Ny på forumet. noen spm *sykkel med skade vurderes*

Prat om tung MC.
quantumduck
MC: Hayabusa

Re: ny på forumet. noen spm

Post by quantumduck »

e30 tic wrote: som nevnt i første tråd, kunne jeg tenkt meg en ninja 600 feks. eller noe i den duren. VFR som en linket til over her så også ut som en veldig kjekk sykkel.
forsikringsummen er jeg trygg på skal bli noenlunde ok ettersom jeg er totalkunde, god bonus, garasje osv.

hadde satt pris på å blitt opplyst om sykler man burde styre unna pga kvalitet, høye delepriser etc.

angående bmw'en som er linket til ovenfår.. liker ikke helt utseendet dessverre, for alt jeg vet er det kjempesykkler. og om di har kjøre glede som bmw med fire jul burde det være bra :)
Her må det bli need-for-speed som blir det avgjørende :-) Men selv om du prosentvis kommer fint ut blir nok differansen på forsikringspremien mellom de to ikke helt neglisjerbar likevel. Det har vært litt fram og tilbake med Kawa-importør i det siste men jeg kan ikke se at det behøver å være så avgjørende? Deler og service går vel greit likevel? Kawa er ikke mitt merke så det må noen andre svare på.

Hvis du lurer på vfr vs. ninja 600 har du vel peila deg inn på noe ganske sporty. Du bør tenke gjennom hva du vil ha, R vs. sporty tourer? Anyway; har aldri hørt et negativt ord om vfr'en, bortsett fra v-tec systemet som noen synes gir litt «oppstykket» motorkarakteristikk. Hvis du likevel er i sport-touring-segmentet vil jeg også anbefale Suzuki sv1000. Den er ikke like «bankers» som vfr'en, men har med sin smale v2 markfrigang som ingen av de andre R4-kompisene i klassen kan måle seg med. Og den har, som vfr'en, en «sporty» geometri med clip-on styre osv. Du bør tygge litt på hvaslags motor du vil ha, R4, V4 eller V2. Min sv m. v2 brøler seg gjennom uansett hva jeg gjør av dumheter i svinger osv. Lyden og draget er uslåelig. Men jeg kan godt tenke meg at det er morsommere og mer utfordrende å tyne en R4 600 på svingete vei. Dog tror jeg det blir litt pinglete om du skal ha noen bakpå. Osv. osv. Mye som spiller inn. Bare husk en ting og det er at i etterkant vil fornuften din innrette seg slik at valget du tok fremstår som riktig, uansett. Det er bare følelsene som vil kunne gi deg en baksmell. Så hvis du gir dem godt spillerom i forkant, så blir det bra etterpå også :-)

Når det gjelder delepriser og kvalitet, i praksis er det ofte kapasiteten og kompetansen på verkstedet du bruker som er avgjørende. Hvis de ikke har tid til å skru på ukesvis hjelper det lite om delene er billige og kommer på dagen når de først er bestilt. Det må du finne fram til uansett hviklet merke du kjøper.
e30 tic

Post by e30 tic »

quantumduck wrote:
e30 tic wrote: som nevnt i første tråd, kunne jeg tenkt meg en ninja 600 feks. eller noe i den duren. VFR som en linket til over her så også ut som en veldig kjekk sykkel.
forsikringsummen er jeg trygg på skal bli noenlunde ok ettersom jeg er totalkunde, god bonus, garasje osv.

hadde satt pris på å blitt opplyst om sykler man burde styre unna pga kvalitet, høye delepriser etc.

angående bmw'en som er linket til ovenfår.. liker ikke helt utseendet dessverre, for alt jeg vet er det kjempesykkler. og om di har kjøre glede som bmw med fire jul burde det være bra :)
Her må det bli need-for-speed som blir det avgjørende :-) Men selv om du prosentvis kommer fint ut blir nok differansen på forsikringspremien mellom de to ikke helt neglisjerbar likevel. Det har vært litt fram og tilbake med Kawa-importør i det siste men jeg kan ikke se at det behøver å være så avgjørende? Deler og service går vel greit likevel? Kawa er ikke mitt merke så det må noen andre svare på.

