Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Prat om tung MC.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Kjøp av "Waffelpresse"? Hva er gode alternativer?

Post by maelling »

Dominator wrote:Om jeg skulle valgt "Waffelpresse" ut fra de 13 punktene dine trenger du enten en CBR XX eller en ZZR 1100. VFR 800 blir vel hvert år kåret til tidenes beste allround-MC, men langtur med passasjer og bagasje? Da tror jeg du sliter med dine punkt 1 og 2. Kanskje punkt 6 også, uten at jeg har vært passasjer på en VFR. Om det skulle stå mellom en ZZR og en XX er det vel kanskje smaken det kommer an på. På bruktmarkedet er det vel flere eksemplarer av XX enn ZZR, Honda har alltid solgt bedre enn Kawasaki. Hvorfor vet jeg ikke. Det er vel komfortabelt å kjøpe MC der man kjøpte gressklipper og snøfreser året før. ;-) For min egen del er jeg ihvertfall strålende fornøyd med ZZR. Kjørt i 3 sesonger, null problemer. 14 år gammel, 70000 km. Aldri målt høyere forbruk enn 0,5l/mil. Full kasko 3800,- i året. Og den oppfyller alle dine punkter bortsett fra nr.8.
Får si den sykkelen din holder seg godt med tanke på alderen. 14 år, og ser ikke altfor "old" ut, snarere det motsatte. VFR 800 er rimelig sterk skal du se, men vanskelig å tolke hva "godt bunndrag" vil si for noe i den sammenhengen her. I forhold til 125 er bunndraget uendelig. Jeg greier å ta noenlunde sikre forbikjøringer selv med 125 scooteren min fullastet på ferietur med noenlunde like mye som du har med deg på bildene der, men det er litt en risikosport og krever planlegging. Om man sier at VFR 800 ikke duger til oppgaven, har man et luksusproblem :P Men alt blir i forhold til hva man sammenligner med. Men bunndrag henger utvilsomt sammen med kubikk.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Honda CBF1000 er og et alternativ http://www.kellox.no/index.php?id=13024 Har prøvekjørt denne og likte den veldig godt. Eneste som var feil var vindskjermen som var feil for meg. Men jeg er bare 177 ellerno, så den kan nok passe deg.

Eller en V-Strom 1000 som er nevnt.

Yamaha TDM 900 er vel et greit alternativ.

Mvh
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Misforstå meg rett, VFR 800 har sikkert bunndrag i bøtter og spann. V-motorer er jo også kjent for å ha drag "på bånn". Men ofte henger bunndrag sammen med slagvolum, som tHaWuLf skriver. Og det er utvilsomt en viss forskjell på 800 og 1100 cc. Selv innrømmer jeg glatt at jeg er en latpeis som girer minst mulig. :smt050

GPZ 1100 kan også være et alternativ, uten at jeg har noe spesielt kjennskap til den. Kan være et røverkjøp siden disse som regel ligger noe lavere i pris enn f.eks. ZZR av samme årgang.
FV

Post by FV »

Tror dermed ikke at man må over 1000 ccm for å ha bra bunndrag. Jeg kan glatt kjøre 5-6 mil med aktiv kjøring kun på 6. giret. Mer enn nok moment for å dra forbi biler i 60 sonen når jeg ligger i 6. gir, uten at det blir risikabelt. Dette i en 750.
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Baron von Waffel wrote:Varadero er jo helt klart ikke utdefinert. Men jeg har hørt flere fremheve den som tørst. Jeg regner jo uansett ikke med at jeg finenr noe som kan matche de 0,35 jeg ligger på med den lille sykkelen min.
Den gamle 'deroen, den med 5-trinns kasse, var temmelig tørst, ja. Min var en 2003 med injection og 6-trinnskasse. Ikke noe å klage på der i gården.
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

