Page 2 of 2

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 13:05
by freddy85
Gå for tung, sykkler som r6, 600rr, gsxr600, hornet, z750 er UTROLIG lettkjørte.
og 34hk er skremmende lite, får ikke den samme mc følelsen med kjappe forbikjøringer osv.

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 16:32
by drivingnirvana
Okey, takk for svar. Har nå bestemt meg. Setter av 15.000 kr. til lappen i løpet av vinteren og med feriepengene neste år kjøper jeg en lettkjørt 600cc \:D/ Skal begynne å lese teorien så snart det er mulig og lese litt på forumet her også.

Gleder meg utrolig mye!

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 17:12
by Tekumseh
drivingnirvana wrote:Okey, takk for svar. Har nå bestemt meg. Setter av 15.000 kr. til lappen i løpet av vinteren og med feriepengene neste år kjøper jeg en lettkjørt 600cc \:D/ Skal begynne å lese teorien så snart det er mulig og lese litt på forumet her også.

Gleder meg utrolig mye!
Lykke til!! :D

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 17:38
by maelling
Tekumseh wrote:
drivingnirvana wrote:Okey, takk for svar. Har nå bestemt meg. Setter av 15.000 kr. til lappen i løpet av vinteren og med feriepengene neste år kjøper jeg en lettkjørt 600cc \:D/ Skal begynne å lese teorien så snart det er mulig og lese litt på forumet her også.

Gleder meg utrolig mye!
Lykke til!! :D
15000 kr holder nesten til busslappen det. Tror ikke du svir av mer enn 8-10k, med mindre et er skjedd helt syke endringer i opplæringskravene på MC de siste 6-8 åra(eller du ikke kan sies å være et talent på mc :P ). Man har jo trafikkalt grunnkurs(for bil) som jeg vet om, der man betaler 3000kr for å lære hvordan man fyller opp tanken og handler pølser på bensinstasjonene.

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 18:35
by Haida
tHaWuLf wrote: 15000 kr holder nesten til busslappen det. Tror ikke du svir av mer enn 8-10k, med mindre et er skjedd helt syke endringer i opplæringskravene på MC de siste 6-8 åra(eller du ikke kan sies å være et talent på mc :P ). Man har jo trafikkalt grunnkurs(for bil) som jeg vet om, der man betaler 3000kr for å lære hvordan man fyller opp tanken og handler pølser på bensinstasjonene.
Dessverre må man nok opp i de prisene nå. Søsteren min kjørte opp for 4 år siden, og hun brukte rundt 10k, mens jeg måtte ut med 15k for samme antall timer nå i sommer. Og det var ikke mange timer heller... Så prisene har forandret seg radikalt!!! :?

Men uansett; lykke til ;-)

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 18:45
by Petterjacobsen
Betalte ca 11 500 for det obligatoriske, 6 kjøretimer a 630kr pr time (2 av de måtte jeg ha før langkjøringen), 1 time a 630kr oppvarming før oppkjøring, ca 1000 kr til biltilsynet...

Så alt i alt så hadde jeg 2 dobbelttimer + 1 enkelttime til oppvarming ekstra, så + det obligatoriske.

Så kan dere selv regne ut hvor mye det ble :-s

MC lappen er veldig populært, så de kan ta seg godt betalt...

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 19:37
by maelling
Såpass :shock: Tidene har endret seg gitt. Noe av prisøkningen kan vel forklares med generell inflasjon. Jeg kjørte opp på lett lappen først for 8 år siden, og betalte rundt 5-6 k et sted(men mye trening på moped gjorde at noen basic ferdigheter satt inne :P ). for 6 år siden kjørte jeg opp til mellomtung, og det ble et par tusen, men lite å skrive igjennom. Det koster i allefall å være kar! Men lykke til ihvertfall! Tror det skal godt gjøres at du angrer på å ha tatt MC-lappen. Jeg har nok fått igjen 10 gangern i kjøreopplevelser og kjøreglede den tiden jeg har hatt lappen, så har lite å klage på :)

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 29 Aug 2007 20:05
by Tekumseh
tHaWuLf wrote:Såpass :shock: Tidene har endret seg gitt. Noe av prisøkningen kan vel forklares med generell inflasjon. Jeg kjørte opp på lett lappen først for 8 år siden, og betalte rundt 5-6 k et sted(men mye trening på moped gjorde at noen basic ferdigheter satt inne :P ). for 6 år siden kjørte jeg opp til mellomtung, og det ble et par tusen, men lite å skrive igjennom. Det koster i allefall å være kar! Men lykke til ihvertfall! Tror det skal godt gjøres at du angrer på å ha tatt MC-lappen. Jeg har nok fått igjen 10 gangern i kjøreopplevelser og kjøreglede den tiden jeg har hatt lappen, så har lite å klage på :)
Endte på 10.300,- jeg nå i juli. Men ble forespeilet minimum 12.500,- og oppover hos alle kjøreskolene før jeg begynte.

