Tja, nå tror jeg du generaliserer litt her Gixx. Har ingen erfaring på området selv, men tar sjangsen på å synse litt. Gummi eldes, og vil miste stivheten med alderen. Når du ikke merker mye forskjell på sykkelen din så er det sikkert fordi gummislangene ikke var så veldig gamle når du byttet dem, og at sykkelen din dessuten har gode bremser. Gamle og slitne slanger vil ekspandere mer under trykk. Når bremsene allerede er under par, slik at du må ha ganske høyt trykk for å få tilstrekkelig bremsekraft, så vil slangene ekspandere enda mer. Da vil jeg tro at stålomspunnede bremseslanger har noe for seg.
Uansett så vil jeg tro at de koster omtrent det samme som nye OEM slanger, og de fleste har vel livstidsgaranti. Når det uansett er dags for å bytte bremseslanger, er det like greit å gjøre det skikkelig.
Montering av ekstra bremseskive foran osv.
Re: Montering av ekstra bremseskive foran osv.
inunf wrote:
Kan da umulig være et problem å gjøre sykkelen sin mer trafikksikker med bedre dempere og bremser?
Det er det på bil ihvertfall. For noen år siden bygde vi om ei boble som ble stylet og fikk sinna motor. Den ble ikke godkjent fordi trommelbremsene bak var byttet ut med skivebremser. Biltilsynsgubbens lakoniske kommentar var at skivebremser kunne vi montere etter at den var godkjent. Hvordan gjettet han at vi gjorde som han foreslo ?

- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Inunf: Gummi har den motsatte egenskapen over tid. Den blir hadrere og stivere. Også bremseslanger
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Synes stålslanger er en veldig god investering. Gummislanger er helt ok inntil en oppnår ett visst bremsetrykk, etter det så blåser de seg bare opp og en oppnår lite økning i bremseeffekten av å klipe hardere. Med stålslanger så opplever en at bremseeffekten er proporsjonal med hvor hardt en klemmer på bremsehendelen, også ved kraftige oppbremsinger. Det hevdes at japsene er livredde for å bli saksøkt i usa fordi en eller annen teit amerikaner klarer å bremse seg overende. Derfor monterer de gummislanger som er betydelig vanskeligere å oppnå full effekt med sammenlignet med stålslanger.
For å bedre bremseeffekten på vx'en ville jeg prøvd med stålslanger og noen bremseklosser med bedre bitt. Har erfart at det er stor forskjell i bremseklosser også, avhengig av merke og modell.
For å bedre bremseeffekten på vx'en ville jeg prøvd med stålslanger og noen bremseklosser med bedre bitt. Har erfart at det er stor forskjell i bremseklosser også, avhengig av merke og modell.
Get your knee down and prey!
Mnja, de blir hardere og stivere helt til de blir så stive at de begynner å få sprekker. Når de får sprekker så tåler de mindre trykk før de utvider seg.PerTore wrote:Inunf: Gummi har den motsatte egenskapen over tid. Den blir hadrere og stivere. Også bremseslanger