Ting angående øvelseskjøring
Re: Ting angående øvelseskjøring
Man behøver ikke å gjøre det for vanskelig heller - se på sidene til vegesenet, der står det regler - som jeg kopierte til deg.
Du må få lov til å forholde deg til det som står der. Hvis noen stopper deg og du har med utskrift fra den siden, så vil du ikke få problemer med loven.
Du må få lov til å forholde deg til det som står der. Hvis noen stopper deg og du har med utskrift fra den siden, så vil du ikke få problemer med loven.


- Lidahl
- Posts: 71
- Joined: 26 Aug 2007 18:45
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
- Location: Trondheim
Re: Ting angående øvelseskjøring
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004 ... 2.html#2-3
§ 2-2. Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret
Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Under øvingskjøring i klassene A1 og A skal læreren eller ledsageren ha instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis kommunikasjonsutstyr.
I følge dette kan ledsager sitte å se på, uten å være i kjøretøy, så lenge han/hun hele tiden har visuell og verbal kontakt med lærlingen.
Øvingskjøring med kjøretøy med sitteplass kun for føreren kan bare skje dersom læreren eller ledsageren har instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis radioforbindelse eller lignende, i tillegg til visuell kontakt. Det samme gjelder dersom det for opplæring mot vederlag er gjort særlig unntak fra kravet om at læreren skal følge med i kjøretøyet.
Her står det at dersom motorsykkeln bare har plass for en person, og vi vil øvelseskjøre med den, må ledsager ha visuell kontakt og radiokontakt. Det står ikke noe om hvor mange personer sykkeln er registrert for. Det står altså ikke at kjøretøy med sitteplass for mer enn bare sjofør medfører at ledsager må sitte på samme sykkel
§ 2-3. Øvingskjøring på avsperret område
På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.
Her er det litt vanskelig å forstå hva som menes. Først står det at vi på lukket bane kan øvelseskjøre uten at noen følger med på oss, så står det at ledsager må ha visuell kontakt med mulighet for instruksjon. Jeg tror det de mener med "Følger med på kjøretøyet" er at ledsager på åpen vei skal følge med på selve sykkeln, og at han ikke trenger dette på lukket bane så lenge han har muligheten til å se hva som skjer, og å be lærlingen om å stoppe eller avslutte. Slik er det for eksempel på kjørebanen med førelærer, der bruker vi ikke intercom, og lærer følger ikke med på hva du gjør hele tiden.
-----
Kan altså ikke se at det står noe om hvor mange personer sykkeln er registrert for.
§ 2-2. Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret
Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Under øvingskjøring i klassene A1 og A skal læreren eller ledsageren ha instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis kommunikasjonsutstyr.
I følge dette kan ledsager sitte å se på, uten å være i kjøretøy, så lenge han/hun hele tiden har visuell og verbal kontakt med lærlingen.
Øvingskjøring med kjøretøy med sitteplass kun for føreren kan bare skje dersom læreren eller ledsageren har instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis radioforbindelse eller lignende, i tillegg til visuell kontakt. Det samme gjelder dersom det for opplæring mot vederlag er gjort særlig unntak fra kravet om at læreren skal følge med i kjøretøyet.
Her står det at dersom motorsykkeln bare har plass for en person, og vi vil øvelseskjøre med den, må ledsager ha visuell kontakt og radiokontakt. Det står ikke noe om hvor mange personer sykkeln er registrert for. Det står altså ikke at kjøretøy med sitteplass for mer enn bare sjofør medfører at ledsager må sitte på samme sykkel
§ 2-3. Øvingskjøring på avsperret område
På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.
Her er det litt vanskelig å forstå hva som menes. Først står det at vi på lukket bane kan øvelseskjøre uten at noen følger med på oss, så står det at ledsager må ha visuell kontakt med mulighet for instruksjon. Jeg tror det de mener med "Følger med på kjøretøyet" er at ledsager på åpen vei skal følge med på selve sykkeln, og at han ikke trenger dette på lukket bane så lenge han har muligheten til å se hva som skjer, og å be lærlingen om å stoppe eller avslutte. Slik er det for eksempel på kjørebanen med førelærer, der bruker vi ikke intercom, og lærer følger ikke med på hva du gjør hele tiden.
-----
Kan altså ikke se at det står noe om hvor mange personer sykkeln er registrert for.
Re: Ting angående øvelseskjøring
Mener du leser/tolker dette feil. Ledsager/lærer skal følge med i (på) kjøretøyet OG i kl. A1 og A ha toveis kommunikasjonsutstyr.Lidahl wrote: § 2-2. Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret
Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Under øvingskjøring i klassene A1 og A skal læreren eller ledsageren ha instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis kommunikasjonsutstyr.
I følge dette kan ledsager sitte å se på, uten å være i kjøretøy, så lenge han/hun hele tiden har visuell og verbal kontakt med lærlingen.
- Lidahl
- Posts: 71
- Joined: 26 Aug 2007 18:45
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
- Location: Trondheim
Re: Ting angående øvelseskjøring
Hmm ja, leste vel den "i"-en som en "på", men når de legger till ordet "nærheten" så blir det litt vagt for meg igjen. I tillegg er du ikke i en sykkel, men på en sykkel.
Re: Ting angående øvelseskjøring
"I" fordi den teksten er beregnet på både tohjulinger og firehjulinger (bil). I nærheten, vil si at ledsager ikke skal sitte i baksetet på bilen, mens kameraten sitter ved siden av !Lidahl wrote:Hmm ja, leste vel den "i"-en som en "på", men når de legger till ordet "nærheten" så blir det litt vagt for meg igjen. I tillegg er du ikke i en sykkel, men på en sykkel.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
- Lidahl
- Posts: 71
- Joined: 26 Aug 2007 18:45
- MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98
- Location: Trondheim
Re: Ting angående øvelseskjøring
Jepp, er nok slikt, kom til å tenke på det i etterkant 

