PerTore wrote:Er det strøm nok på batteriet til og svive starteren greit rundt, er det strøm nok til tenning. Så enkelt er det. Strøm fungerer ikke slik at den "blir prioritert" til starter.
dette stemmer desverre ikke. Dagens hjerner er desverre litt nøye med spenningsnvå. Du får et spenningsfall når starteren sviver, og dette kan gjøre at ecu/hjerne ikke får nok. Har sett dette ofte!
lassie wrote:Nei, så enkelt er det ikke. Er det lav spenning på batteriet kan starteren gå rundt, men tenninga får ikke nok spenning. Bytt batteri så er nok dette løst. Dette er vel ganske godt kjent på mc. Tenningsmodul må ha en viss voltmengde for å funke, starteren kan gå rundt for det så lenge spenningen ikke blir altfor lav. Tipper den starter som den skal med startkabler.
Men jeg mener at det meste av elektronikk, inkl. tenningsanlegg funker med over 9V, og har du lavere spenning, så hører du stort sett det på startmotor. (sviver saktere)
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
hadde en suzy gs 750 78mod med stiftetenning denne nektet å starte hvis ikke batteriet var helt på topp mens på kicken kunne du starte den med hånda...så det er forskjeller selv uten "svarte boxer" også..