Hvis du lurer på vfr vs. ninja 600 har du vel peila deg inn på noe ganske sporty. Du bør tenke gjennom hva du vil ha, R vs. sporty tourer? Anyway; har aldri hørt et negativt ord om vfr'en, bortsett fra v-tec systemet som noen synes gir litt «oppstykket» motorkarakteristikk. Hvis du likevel er i sport-touring-segmentet vil jeg også anbefale Suzuki sv1000. Den er ikke like «bankers» som vfr'en, men har med sin smale v2 markfrigang som ingen av de andre R4-kompisene i klassen kan måle seg med. Og den har, som vfr'en, en «sporty» geometri med clip-on styre osv. Du bør tygge litt på hvaslags motor du vil ha, R4, V4 eller V2. Min sv m. v2 brøler seg gjennom uansett hva jeg gjør av dumheter i svinger osv. Lyden og draget er uslåelig. Men jeg kan godt tenke meg at det er morsommere og mer utfordrende å tyne en R4 600 på svingete vei. Dog tror jeg det blir litt pinglete om du skal ha noen bakpå. Osv. osv. Mye som spiller inn. Bare husk en ting og det er at i etterkant vil fornuften din innrette seg slik at valget du tok fremstår som riktig, uansett. Det er bare følelsene som vil kunne gi deg en baksmell. Så hvis du gir dem godt spillerom i forkant, så blir det bra etterpå også :-)

Når det gjelder delepriser og kvalitet, i praksis er det ofte kapasiteten og kompetansen på verkstedet du bruker som er avgjørende. Hvis de ikke har tid til å skru på ukesvis hjelper det lite om delene er billige og kommer på dagen når de først er bestilt. Det må du finne fram til uansett hviklet merke du kjøper.
hei

takker for et fornuftig svar!!

etter jeg ble 18 var det rett og slett bare bil som var "tingen" dessverre, så jeg mistet litt oversikten over sykkler og hva som finnes på markedet.
har surfet autodb og finn og sett gjennom det meste, andre steder?? nå har jeg fått noen gode tips ang sykkler her så da er det bare å holde øynene åpne.

er lei av å kjøre 100mil hver gang jeg skal hente meg noe nytt, så jeg håper jo det dukker opp noe i "nærheten"

er forresten 180 og 108 kg så noen pocketbicke skal jeg ikke ha :lol:
Babelfisken

Post by Babelfisken »

e30 tic wrote: hei

etter jeg ble 18 var det rett og slett bare bil som var "tingen" dessverre, så jeg mistet litt oversikten over sykkler og hva som finnes på markedet.
har surfet autodb og finn og sett gjennom det meste, andre steder?? nå har jeg fått noen gode tips ang sykkler her så da er det bare å holde øynene åpne.

er lei av å kjøre 100mil hver gang jeg skal hente meg noe nytt, så jeg håper jo det dukker opp noe i "nærheten"

Nyttig informasjon. Det er mange som velger/bør velge lette sykler med lite plastik fordi de før eller senere vil velte sykkelen. Såpass rørslig som du er gir langt mindre risiko for slikt.

Det du skal være klar over er at så lenge du holder deg til moderne sport touring, sport, naken sykler vil ikke kjøreegenskapene til sykkelen være den begresende faktor for å si det slik. Eneste jeg er skeptisk til med tanke på R og sport tourere er at du merker farten mindre og den vil komme til å overraske deg i blant i starten. Særlig der du kjenner veiene godt. Gi gass ut av en sving halvtrøtt om morran på vei til jobben akkurat som du har gjort 1000 ganger med bilen og du har kjapt dobbelt så høy hastighet inn mot neste enn du noen gang har hatt med bil om du ikker er helt våken. Med en naken sykkel er det lettere å få en påminnelse om farten i starten.
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Viss du lurer på ZX6R kan du også kike litt på ZX9R. Prisforskjellen er ikkje so stor og ZX9R er billigare å forsikre pga bedre ulykkes-statistikk+at du får litt meir bunndrag. Gå da evt for 1998-> (Slanka seg en del fra 97 til 98). CBR900RR er Honda sitt alternativ som også er en veldig bra sykkel. Begge er vel ganske so driftssikre (Spesielt Hondaen) og litt meir sportstouring sammenlikna med nyere R-sykler. Funker fint som begynner sykkel.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
e30 tic

Post by e30 tic »

Babelfisken wrote:
e30 tic wrote: hei

Nyttig informasjon. Det er mange som velger/bør velge lette sykler med lite plastik fordi de før eller senere vil velte sykkelen. Såpass rørslig som du er gir langt mindre risiko for slikt.