- Stiga
- Posts: 304
- Joined: 04 May 2009 21:16
- MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD - Location: Ringsaker
Re: Ting angående øvelseskjøring
Litt eldre tråd men i stedet for å starte ny så bruker jeg denne 
Er reglene blitt endret her? eller hvordan er det?
Hører fra noen at det IKKE er lov å kjøre egen sykkel uansett. Ledsager SKAL sitte på.
Andre sier at det er lov så lenge man har kontakt via f.eks intercom.
Da modern kjørte opp så fikk hun beskjed av kjøreskolen at det er lov å kjøre egen sykkel så lenge det var kontakt via intercom.


Er reglene blitt endret her? eller hvordan er det?
Hører fra noen at det IKKE er lov å kjøre egen sykkel uansett. Ledsager SKAL sitte på.
Andre sier at det er lov så lenge man har kontakt via f.eks intercom.
Da modern kjørte opp så fikk hun beskjed av kjøreskolen at det er lov å kjøre egen sykkel så lenge det var kontakt via intercom.

just cruising
Re: Ting angående øvelseskjøring
Dette stemmerStiga wrote:Andre sier at det er lov så lenge man har kontakt via f.eks intercom.
Da modern kjørte opp så fikk hun beskjed av kjøreskolen at det er lov å kjøre egen sykkel så lenge det var kontakt via intercom.
ingen KiM, ingen kos
- Stiga
- Posts: 304
- Joined: 04 May 2009 21:16
- MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD - Location: Ringsaker
Re: Ting angående øvelseskjøring
Hvor kan jeg finne dette svart på hvitt?
Er i en diskusjon her men jeg har ikke noe annet bevis enn hva jeg har blitt fortalt av kjøreskolen.
Er i en diskusjon her men jeg har ikke noe annet bevis enn hva jeg har blitt fortalt av kjøreskolen.

just cruising
Re: Ting angående øvelseskjøring
om man har kontakt på en eller annen måte, kan ledsageren kjøre bak deg? og du kjører alene foran?! 