tHaWuLf wrote:
Fidel wrote:Varadero 1000. Serviceintervall: 12000, med hovedservice hver 24.000. Billig i drift, billig å forsikre, gode kjøreegenskaper, rimelig i innkjøp, rimelige deler. Jeg har hatt en. Bra sak. Rett og slett. Den kjørte jeg neste 30 000 med på en sesong. Uten et feilslag. Den går som ei klokke, er komfortabel, sterk i massevis, og meget dugende til å ha passasjer på.
Det må være en god sykkel! 30 000 km på en sesong er sykt mye. Skjønner ikke hvordan du får det til :D Beste jeg har klart er 10 000(en sesong jeg dro på vestlandstur, og andre steder rundt i Norge), og vanligvis ligger jeg rundt 6000. Det har ikke noe med sykkelen å gjøre, men at jeg har lurere ting enn å kjøre sykkel 24/7 :P Kanskje hemmeligheten ligger i Varaderoen, og at jeg må kjøpe meg en slik for å skjønne det :P Men så har ikke jeg for vane å dra på lange europaturer. Kan være der det ligger :)
Det var det året jeg kjørte MC i stedet for å ta fly på alle jobbturene som strakk seg fra Brussel i sør til Trondheim i nord, fra midten av mars til ut oktober. Det er uhyggelig hvor mange km det trør på seg da! Jeg er ikke spesielt glad i å fly, og det passet litt dårlig i jobben min. Men så lenge jeg kunne kjøre rundt på MC, i alle fall på de destinasjoner i rimelig nærhet, gikk det bra. Til slikt bruk var 'deroen utrolig bra. Med Givi-skjerm fikk jeg også veldig bra vindbeskyttelse. Originalskjermen er ikke mye å skryte av.
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Min gode Baron.
Det du beskriver her er nok en BMW K1200 GT.
Løp og kjøp, den koster bare 230000 små kroner.
Prisen kan reduseres noe ved bruktkjøp.
Du vil ikke bli skuffet. :)
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Baron von Waffel wrote:Varadero er jo helt klart ikke utdefinert. Men jeg har hørt flere fremheve den som tørst. Jeg regner jo uansett ikke med at jeg finner noe som kan matche de 0,35 jeg ligger på med den lille sykkelen min.
Jeg så tidligere her at noen hadde hørt at Varaderoen var tørst, men ikke hørt det fra noen førstehånd.
Min 2000-mod brukte på 0,6-tallet. På langtur med 2 personer og fullt veskesett lå den på 0,67.
Den nye ligger rundt 0,6. Alt fra 0,5 til 0,67. Jeg synes ikke det er så galt.
Som jeg sa tidligere en gang her; for en med 12000 km i sesongen utgjør forskjellen på 0,55 og 0,65 ca 5 tankinger i året.
Jeg kan ikke se det som noe argument for valg sykkel.
That being said... jeg har ikke behov for å være salgskonsulent for egen sykkel, men er fornøyd med eget valg.
Ta med madammen på prøvekjøring. Hvis hun heller vil sitte bakpå VFR el. timesvis, blir jeg overrasket.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Takk alle sammen for gode innspill. Her har jeg fått mye å jobbe videre med. Og jeg er forvirret på et høyere plan. :D

Dette forumet er til å bli klok av. \:D/ \:D/ \:D/ =D> =D>

Jeg gleder meg til å begynne detaljsorteringen.

I forhold til dette med bunndrag. Kjøreskolesykkelen min er en Fazer. Denne synes jeg har lite bunndrag. Jeg er av dem som har sans for å kunne ligge på relativt lavt turtall og så kunne øke greit ved en lett vridning. Jeg vet jo at kjappeste veien til akselereasjon ligger i å bruke mye turtall. Med de syklene jeg går mot nå vil vel det også lett kunne bli statistikk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Baron von Waffel wrote:Takk alle sammen for gode innspill. Her har jeg fått mye å jobbe videre med. Og jeg er forvirret på et høyere plan. :D

Dette forumet er til å bli klok av. \:D/ \:D/ \:D/ =D> =D>

Jeg gleder meg til å begynne detaljsorteringen.

