Chopper V.S R sykkel

Prat om lett MC.
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by jeditimi »

En aprilia Rs er absolutt en R-sykkel, er så nær replica av Aprilia Rsw 125 som kjøres i moto gp.
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Honda_NSR »

Moe: Du sier at R sykler koster så mye mer. Har du sett prisen på f.eks. en varadero? Hvis du ikke har SÅ mye penger kan du kjøpe en brukt R eller cruiser til(nesten) samme pris.

Du sier 2-taktere bruker dobbelt så mye bensin, men det er stort sett fordi de er trimmet, og fordi de blir kjørt hardt. Hvis du gjør noe annet enn å daukjøre din sykkel og kjører på litt høyere turtall vil du merke at din sykkel også vil bruke en del mer bensin.
Hva er det du mener med at de en vonde å kjøre langt på? Det problemet har ikke jeg. De som kan være litt vonde er vel heller de 600 cc syklene du skryter av med ekstreme sittestillinger.

Og hva er det tullet med at man må i tredjegir for å oppnå 80 km/t? Min sykkel klarer 70-80 på andregiret. Og over 120 på tredje.

Selvfølgelig kan vi kaste bort penger på trim. Kan ikke la være å trimme fordi en 600 cc går bedre.

Go racing! ;-)
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by inunf »

Moe wrote: ...
Det er nemlig ikke før passerte 600ccm at man BEGYNNER å snakke motorsykkel!
...
HEIHEIHEI! Det finnes MANGE mcer på under 600cc som fortsatt drar skinnet av pølsa. Det krever bare litt mer av føreren for å kjøre fort. Enhver idiot kan gi på på strekkene, det er i svingene det teller! Apriliaen min gå 0-100 på 4 sek, selv om den er godt under havlparten så stor som det du kaller for en motorsykkel. Er ikke det bra nok for deg?

@ Honda_NSR: Bensinforbruket i en totakter skal være vesentlig høyere enn i en like stor firtakter. Om ikke dobbelt så stort, så ihvertfall nesten.
Starway 125
Posts: 138
Joined: 10 May 2007 10:47
MC: Starway CL-125 3 2001
Location: Akershus-Nannestad

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Starway 125 »

herre gud, detta blei jo bare tull.....-_-
det handle om smak og behag!

Slutt. :-#
Chu lan Starway cl125-3 2001 Mod
"La oss nå føre en fredelig samtale ved dette bord."
Jessheim Videregående skole-Veien videre.
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Moe »

Jeg kjører min 4 takter aktivt, og den bruker 0,3 på mila, en annen jeg kjenner som kjører 2 takt, utrimmet bruker 0,5-0,6 når de kjører aktivt.
Det sier seg jo selv at en 2 takter bruker mere bensin da de tenner på HVER omdreining, en 4 takter tenner ANNENHVER, dermed bruker 4 takteren halvparten så mye drivstoff ca ved lik turtall og belastning.

Det jeg mente med at det hørtes dumt ut å gi på med en 125ccm 2 takt var fordi at når man kjører R sykkel, så forventes det ofte av vennegjeng og de rundt at man faktisk kjører aktivt, og ikke ligger og daffer rundt på tomgang, og når sant skal sies har ikke en 2 takter like mye drag på bunnen som en 4 takter selv om den går bedre på topp.
En 4 takter er derfor mye gunstigere da å cruise rundt i, og det jeg mente var at med en chopper har man unnskyldning for ikke å ligge å gi på hvor det høres dødt ut osv.

Grunnen til at jeg diskuterte med meg selv litt om dette med 600ccm var fordi gixxerman dro det opp, og jeg var igrunn enig med ham, og så forsøker jeg bare å legge på bordet hvor mye penger som er bortkasta på de 2 årene ved å trimme og bygge opp lettsyklene når man tross alt kan vente til man får råd og er gammel nok til tungsykkel.

Dette med sittestillingen gjelder SELVFØLGELIG ikke alle syklene det finnes jo tross alt nakne sykler, eller sykler som er litt mer "touring" eller "streetfighter" -lignende oppbygde, og de sitter man mer oppreist på.
Rene R-sykler sitter man fremoverlent, og når farten er så lav at ikke vinden hjelper på å holde oppe kroppen slik at man egentlig sitter og bruker musklene i armer og rygg for å holde oppe kroppen, sammen med en mye hardere sal, tror ikke dere også det er vondere da? -i allefall hvis du har en av disse liggesyklene, har du derimot mer oppreist sittestilling så er dette et unntak, så etter min og sikkert flere sine meninger, så vil en R sykkel egne seg bedre til leking og bykjøring enn langkjøring.

Dere sier også at en lettsykkel drar fra biler.
Hvor ofte tror du bilene dere kjører forbi faktisk bruker gassen sin for å ligge å kappkjøre med en såkalt "moppedist"?
Dere kjører kanskje fra slike biler som gamle bestemødre kjører, og en del eldre familiebiler, men det meste ellers tar dere ikke, såfremst det ikke er snakk om en del eldre småbiler.
Prøv forøvrig å kjør ifra min bil.