Det du skal være klar over er at så lenge du holder deg til moderne sport touring, sport, naken sykler vil ikke kjøreegenskapene til sykkelen være den begresende faktor for å si det slik. Eneste jeg er skeptisk til med tanke på R og sport tourere er at du merker farten mindre og den vil komme til å overraske deg i blant i starten. Særlig der du kjenner veiene godt. Gi gass ut av en sving halvtrøtt om morran på vei til jobben akkurat som du har gjort 1000 ganger med bilen og du har kjapt dobbelt så høy hastighet inn mot neste enn du noen gang har hatt med bil om du ikker er helt våken. Med en naken sykkel er det lettere å få en påminnelse om farten i starten.
er ikke så redd for å velte sykkel i lav fart egentlig, kjøpte som sagt en helt ny shadow som 16 åring (etter å ha herjet på crossere i noen år) og den var like strøken 2 år etter, skal ikke påstå jeg er flink å kjøre sykkel eller noe, har stor respekt for sykkler, jeg er ikke den som liker å klistre fothvilere i asfalten for å si det slik.. så noe plastikk hindre ikke meg i å kjøpe Den sykkelen om det er den jeg vil ha.
jeg gir meg leeenge før egenskapene til sykkelen, uansett sykkel vil jeg tro.

har forresten såpass kort veg til jobben at jeg Burde ha sykklet. :D

og ja, pajero vinterbilen nærmer seg stadig en velt lignende skrens i samme sving hver eneste morgen hehe :lol:
Last edited by e30 tic on 07 Jan 2008 19:50, edited 1 time in total.
e30 tic

Post by e30 tic »

Atle ZX9R wrote:Viss du lurer på ZX6R kan du også kike litt på ZX9R. Prisforskjellen er ikkje so stor og ZX9R er billigare å forsikre pga bedre ulykkes-statistikk+at du får litt meir bunndrag. Gå da evt for 1998-> (Slanka seg en del fra 97 til 98). CBR900RR er Honda sitt alternativ som også er en veldig bra sykkel. Begge er vel ganske so driftssikre (Spesielt Hondaen) og litt meir sportstouring sammenlikna med nyere R-sykler. Funker fint som begynner sykkel.
kjekke sykkler begge disse.. men finner liksom ikke noen på nettet i rett prisklasse.. dere må gjerne komme med linker til sykkler osv.. alt fra 30-70000.- er inntr!
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Kommer flere sykler mot vår, tenker jeg :-)
Image
Image
e30 tic

Post by e30 tic »

Lølle wrote:Kommer flere sykler mot vår, tenker jeg :-)
kom faktisk over et par kjekke idag :D
gt-r

Post by gt-r »

Hei. min førstegangssykkel var en yamaha R6 99 og var meget fornøyd med hvor lettkjørte dem er. i slutten av sesongen prøvde jeg er shopper og en tur sykkel, men da følte jeg alt var galt. Så visst du faller mot r-sykkel er det like greit og hoppe i det :D
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
rerell

Post by rerell »

quantumduck wrote:Bare husk en ting og det er at i etterkant vil fornuften din innrette seg slik at valget du tok fremstår som riktig, uansett. Det er bare følelsene som vil kunne gi deg en baksmell. Så hvis du gir dem godt spillerom i forkant, så blir det bra etterpå også :-)
:lol: Dagens sanning!
Pizzafordi
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Post by Pizzafordi »

Er det ikke en fordel å ha frontkåpe framfor streetfigther nothing i tilfelle du skulle tippe sykkelen så sklir den bedre, eller det er bedre med streetfigter pga, bredere styre som du kan holde på i fallet og skli på sykkelen bortover uten at foten eller annet tar nedi asfalten.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Pizzafordi wrote:Er det ikke en fordel å ha frontkåpe framfor streetfigther nothing i tilfelle du skulle tippe sykkelen så sklir den bedre, eller det er bedre med streetfigter pga, bredere styre som du kan holde på i fallet og skli på sykkelen bortover uten at foten eller annet tar nedi asfalten.
Hverke eller.
Kåpe/plastik er hverken billig eller særlig solid så ved en velt få man nesten altid skader på mer enn kåpa og man skulle ønske at man ikke hadde kåpa der fordi nå er enda en dyr del skrapet og stygg og den beskyttet ingen av de andre delene som har fått skade. Hverken styre eller kåpe er egnet velt-beskyttelse og på beina har du skikkelige støvler som tøler å skrubbes under sykkelen. Mange bruker frame-sliders, plastikk-knotter motert på ramma. Dette gir en viss beskyttelse.
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

rerell wrote:
quantumduck wrote:Bare husk en ting og det er at i etterkant vil fornuften din innrette seg slik at valget du tok fremstår som riktig, uansett. Det er bare følelsene som vil kunne gi deg en baksmell. Så hvis du gir dem godt spillerom i forkant, så blir det bra etterpå også :-)
:lol: Dagens sanning!
Eneste probl måtte være økonomien da, den innretter seg ikke av seg selv :-/ Man skal ha råd til mye annet enn selve sykkelen også.
Post Reply