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 30 Aug 2007 02:00
by drivingnirvana
Har sett veldig mye ann til motorsykler (pris kontra bang-for-thebuck kontra årsmodell) og tror jeg heller mot Honda CBR 600. Alle årsmodellene får masse skryt på internettvurderingene av både journalister og eiere. Jeg skal klare 50-60.000 kr. og har lyst på en 2002-modell som jeg kan beholde i par år. 2002-modellen vet jeg ikke hva ligger på eksakt men jeg har veldig lyst på den så skal prøve å få til noe, men tror de ligger på rundt 75.000 kr. Liker de frontlyktene CBR fikk da, ser ikke så utdatert ut som på de eldre modellene. Så en sykkel vil falle 50% i verdi i løpet av 5 års tid? Ser at verdifalle stangerer etter 5 år på de fleste sykler og går da mye saktere nedover.

Hva mener folket om denne sykkelen? Jeg liker at eierne sier driftsikkerheten og kjørbarheten er på topp.

Edit: Par setninger lagt til.

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 30 Aug 2007 15:14
by maelling
Vi byttet sykkel da vi var på tur og da fikk jeg prøvd en CBR 600 2002, mens han som eide den kjørte min R1. Jeg synes det var en veldig lame sykkel, men det er urettferdig siden alt blir i forhold til den han fikk kjøre. Jeg var mer opptatt av å finne ut om det var mulig å dra wheelies med den og slikt, og er jo som å sammenligne en ford mondeo mot en ferrari 360 modena. Men det første som slo meg er at den var like komfortabel å sitte på som sofaen jeg har hjemme, og var veldig snill på alle måter. Motoren måtte piskes litt, og drevingen var lavere enn jeg var vant til. Jeg tror det i allefall er umulig å bli sliten på den sykkelen der. Dette er en god del år siden, men når jeg ser tilbake på det er det kanskje den mest perfekte allroundsykkelen jeg kan tenke meg, sett opp mot pris. Eneste argumentet mot er at "alle" har en cbr 600. Jeg trenger ikke å gå 10 hus i den ene eller andre retningen i gata for å finne en.

Når det gjelder prisfall er det sant at den kurven er veldig bratt i begynnelsen, og så siden blir den bare slakere nedover. Akkurat der hvor det bratte prisfallet stopper at man bør kjøpe sykkel, og bruke den lenge og vel.

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 30 Aug 2007 17:18
by drivingnirvana
Den er vel ganske vanlig ja. Så fire sykler på veien i dag og en av dem var en CBR. Men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om ekslusivitet inntil jeg har råd til 999'en jeg sikler på uansett :) Lære meg å bli trygg på meg selv på en motorsykkel først. Kanskje ikke så dumt å kjøpe en sykkel der prisfallet har stangert... Dette gjelder kanskje for en 1999 modell f.eks. til 50.000 kr. (mye for pengene i mine øyne, hadde jeg visst at man får en så komplett sykkel til den prisen så hadde jeg aldri vurdert lett MC i det hele tatt!)...

Har btw vært å kjøpt "Veien til førerkortet" eller hva den heter for klasse A. Skal bruke helgen til å skumme gjennom.


\:D/ \:D/

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 30 Aug 2007 17:41
by Baron von Waffel
Kanskje du bør kjøpe sykkel så snart som mulig, og så få noen til å øvelseskjøre med deg? Enhver trening hjelper deg til å få lappen greiere og bli en god og trafikksikker fører.

Re: Ny i MC verden. 22, vil ta lappen. Lett/ rett til tung?

Posted: 31 Aug 2007 13:18
by drivingnirvana
Baron von Waffel wrote:Kanskje du bør kjøpe sykkel så snart som mulig, og så få noen til å øvelseskjøre med deg? Enhver trening hjelper deg til å få lappen greiere og bli en god og trafikksikker fører.

Har dessverre ingen å øvelsekjøre med. Har begynt å lese teorien hvertfall.