Når jeg nevte at lettsykler går dårlige, så skrev jeg da tydelig "DE" om lettsyklene, og da mener jeg lettsyklene generelt og ikke rebelen min.
Ja, jeg vet rebelen min går mye dårligere enn R-syklene, og jeg har prøvd det aller meste i min tid og holdt på med både 2 og 4 takts sykler fra jeg var en neve stor, så jeg er ikke en idiot som sitter her og kun har kjørt en 4 takter chopper og mener dette er livet.
Mange som argumenterer i slike tråder som denne (sier ikke at noen har gjort det i denne) de kommer med at akkurat DEN typen er best fordi man har en slik sykkel selv, kun har kjørt en slik sykkel, og mener dette er det beste man har prøvd, uten å i det heletatt ha noe annet å sammenligne opp mot, de bare går for det de har hørt fra en kompis av en kompis av en kompis osv.


I mitt forrige innlegg, hvor jeg mente custom var best, så var det JEG som mente custom var best, jeg snakket IKKE for alt og alle andre her, og jeg kom faktisk med argumenter på HVORFOR jeg syns de er best, hvilket enkelte ikke gjør, de bare legger ut hva de syns er best og that`s it.
Og uten argumenter kan man ikke møtes på midten med noe.
Så smak og behag hva man velger, men det var MIN mening og hva JEG syns er best.

Slike tråder som dette ender bestandig opp med krangel, enkelt og greit for at noen mener de typen er best, og så blir andre fornærmet og så har man det gående.

Sånn...
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Moe »

inunf wrote:
Moe wrote: ...
Det er nemlig ikke før passerte 600ccm at man BEGYNNER å snakke motorsykkel!
...
HEIHEIHEI! Det finnes MANGE mcer på under 600cc som fortsatt drar skinnet av pølsa. Det krever bare litt mer av føreren for å kjøre fort. Enhver idiot kan gi på på strekkene, det er i svingene det teller! Apriliaen min gå 0-100 på 4 sek, selv om den er godt under havlparten så stor som det du kaller for en motorsykkel. Er ikke det bra nok for deg?

Jeg vet at RS 250 har 74hk (er det ikke?) og veier lite, hvilket gjør at den faktisk ikke henger så langt etter en 600ccm`er, men det er av typen sjelden sykkel, det er ikke mange sykler over 250ccm som er 2 taktere, det er ingen vanlig ting for å si det slik, og da mener jeg at man ikke begynner på skikkelig sykkel før man har minst 600ccm, ...eller en RS 250.

Jeg vet at det finnes unntak på det meste, og derfor bruker jeg flertallet i argumentene mine.
Den RS 250 er ikke en del av "flertallet" fordi den representerer en veldig sjelden type.
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
Gixxerman

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Gixxerman »



Der er RS250 som skal gå så fryktelig. Du kan gjerne prøve min, Inunf, så kanskje du skjønner forskjellen :)
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Moe »

Hehe, støtter opp gixxerman jeg 8)

Ikke noe er som en brutal 4takt tungsykkel, og husk folkens, en 4 takt er grei å putte turbo på, og da yter mere enn en blodtrimma 2 takt`er med samme motorvolumet hvis dette skulle bli aktuelt. ;-) (selv om det ikke har noe med temaet å gjøre)

Så HADDE man først lagt ned penga sine (som egentlig er alt for mye) i å bygge en rå liten turbo på 4-takt 125`eren, så hadde bare dere 2 takt fans blitt sittende der da :)

Men nok OT, tror vi spora litt av jeg. :roll:
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
Gixxerman

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Gixxerman »





Sånn cirka går min moppe :)
.R.T.
Posts: 44
Joined: 01 Sep 2007 19:58
MC: honda shadow 125

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by .R.T. »

jeg har da en slik chopper, digg comfort, og helt kurrant drag for en lett-mc... kunne gjerne tenkt meg en "R-lettmc", mn de drar ikke så himla mye bedre, blir ikke bra R sykkel før man er oppe i 600cc. er det mye forskjell på 0-70 på en lett mc chopper og en R da?? :-k
Aprilia rs 125 2005
x Honda Shadow 125 1999
.R.T.
Posts: 44
Joined: 01 Sep 2007 19:58
MC: honda shadow 125

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by .R.T. »

Moe wrote:Selv om jeg faktisk kjører lettmotorsykkel selv enda, så LER jeg inni meg når jeg hører folk med lettmotorsykkel står og pirker på at det heter LETTSYKKEL, og ikke moped når andre kaller det moped, for det er jo fremdeles ingen skikkelig sykkel! Bare et bittelite kjøretøy for å lære seg trafikken, ha det litt moro og komme seg fra A-B på.

Og må si det slik at det er bedre å kjøre chopper, det kjører jeg faktisk selv.
De har nemlig utseendet med seg, og en litt bedre lyd selv om den ikke "knuser ruter" slik en ekte harley nesten kunne gjort, og man kan CRUISE rundt på moderate turtall uten å bli ledd av for å kjøre pinglete med "R-sykkelen" sin.