I forhold til dette med bunndrag. Kjøreskolesykkelen min er en Fazer. Denne synes jeg har lite bunndrag. Jeg er av dem som har sans for å kunne ligge på relativt lavt turtall og så kunne øke greit ved en lett vridning. Jeg vet jo at kjappeste veien til akselereasjon ligger i å bruke mye turtall. Med de syklene jeg går mot nå vil vel det også lett kunne bli statistikk.
Da tror jeg løsningen for deg er mye kubikk. Kanskje mer enn 800 også, om du er så kresen som du ser ut som. Men VFR 800 har mektig med bunndrag med tanke på antall kubikk, og jeg holder en knapp på denne. Vurder i det minste en VFR 800 VTEC. Den er i tillegg morsom når de ekstra settene med ventiler slår inn rundt 6-7000 et sted :) 600 fazer\bandit osv er late til tusen på lave turtall, og jeg skjønner godt hva du mener. I 900-1000 cc klassen og oppover får du det heftige bunndraget du nok søker.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
hansp
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km

Post by hansp »

Etter å ha kjørt VFR både under øvelskjøring (privat) og nå de to siste ukene som den lykkelige eier av en, tror vel også jeg det er en VFR du skal ha. Kjenner også ett par til som kjører VFR og de kan heller ikke få fullrost denne. De pasasjerene jeg har hatt på har alle sittet godt, en av de holdt faktisk på å duppe av under en lang transportettappe på motorvei.
Hans Petter
Lølle

Post by Lølle »

hansp wrote:Etter å ha kjørt VFR både under øvelskjøring (privat) og nå de to siste ukene som den lykkelige eier av en, tror vel også jeg det er en VFR du skal ha. Kjenner også ett par til som kjører VFR og de kan heller ikke få fullrost denne. De pasasjerene jeg har hatt på har alle sittet godt, en av de holdt faktisk på å duppe av under en lang transportettappe på motorvei.
Det er jo en av de mest solgte syklene, og med god grunn. Likevel tror jeg neppe passasjerplassen er en av dem. Jeg var selv med på et "partnerbytte" langs Autobahn, og dommen var klar; vedkommende ville nok helst ikke tilbake til VFRen mtp komfort. Det er en helt annen posisjon, høyde på fothvilere, vindtrykk osv. Men - VFR er et trygt valg, det er det ingen tvil om.
Baron von Waffel

Lølle wrote:
hansp wrote:Etter å ha kjørt VFR både under øvelskjøring (privat) og nå de to siste ukene som den lykkelige eier av en, tror vel også jeg det er en VFR du skal ha. Kjenner også ett par til som kjører VFR og de kan heller ikke få fullrost denne. De pasasjerene jeg har hatt på har alle sittet godt, en av de holdt faktisk på å duppe av under en lang transportettappe på motorvei.
Det er jo en av de mest solgte syklene, og med god grunn. Likevel tror jeg neppe passasjerplassen er en av dem. Jeg var selv med på et "partnerbytte" langs Autobahn, og dommen var klar; vedkommende ville nok helst ikke tilbake til VFRen mtp komfort. Det er en helt annen posisjon, høyde på fothvilere, vindtrykk osv. Men - VFR er et trygt valg, det er det ingen tvil om.
1-0 til Varadero her altså, siden det å få kona til å ville bli eksosrype er viktig. =D> =D> :-k
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Lølle

Post by Lølle »

Du får høre med Småkjeltringen, hun var del av "partnerbyttet"! og har mange hundre mil bakpå (den forrige) Varadero. Ulvinnen har også sittet bakpå min, og jeg ble overrasket da hun sa at den var like komfortabel som Ulvefars BMW. Jeg har ikke prøvd selv, men det virker som om den er god der. Prøvetur for madamen tilbys.
Baron von Waffel

Takk for tilbudet om prøvesitting. Det er jo mulig at jeg vil komme tilbake til det. ellers tror jeg at kona ikke vil være med på noe sånt utprøvingsopplegg. Så jeg må finne svaret uten hjelp fra henne. Ungene er nok mer villige testpersoner, men de trives jo bak på Varadero junior også. Så de har lite sammenlikningsgrunnlag.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Post Reply