BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Romy
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!

Re: BÃ¥t - Enda en fin ting med motor...

Post by Romy »

Snakker om drømmer :)

Forresten, lurer på om ikke disse båtene er åpne :) Noen i allefall :roll:
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
O_o

Post by O_o »

Hehe, drømmer må være lov 8).
Er de åpne er det sikkert god fartsfølelse.. Tror det kan føles som "en del trekk" når de kjører bortover vannet i 100 knop.
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

En båttråd er fint.
Er født og oppvokst med båtliv så det er umulig å la vær med en slik rekreasjonsmulighet.
Jeg har en 2007 mod. Askeladden Beetle med en 1,7 liters dieselmotor. Ombord har jeg kjøleskap, kokemuligheter , vask ,toalett og dusjmulighet på badeplatformen. Sengeplass for 2 1/2 inne og 2 ute under kalesjen.
Har også installert en fast VHF som også er koblet opp mot kartplotter slik at alle kan få opplysninger akkurat hvor jeg befinner meg automatisk ved et nødoppkall fra meg.
Båten er en kvalitetsbåt og har meget gode sjøegenskaper , noe som også desverre gjør en høy pris for en båt i denne klassen.
Jeg har kjørt båten ut mot havet i frisk ettermiddags bris ytterst i Sognesjøen , men båten føles veldig trygg.
Gleder meg forøvrig til båtmessen i Bergen 12-15 februar , har ikke planer om ny båt allerede men det er alltid gøy å kikke på det man ikke har råd til.
Her er et bilde av båten min oppankret ved en fin strand i Gulen.

Image
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
O_o

Post by O_o »

Flott båt :smt026
Hvor mange HK har den, hvor fort går den, og hvor mye drivstoff bruker den?
Beetle

Post by Beetle »

O_o wrote:Flott båt :smt026
Hvor mange HK har den, hvor fort går den, og hvor mye drivstoff bruker den?
Takk!
Jeg har valgt en dieselmotor siden verditapet blir mindre og at man enn så lenge kan kjøre på avgiftsfri diesel.
Motoren yter 120 hk og er egentlig akkurat nok.
Bruker kanskje litt tid på å komme i plan med full båt , men de justerbare flapsene hjelper på.
Båten gir 31 knop som ikke er allverden , men faktisk så kjører jeg mest på marsjfart som er ca 26 knop og da ligger båten veldig deilig i sjøen og motoren bråker minst.
Hvis jag hadde valgt bensinalternativet hadde båten blitt riemeligere i innkjøp og hatt 220 hk med toppfart på 42 knop.
Men lommeboka hadde blitt fort tom ved turkjøring.
Nå kommer Mercruicer med en 2.0l diesel som passer samme drevet og har 170 hk , det hadde gjort seg :D
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
O_o

Post by O_o »

Ja, har god forståelse for at du valgte diesel, koster mer i innkjøp, men sparer mye på drivstoffet når det er farget. Jeg synes egentlig rundt 25 knop er en passelig fart, jeg, men noen ganger er det jo kjekt å dra på forbi andre, :D men da blir jo drivstoffet ganske dyrt. Men 170 hk er nok bra, men så lenge du kommer i plan relativt greit så er det helt fint.

Er det ikke mer energi per liter for diesel enn bensin, eller?
Beetle

Post by Beetle »

O_o wrote:
Er det ikke mer energi per liter for diesel enn bensin, eller?
Jo det mener jeg blir riktig , man trenger ikke like mange Kw eller HK på en dieselmotor som på en bensinmotor for å oppnå like mye kraft Nm.
Det kan man jo se på biler også turbodiesel biler har et enormt drag men ikke like god aks 0-100 km/t og toppfart som tilsvarende bensinhester.
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Jeg er ikke så sikker på om det er mer energi i diesel enn i bensin pr. liter. Men dieselmotorer utnytter energien i drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer gjør. Dette er litt av grunnen til at dieselbiler trenger tilleggsvarmeapparater. Det er mindre energi til overs.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Beetle

Post by Beetle »

Baron von Waffel wrote:Jeg er ikke så sikker på om det er mer energi i diesel enn i bensin pr. liter. Men dieselmotorer utnytter energien i drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer gjør. Dette er litt av grunnen til at dieselbiler trenger tilleggsvarmeapparater. Det er mindre energi til overs.
Jeg tenkte mer på kraft/moment (Nm) , men det er sikkert riktig som du sier :)
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Nybegynneren
MC: Ingen enda... Mito <3

Post by Nybegynneren »

O_o

Post by O_o »

Baron von Waffel wrote:Jeg er ikke så sikker på om det er mer energi i diesel enn i bensin pr. liter. Men dieselmotorer utnytter energien i drivstoffet mye bedre enn bensinmotorer gjør. Dette er litt av grunnen til at dieselbiler trenger tilleggsvarmeapparater. Det er mindre energi til overs.
Var egentlig det jeg tenkte på; at motorene klarer å utnytte mer energi fra dieselen. Det er jo det som betyr noe for driftskostnaden.
Last edited by O_o on 25 Jan 2008 15:28, edited 1 time in total.
O_o

Post by O_o »

Nybegynneren wrote:Da er god båten bestilt \:D/ http://images.google.no/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dno
Den så jo morsom ut :smt039
Hvor stor er den?
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Og hvem produserer og forhandler den?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

faktisk inneholder diesel litt mer energi enn bensin.....dessuten forbruker dieselen litt mindre pr hk....spesielt som commonrail/elektronisk styrt...forskjellen mellom diesel og bensin på effekt har også blitt mindre når dieslene har turbo..

men med turbo på begge så er det mer hk å hente på bensinmotorene....ennå.....
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

O_o wrote:Hvor stor er den?
den som leiter, den finner \:D/

Lengde: 5,15 m
Bredde: 1,74 m
Baron von Waffel wrote:Og hvem produserer og forhandler den?
Fra årsskifte 2004-2005 har Glomma Båt vokst frem som en solid og fremtidsrettet bedrift. Skaar Båtbyggeri, Båtspesialisten, Modal Båtservice og ikke minst Stormway er noe av det som finnes i porteføljen til Glomma Båt AS. Skaar er båtbyggere i sjette generasjon og Stormway båtene er et utspring fra tidligere Hydrolift, så det dreier seg om dyktige medarbeider og gode produkter. .

Glomma Båt har avtaler med Gjensidige Forsikring om å håndteres deres saker i Østfold understreker Glomma Båt AS's seriøsitet og bredde når det gjelder reparasjoner, utbedring og service

Glomma Båt AS lokaler er nærmeste nabo til Glomma. Lokaliseringen er perfekt for alle som har med båt å gjøre.
Tilholdstedet ligger på historisk grunn. I mange år var det nemlig Sarpsborg Mekaniske Verksted som regjerte på området. Båtbygging har foregått her siden 1919.

Med Glomma Båt har en ny æra startet, og den nye virksomheten har de samme grunnverdier som den tidligere bedriften hadde; kvalitet, tradisjon og visjon er stikkordene. I tillegg til å ha et modellspekter som er tilpasset vår egen tid er det viktig å ta vare på tradisjoner og erfaringen fra tidligere generasjoner.

Vi må ha evne og vilje til omstilling, samtidig med å kunne være visjonære. Nye tider krever nye svar.

Velkommen til en båtprat med folk som vet hva de snakker om!
Last edited by alexanderyi on 25 Jan 2008 16:13, edited 1 time in total.
Post Reply