MC utstyr på biltema

Prat om tung MC.
buellboy
MC: Buell
2004 XB12S

Re: MC utstyr på biltema

Post by buellboy »

Chris wrote:Tja, tviler på at jeg kommer til å kjøpe noe spesielt av tilbehøret eller av det personlige utstyret.

Men denne kan vel være kjekk ? Image plugg til eksosen for evt. vask

Det inngår ikke i mitt personlige utstyr i alle fall, men dama ble intressert et øyeblikk :-)

Slik skal eksosen plasseres:

Image
Its not speeding, Its qualifying :evil:
Pizzafordi
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Post by Pizzafordi »

jo mer vekk fra nasen eksosen er jo bedre, er ikke akkurat sunt når du står i lyskryss med pesende potter foran deg samt din egen eksos som stiger opp i luften rett under salen. den går nok litt ut, men har erfaring med at jo mindre pottene er så sliter du litt mer.

biltema stavanger har fått inn 10 deler tror jeg av disse 1400. generelt hansker 300-400 , medikit 109, mc-nett 30.
sånn sett så leder bullfigther med hansker til 190kr .

Men du må bare fortelle løsningen ser veldig grei ut på buellen ,men om det er mer praktisk enn å ha den så kort under salen betviler jeg. Hva med støyen da, blir vel også en del høyere og intensiv da lydbølgene kommer rett under nesen på deg.
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Glassfiberhjelm til under 1000,- ?

Ja, på Biltema. Sjekk!!

Kan det stemme? Trygt? Koster ikke disse 3-4000 + til vanlig?

(http://www.biltema.no)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Søppel ! Det kan jeg garantere.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg handlet en hjelm i dag, og den var kjempefin :D 600 kr, og det var den virkelig verdt. Jeg har uansett alltids bruk for en reservehjelm, men har ingenting å utsette på hjelmen deres faktisk :) Min gamle hjelm var en real møkkahjelm, og nå slipper jeg å få vind opp på undersiden ved ørene, eller få lekking rundt på alle kanter på visiret. Kjørte Asker-Mjøndalen-Asker(dritsvær biltema der borte som har andre ting som den lokale biltemaen ikke har). Turen tilbake i 7 grader med den hjelmen der var bare fin :)

Har ingenting å klage på biltemas hjelm altså. Den ser litt darth wader - aktig ut i looken, men matt - sort var uansett bedre enn juletre-hjelmen jeg hadde fra før :) Var mye annet spennende der også, ryggskinner og greier. Jeg kommer garantert til å gå amokk på biltema fremover :D Prisen ellers på MC-utstyr i vanlige butikker er hodeløs, og jeg gidder ikke å betale 3k for en hjelm. Synes ikke jakkene på biltema var noe særlig fine, men hanskene så bra ut. Bare å kikke :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

En ting er utseende og funksjon. En annen, og større ( ? ), er sikkerheten på dem. Er jo godkjente, men..... :-k
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

var nedom på "tema" og så på utstyret dem hadde der... jeg hadde neppe turt å kjørt med dette.... så skrøplig ut
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg er en av dem som har dratt av grådig på MC. Hjelmen jeg dro av i 80 km/h og flakset ut på et jorde var en mopedhjelm til 500kr. Den hjelmen jeg hentet på biltema i dag er 5 ganger så solid som den jeg dro av med. Jeg tror det er en viss ubegrunnet paranoia rundt at det er død og liv hvilken hjelm du har på hodet når du flakser av veien(innen visse grenser selvsagt). Spørsmålet er hva du treffer, og i mindre grad hva slags utstyr du har tror jeg. Du kan fint ha en hjelm til 5000 kr på hodet og daue på flekken om du dundrer inn i et tre. Sannsynligvis er du død uansett om det står biltema eller shoei på hjelmen din. Jeg hadde flaks og traff ikke noe annet enn en haug med kumøkk(takk gud for det). Når det kommer til Rukka-drakten jeg dro av med(som kostet noen dead presidents da jeg handlet den for flere år siden, og mirakuløst nok ikke bærer preg av at jeg dro av. Ser faktisk ny ut enda), ville jeg nok uansett dratt av med den fremfor biltema-varianten. Ellers er det en merkelig myte som henger over biltema at de kun selger skit. Er det ingen som gir det en sjanse og ser hva det er for noe, så vil prisene fremdeles være hodeløse på utstyrs-siden i vanlige MC-butikker. Jeg gir litt deng i hva slags merker og slikt det er på ting, og tenker kun på bruk og funksjon. Biltema har enkelte ting jeg vil betegne som skit(rent generelt), men også mye bra. Det gjelder å plukke ut de rette tingene :)

Ellers skal alt være så sikkert i dag. Vi skal ha på gule refleksvester, ha støttehjul, leie hverandre over veien, ikke gå over veien før bussen har kjørt osv, og snart er vel MC forbudt i seg selv. Liker man ikke risikoen, bør man holde seg vekk fra MC i det hele tatt. Dette er og forblir en risikosport :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

hvis hjelmen er av samme gjennomgående biltema kvalitet så styr unna!!!! Med den kan kanskje være like god og sikker som andre hjelmer!!!
1.3.1.2
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Hva er det som gjør kvalitet på en hjelm? Og hvordan kan man vite om den er bra?

Som gammel plastbåtstøper vet jeg litt om glassfiberstøp. Og jeg vet at kvaliteten på støpen ikke har noe med merket å gjøre. Råvarene koster omtrent det samme for alle produsentene. Og Biltemas hjelm veier det samme som de andre produsentenes.

Innerskallet kan jo skille. Men også her er det like dyrt å lage dyre og billige hjelmer. Så jeg kan ikke skjønne at dette betyr noe særlig.

Utprøving av passform i forhold til hode og luftmotstand koster jo litt. Men indre passform tar vi jo stilling til selv når vi prøver hjelmen. Luftemulighetene ser vi selv. Og støy etc i fart kan vi sikkert snart nok få høre rapporter om her.

Markedsføring i form av sponsing av racingteam betaler vi for hvis vi holder oss unna Biltema.

Når det gjelder påslag gjennom omsetningsleddene tror jeg mesteparten av prisveksten ligger her. Det er klart at når vi kjøper hjelm hos våre sykkelpushere bidrar vi til at de er der for oss når vi trenger det. Men importerer vi selv så bidrar vi ikke her heller. Og tenk på at ved import fra utlandet så gjør vi dette nettopp fordi det er ansen i omsetningsleddene som utgjør mesteparten av prisen for hjelmen.

I denne saken må jeg nok si jeg anser Gixxerman som partisk. Tross alt er dette et angrep på arbeidsplassen hans.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Baron von Waffel wrote:I denne saken må jeg nok si jeg anser Gixxerman som partisk. Tross alt er dette et angrep på arbeidsplassen hans.
På det området tror jeg vi skal gi litt kred. til Gixx, han er flink til å skille forum og jobb synes jeg.
Det sagt... mye i det du sier Baron, men jeg har ikke svar hverken for eller mot mtp kvalitet. At prisen er blåst opp hos store merker, det vet vi. Avansen på utstyr er større enn de fleste vil stå for. Skulle vært morsomt å vite.
Image
Image
Baron von Waffel

Enig i at Gixxerman har vært meget flink til å skille jobb og hobby. =D> =D> =D>
Det var mest en prinsippiell uttalelse fra meg. :shock:
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Hjelmen er godkjent i henhold ECE 22:05, så den oppfyller ihvertfall de sikkerhetskrav som stilles til motorsykkelhjelmer. Hvorfor den er så billig skyldes nok helt andre ting, som f.eks materialvalg. Kanskje den er noe tyngre enn enn tilsvarende hjelm fra de anerkjente hjelmprodusentene? Men da har man ihvertfall et alternativ. Må jo være perfekt som hjelm nr.2?
Baron von Waffel

Min Shoei veier 1450 gram i XL. Såvidt jeg skjønner veier den fra Biltema det samme.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Dominator wrote:Hjelmen er godkjent i henhold ECE 22:05, så den oppfyller ihvertfall de sikkerhetskrav som stilles til motorsykkelhjelmer. Hvorfor den er så billig skyldes nok helt andre ting, som f.eks materialvalg. Kanskje den er noe tyngre enn enn tilsvarende hjelm fra de anerkjente hjelmprodusentene? Men da har man ihvertfall et alternativ. Må jo være perfekt som hjelm nr.2?
Støtter det, passform er jo tøys på gjestehjelm hvis gjesten ikke er den samme.
Mitt spm er... er godkjenningskravene strenge nok slik at sikkerheten er ivaretatt hos alle godkjente?
Image
Image
Post Reply