Hva er egentlig vitsen med en aerodynamisk lettsykkel, hvor på flertallet toppfarta ikke er mere enn 150km/t med mindre modifikasjoner??
R-syklene koster også mye mer, bruker det dobbelte med bensin (såfremst man ikke velger en 4 takter), er vonde å kjøre langt på, er små av størrelse og høres dumme ut når ma gir på bortover, sikter her til ----> Ekstremt turtall, og så er det såvidt sykkelen akslererer bortover, da blir det hele bare teit.
Syns ikke det er vitsen i å kjøre noe slikt de 2 årene, da kan man heller prioritere SKIKKELIG sykkel når man blir eldre. (sikter ikke nødvendigvis til en cruiser, gjerne en R-sykkel, bare med skikkelig MOTOR)
Og for de som vil motsi meg dette, og kommer med kommentarer som at jeg aldri har kjørt R sykkel, 2 takter går SÅÅ mye bedre og blabla, vennligst ikke skriv det her, for da spør jeg bare i retur: "Har DU kjørt noe på 600+ccm ?"
Det er nemlig ikke før passerte 600ccm at man BEGYNNER å snakke motorsykkel!

En liten (ja jeg sier liten, for det er jo det det er!) lettmotorsykkel klarer la oss si 60-80km/t i tredjegiret alt ettersom hvilken sykkel det er, en skikkelig 600ccm R sykkel gjør nærmere 200km/t i det giret, og gjør det på færre sekunder enn en 125ccm`er bruker 0-100 med sine svært korte gir!
Syns du fremdeles 125ccm`eren går så "godt" eller?

Jeg er en av antakeligvis FÅ av de som kjører moped/lettsykkel som faktisk TØR å innrømme at de ikke går så godt eller er noen racere, faktisk går flertallet BILER bedre enn lettsyklene, og da er det ikke stort å skryte av..
Nei slutt å kaste vekk penger på trim til lettsykler, greit nok de går mye bedre av det, men fremdeles er ikke "godt, godt" for å si det sånn.

Go custom! ;-)
Amen =D> , har lyst på R når jeg blir eldre, mn blir nok ikke under 600cc
Aprilia rs 125 2005
x Honda Shadow 125 1999
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by inunf »

Gixxerman wrote:

Der er RS250 som skal gå så fryktelig. Du kan gjerne prøve min, Inunf, så kanskje du skjønner forskjellen :)
Selvsagt går en gixxer 1000 bedre RETT FREM enn en RS 250! Poenget mitt er at man MÅ ikke ha 600 (eller 1000, som du tror)cc for å ha det gøy. Det finnes faktisk flere relativt små sykler som fortsatt går ganske bra, og det er ikke nødvendigvis førstemann til 200 som har det mest gøy når han er ute og kjører. En 250 totakter krever ekte skills for å kjøre fort på, ALLE klarer å kjøre fort med 1000cc mellom beina. Men tydeligvis er alt under literen bare tull i dine øyne. La nå folk få ha de små mopedene sine i fred, mr. literboy!
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by R6-freak »

jeg kjører fra de fleste biler fra 0-100km/h..
Men når jeg har passert 100 så kommer bilen etter da.. :/
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Gixxerman

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Gixxerman »

Skulle jeg hatt totakter hadde det blitt CR500 og ikke noe annet tullball.

Anyways, når jeg tenker R-sykkel tenker jeg ytelse og prestasjoner. Ja, alle kan kjøre fort rett frem, men det er faktisk veldig greit å ha litt i og ut av svinga også.
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Chopper V.S R sykkel

Post by Bonnis »

Veldig gode svar du kommer med, Moe, selv om jeg syns du gikk litt langt med det første innlegget ditt.

Det jeg sa om at lettsykler drar fra biler er ikke noe jeg selv har erfart (drar jo fra biler, men du skjønner sikkert hva jeg mener). Gjennomsnittsbilen i Norge klarer ikke holde følge 0-100 med f eks en NSR/RS med effektanlegg. Jeg tenker heller ikke toppfart, noe jeg kanskje burde sagt, men derimot aks.
Kebabtralla di er null stress. \:D/

Lettsykler går selvfølgelig dårlig sammenligned med spreke tungsykler, dette er vi begge enige i, så dette legger vi på is.

Jeg syns ikke det har endt med krangel i denne tråden, og tror heller ikke at den vil det, bare vi holder oss saklige og diskuterer.

0-100 på en RS250 sammenligned med en annen 600-japse er ikke store forskjellen. 0,2sekunder mener jeg å ha lest. Etter 100km/t har ikke RS-en så mye å stille opp med lenger.

Hvorfor sammenligne 250 med din 1000ccm-er, Gixxerman? Selvfølgelig går RS-en på filmen dårlig i forhold til din, det forstår jo alle.

Og hvorfor fortsetter diskusjonen om tungsykler i denne LETT-MC tråden?

Er det seriøst, Moe? Kan man virkelig dobble effekten i en 125ccm 4-takter ved å montere en kurrant turbo?
Nå ble jeg nysgjerrig. Har du noen linker, artikler å gi? Selv om det blir veldig off-topic.
Post Reply