Hvem er det som sier mc er billigere enn bil? Billigere i innkjøp kansje, men ikke å eie._Adler_ wrote:Det virker veldig dyrt å ha mc, egentlig. Er det virkerlig så mye "billigere" enn å ha bil? Syns dette er veldig dumt.
Hva kjennetegner en tung mc fra en mellomtung mc? + + +
En bil som kan tilby noe av det samme potensialet for moro på en track day eller en tur på Nurburghring, vil koste langt mer i både innkjøp og forsikring. Det man må ut med for det ypperste av en R sykkel er vel knapt mer enn en dårlig utstyrt VW polo. Avgiftene man betaler på en sykkel er stort sett langt lavere enn det man må ut med på en bil.
Noe av det som gjør at MC (og sportsbiler med høy effekt) gjerne betyr høy forsikringspremie, kommer blant annet av at uansvarlig kjøring er regelen snarere enn unntaket for en stor andel av eierene. Forsikringsselskapene ser på de potensielle skade utbetalingene de må dekke for hver enkelt person/gruppe. At motorsyklister ofte holder høy fart, og at føreren gjerne påføres mer alvorlig skade om man er innblandet i en ulykke, er noe man må betale selskapet for på forhånd. Det er nemlig de som sitter med den finansielle risikoen (I hvertfall på kort sikt). Samtidig ser man at folk som anses som mer fornuftige (les. eldre) kommer mye bedre ut forsikringsmessig enn yngre mennesker.
Konklusjon, Med tanke på farts ressursene man får og risikoen man har når dette kombineres med en meget (sammenliknet med bil) ubeskyttet kjøresituasjon, er vel egentlig ikke MC så dyrt å eie.
Noe av det som gjør at MC (og sportsbiler med høy effekt) gjerne betyr høy forsikringspremie, kommer blant annet av at uansvarlig kjøring er regelen snarere enn unntaket for en stor andel av eierene. Forsikringsselskapene ser på de potensielle skade utbetalingene de må dekke for hver enkelt person/gruppe. At motorsyklister ofte holder høy fart, og at føreren gjerne påføres mer alvorlig skade om man er innblandet i en ulykke, er noe man må betale selskapet for på forhånd. Det er nemlig de som sitter med den finansielle risikoen (I hvertfall på kort sikt). Samtidig ser man at folk som anses som mer fornuftige (les. eldre) kommer mye bedre ut forsikringsmessig enn yngre mennesker.
Konklusjon, Med tanke på farts ressursene man får og risikoen man har når dette kombineres med en meget (sammenliknet med bil) ubeskyttet kjøresituasjon, er vel egentlig ikke MC så dyrt å eie.
Lite kjøretøy, med like mye effekt som en bil. Altså; lettere å gjøre noe dumt med.. Eller som det også heter: Mere morro_Adler_ wrote:Jeg vet ikke helt. Det virker jo rart at et såpass lett og "lite" kjøretøy som mc faktisk er, skal koste mer å eie enn en "stor" bil
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw