Dobbel sperrelinje og kø?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Pollti

Re: Dobbel sperrelinje og kø?

Post by Pollti »

NSR-freak wrote:Hvem bryr seg?

Å fytterakkærn ! Jeg gjør det ihvertfall. Ble forbikjørt på høyre side i kø ifjor, hjertet stoppet nesten sånn skvatt jeg. Totalt uforbredt på en 2 hjuling akkurat på den siden.
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Jeg bryr meg også. Om jeg som billist hadde blitt forbikjørt på høyresiden, hadde jeg virkelig begynt å lure. Man er ikke forberedt på at det skal dukke opp noen på den siden, så det kan virkelig skape farlige situasjoner.

Og hver gang du gjøre sånne stunt, så ødelegger du for alle mc-kjørere, siden det går utover ryktet vårt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ulvinnen wrote:Og hver gang du gjøre sånne stunt, så ødelegger du for alle mc-kjørere, siden det går utover ryktet vårt.
Ettersom alle kjører slik den selv vil, og enkelte gjør slikt, så får det vel heller deg som sjåfør til å tenke på at, neste gang så skal jeg være litt mer obs. Altså, teori og praksis, eller lover og praksis er ikke det samme. Man må lære seg å kjøre slik den gemene hop ønsker, så flyter ting bedre, og man unngår sinne og frustrasjon, som igjen kan føre til ulykker.
Man trenger ikke å bryte noen lover for å være litt påpasselig for å vise omtanke til folk som vil forbi. En MC er som regel ganske smal, og da bør folk få opp øya.

Vi som motorsyklister må da hvertfall være bedre bilister enn de vanlige, og da kan du glemme rykte og hele sulamitten. Jeg blir sur når jeg skjønner at folk bevisst sperrer meg, og det gagner ingen...
SBtouring
MC: 2007 Honda CBF 1000

8700 km

Post by SBtouring »

LinnSurion wrote:
NSR-freak wrote: Hvem bryr seg?
Jeg bryr meg. Forbikjøring skal skje på venstre side, dermed basta. Tror det er mange billister som synes det er greit at mc kjører forbi på venstre side når det er kø, men ikke høyre side (og dette har vært veldig ofte diskutert mellom meg og billister).
Flydude wrote:Jeg pleier å legge meg helt ute ved linja og vise bilene at jeg gjerne vil forbi. Da vrir de som oftest på rattet og lager litt plass, hvis det ikke er det. Så lenge du ikke bryter linjene, så kan du kjøre forbi bilene inne i din egen fil. Bare å passe på det generelle ved forbikjøring i kø; oppnå øyekontakt med bilene og kjør forsiktig. Kjører man ordentlig, unngår man at folk blir sure på oss mc-folk. :)

Jeg kjører alt som er. Både mc, bil, og de aller største... Jeg hadde nok blitt eitrende forbannet om jeg satt og kjørte lastebil for eksempel, og ble forbikjørt av en IDIOT som ikke klarer å legge seg på den rette siden, enda han har sett at jeg har lagt meg ut for de 3 syklene som har kommet før han. Hadde jeg bare fått tak i`n!!!!! [-X
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.

Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Gixxerman wrote:
Vi som motorsyklister må da hvertfall være bedre bilister enn de vanlige, og da kan du glemme rykte og hele sulamitten. Jeg blir sur når jeg skjønner at folk bevisst sperrer meg, og det gagner ingen...
Så du mener at jeg blir en bedre billist om jeg godtar at andre kjører ulovlig? No way, det er ikke sånn det fungerer. Jeg sperrer ikke bevisst mc-er, tvert i mot så følger jeg med på mc-er og slipper dem frem. MEN, og det er et stort MEN, jeg forventer at de kommer forbi meg på venstresiden der jeg har mest oversikt og der det er tillatt å kjøre, ikke at de plutselig skal dukke opp på høyresiden.

Slik du resonerer, så sier du at til flere som kjører ulovlig til bedre er det. Den er jeg bare ikke med på.

Og glemme rykte? Hva er det for noe tullball? Klart det er viktig hvilket rykte mc-folk har.

Edit: Rettet skrivefeil.
Last edited by Ulvinnen on 15 Feb 2008 08:07, edited 2 times in total.
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

SBtouring wrote:
Flydude wrote:Jeg pleier å legge meg helt ute ved linja og vise bilene at jeg gjerne vil forbi. Da vrir de som oftest på rattet og lager litt plass, hvis det ikke er det. Så lenge du ikke bryter linjene, så kan du kjøre forbi bilene inne i din egen fil. Bare å passe på det generelle ved forbikjøring i kø; oppnå øyekontakt med bilene og kjør forsiktig. Kjører man ordentlig, unngår man at folk blir sure på oss mc-folk. :)
Jeg kjører alt som er. Både mc, bil, og de aller største... Jeg hadde nok blitt eitrende forbannet om jeg satt og kjørte lastebil for eksempel, og ble forbikjørt av en IDIOT som ikke klarer å legge seg på den rette siden, enda han har sett at jeg har lagt meg ut for de 3 syklene som har kommet før han. Hadde jeg bare fått tak i`n!!!!! [-X
Jeg snakker utelukkende om å legge seg på innsiden langs den doble, gule linja! Jeg kjører ALDRI forbi langs vegskulder eller på høyre innside! Eneste ganger jeg har kommet forbi biler på deres høyre side er mellom tofelts veier. ;-)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

folk får kjøre slik de føler for!!! på bakhjulet i 200 km/h gjennom 50-soner for min del. men JEG prøver å holde med sånn 10-30 over fartsgrensen i 70-100 soner og holder fartsgrensene i byen hvis ikke ligger jeg under dem.