Re: Ting angående øvelseskjøring
Du kan stille samme spørsmålet til 50 personer, og du vil få like mange forskjellige svar når det gjelder øvelseskjøring, hvis dere skal kjøre på hver deres MC. Pratet med som er i UP, og det eneste de henger seg opp i er to ting hvis de stopper deg. Det første er at du alltid skal ha visuell kontakt med "eleven" , og det andre er at du har planlagt reiseruten med "eleven" på forhånd så det ikke er noen missforståelse hvor dere skal kjøre. Reiseruten skal bringes med skriftelig på et ark, og det var ikke noe krav til intercom. Du må selvfølgelig ha med bevis på bestått trafikalt grunnkurs når du skal ut på tur, og at ledsageren må ha førerkort på tung MC sammenhengende i 5 år. For de som har A1 i fra før med bilførerkortet som er tatt i 1979 eller tidligere og som skal utvide til A, så er det anbefalt å ta et sikkerhetskurs på en kjøreskole.
Re: Ting angående øvelseskjøring
Litt sunn fornuft.
Vanlig nyttelast på skolesykler er ca 190kg (jfr vognkort) - og totalvekten av lærer og elev skal være mindre. Hvis ikke så må læreren kjøre bak selv om hovedregelen er å sitte bakpå. Aut. kjøreskoler får automatisk/lett invilget dispensasjon - vet ikke hvordan det er med privatpersoner.
Husk også at både kjøreskole-lærere og sensor for MC har gjennomgående mye bedre opplæring og trening i å vurdere trafikk og kunne gripe inn - det har med sikkerhet å gjøre for deg selv...
Høres rart ut at UP godkjenner uten intercom ute i trafikk - hvordan skal da lærer få gitt kjapp beskjed om det er en farlig situasjon under utvikling som eleven ikke er obs på?? Klassiske feil som at eleven ser for kort framover eller ikke ser seg godt nok for ved feltskifte eller at eleven har spørsmål underveis er jo alle ting som krever kommunikasjon. Selv når de sitter bakpå så vil jo lærere på trafikkskoler bruke intercom pga at støy fra fartsvinden vil gjøre vanlig snakking/roping lite hørbart så fort man kommer litt opp i fart.
Min anbefaling: Bruk kjøreskoler for all kjøring i trafikk. Prisen for HELE opplæringen betaler seg første gang du unngår en ulykke pga bedre kunnskap. Sånn tenker ihvertfall jeg.
For kjøregård-øvelsene: Helt greit å øve privat på en øde parkeringsplass eller lign, med kun visuell/muntlig kontakt uten bruk av intercom.
Vanlig nyttelast på skolesykler er ca 190kg (jfr vognkort) - og totalvekten av lærer og elev skal være mindre. Hvis ikke så må læreren kjøre bak selv om hovedregelen er å sitte bakpå. Aut. kjøreskoler får automatisk/lett invilget dispensasjon - vet ikke hvordan det er med privatpersoner.
Husk også at både kjøreskole-lærere og sensor for MC har gjennomgående mye bedre opplæring og trening i å vurdere trafikk og kunne gripe inn - det har med sikkerhet å gjøre for deg selv...
Høres rart ut at UP godkjenner uten intercom ute i trafikk - hvordan skal da lærer få gitt kjapp beskjed om det er en farlig situasjon under utvikling som eleven ikke er obs på?? Klassiske feil som at eleven ser for kort framover eller ikke ser seg godt nok for ved feltskifte eller at eleven har spørsmål underveis er jo alle ting som krever kommunikasjon. Selv når de sitter bakpå så vil jo lærere på trafikkskoler bruke intercom pga at støy fra fartsvinden vil gjøre vanlig snakking/roping lite hørbart så fort man kommer litt opp i fart.
Min anbefaling: Bruk kjøreskoler for all kjøring i trafikk. Prisen for HELE opplæringen betaler seg første gang du unngår en ulykke pga bedre kunnskap. Sånn tenker ihvertfall jeg.
For kjøregård-øvelsene: Helt greit å øve privat på en øde parkeringsplass eller lign, med kun visuell/muntlig kontakt uten bruk av intercom.