne som tovegs kommunikasjonsutstyr det også? \:D/

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 22:33
by FV
Altså, du hører jo hva folk sier når du kjører da. Er ikke så mye som skal bli sagt likevel, så lenge alt går bra. Går ting galt, får man ikke tid til å si noe likevel.

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 22:42
by Maverick
Joda, om man sitter bakpå er det ingen problemer for den foran å høre hva den bak sier. Men når man kommer litt opp i hastighetene kan det være vanskelig for den som kjører å snakke med personen bak :-k

Re: Honda NSR og opplæring

Posted: 17 Aug 2007 23:43
by ivarfm
Jeg har vært der hvor du var nå, men handsfree holder lenge. Har aldri hatt behov for å bruke det.. Har du hatt mer enn 2 kjøretimer kan du kjøre greit nok og da holder det hvis du bare har handsfree rundt nakken i tilfelle du blir stoppet, og sitter faren din bak deg så er det jo ikke noe problem, men MÅ du bruke penger så kan du jo bare kjøpe deg en intercom