hender jeg blåser ut litt eksos i 7-8 sekunder en gang imellom på tilbakeveien (kikke etter polisen først)... det er MIN måte å kose meg med min sykkel andre får gjøre akkurat det DE føler for...
1.3.1.2
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

xadox wrote:selvfølgelig har de rett til å i meg bot men gjør de det i praksis... om du kjører 105-110 mellom oslo/drammen blir du ALDRI stoppet av polisen. Du bryter reglene ja men det er i så lite grad at de ser gjennom fingrene...
Grensa for inngripen er vel 10% + 1, så du blir neppe stoppa før i 111km/t i 100 sona for ren fartsovertredelse.
Image
Image
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

mens doble sperrelinjer og sebrafelt fikser førerkort.... :roll:
SBtouring
MC: 2007 Honda CBF 1000

8700 km

Post by SBtouring »

Ulvinnen wrote:
Så du mener at jeg blir en bedre billist om jeg godtar at andre kjører ulovlig? No way, det er ikke sånn det fungerer. Jeg sperrer ikke bevisst mc-er, tvert i mot så følger jeg med på mc-er og slipper dem frem. MEN, og det er et stort MEN, jeg forventer at de kommer forbi meg på høyresiden der jeg har mest oversikt og der det er tillatt å kjøre, ikke at de plutselig skal dukke opp på venstresiden.

Slik du resonerer, så sier du at til flere som kjører ulovlig til bedre er det. Den er jeg bare ikke med på.

Og glemme rykte? Hva er det for noe tullball? Klart det er viktig hvilket rykte mc-folk har.
Skulle ikke disse høyre og venstresidene dine byttet plass? :lol:
Flydude wrote:
Jeg snakker utelukkende om å legge seg på innsiden langs den doble, gule linja! Jeg kjører ALDRI forbi langs vegskulder eller på høyre innside! Eneste ganger jeg har kommet forbi biler på deres høyre side er mellom tofelts veier. ;-)
Det er bra! Da er vi enige, i allefall. =D>
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.

Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

SBtouring wrote:
Ulvinnen wrote:
Så du mener at jeg blir en bedre billist om jeg godtar at andre kjører ulovlig? No way, det er ikke sånn det fungerer. Jeg sperrer ikke bevisst mc-er, tvert i mot så følger jeg med på mc-er og slipper dem frem. MEN, og det er et stort MEN, jeg forventer at de kommer forbi meg på høyresiden der jeg har mest oversikt og der det er tillatt å kjøre, ikke at de plutselig skal dukke opp på venstresiden.

Skulle ikke disse høyre og venstresidene dine byttet plass? :lol:
He he, selvsagt. Det gikk litt fort unna i går. Jeg skal editere innlegget mitt så det ikke skaper forvirring.
Romy
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!

Post by Romy »

Image

Of special interest to motorcyclists is the sign “Overtaking forbidden” (or crossing a double line): Although the sign shows to cars, don’t be fooled. Cars may not overtake cars, cars may overtake motorcycles, motorcycles may not overtake cars! There sureley must be purely historical reasons for this and it is many years ago that the then Western German traffic authorities tried to change this rule. The rest of Europe, however, did not agree..
Of course, we all know that this is an incredibly stupid rule. In Norway, the rule is strictly enforced and will leave with a fine of NOK 5200 (630 ?) and no license for between 9 and 12 months.

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=8387

Det finnes politifolk som tenker, og det finnes politifolk som følger ALLE regler, uten rom for NOE =D> [-X

Det er dumt å tenke at de ikke tar deg, praksisen varierer fra en til en :)

*edit - la til bildet
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Jeg kjører ofte ned Tåsenveien over i Uelandsgate nedover mot Oslo sentrum. Mellom Voldsløkka og Griffenfeldtsgate er det parkerte biler innenfor et sykkelfelt. Så er det biler og så er det et gressfelt før motgående trafikk. Og ned her har jeg vært både syklist, bilist og motorsyklist. Og jeg har stadig sett at mange mopedister og noen med lett MC tror de har tråsykkel. De ligger i sykkelfeltet. Dette er noe vi dessverre bare må leve med. Godt de ikke kjører som de verste tråsyklistene.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Drage
MC: Honda ST1300 2007 mod.
En drøm å kjøre !

Post by Drage »

Forbikjøring på høyre side i samme felt er bare tillatt (samt å anbefale) om kjøretøyet forran deg viser med tegn at det skal svinge til venstre og står tilnærmet i ro. Om du kjører forbi på høyre side ellers så er det gjerne fordi du synes det er ei "luke" der .. men den er gjerne skapt fordi fører'n forran deg tenker som deg ... han har lagt seg ut til venstre for å få sikt frammover for å foreta en forbikjøring.. og i det du ligger på høyresida av han så ombestemmer han seg og sender deg rett ut i granskogen !!
Lykke til ! Vi er som kjent gjerne vår egen lykkes smed ! Går det bra med deg så kan du jo gjerne spandere en øl på puben :smt098
Klar for en ny sommer !
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

JEG pers ser ikke noe galt i å peise forbi en bil på høyreside.. Er det plass så.. På motorveier osv så er det jo ca 1m + å kjøre forbi på..
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Post Reply