Hva hestekrefter egentlig er
Re: Hva hestekrefter egentlig er
Jeg mener å ha lest et eller annet sted at en hest i realiteten yter rundt 20 hk.
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Og er ikke det nok, så hender det at en hest både vrinsker og driter.
Sikkert klargjørende det også.
Sist jeg forsøktre å føre en fornuftig samale med en hest, ble jeg henvist til Gooogle. Jeg snakket med bonden, og han sverget på at han aldri hadde eid en hest som hette Google.
Jeg har nå mine egne tanker om akkurat DET da.
Sikkert klargjørende det også.
Sist jeg forsøktre å føre en fornuftig samale med en hest, ble jeg henvist til Gooogle. Jeg snakket med bonden, og han sverget på at han aldri hadde eid en hest som hette Google.
Jeg har nå mine egne tanker om akkurat DET da.
Varier helt sikkert etter hvor lenge hesten skal yte, den orginale hestekreften er visstnok basert på ponnyer som heiste opp noe kull fra en gruve vha en trinse. En større hest kan helt sikkert yte vesentlig mer over et kortere tidsintervall. En vektløfter yter sikkert også ganske mye når han løfter en vekt, men det varer ikke så lenge da.Oscillo wrote:Jeg mener å ha lest et eller annet sted at en hest i realiteten yter rundt 20 hk.
AtW
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Tror det var det siste,og at det er lenge siden vi gikk på skolen.Banditbiker wrote:På skolen lærte vi en gang at 1 hk var den kraften som skulle til for å løfte 100kg 75 cm over bakken i løpet av 1 sekund, men nå er det leeeenge siden jeg gikk på skolen da.
(elller var det kanskje 75 kg 1 meter over bakken?)

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
For eget vedkommende, så kan jeg i hvertfall bekrefte at det stemmer.

sikkert en del her som kan dytte noen tonn på glattisen, lente meg intil pappa sin bil (1,3-4tonn) og den sklei plutslig en halv meter så friksjon har en del å si. men på asfalt kan jeg ikke rikke på den.
[img] http://www.freewebs.com/fantten/hh.bmp [/img]