B-King har en fantastiskt fin effektkurva.f2dog wrote:Det beste er selvfølgelig høyt moment på lavt turtall,og masse hester på topp:)
hvor har hestene mine tatt veien
Re: hvor har hestene mine tatt veien
Last edited by rerell on 26 May 2008 22:35, edited 1 time in total.
Second thatrerell wrote:B-King har en fantastiskt fin effektkurva.

- Petterjacobsen
- MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Sjekk b-kingen på Bike, den blir spenstig vil jeg tro... Prosjektbiken til Bike.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Det jeg mener med det (noe som kanskje var litt uklart) er at for ytelsen sin del, så kan man like gjerne ha halve momentet og doble turtallet. Om man vil ha et gitt moment på hjulet, så kan man ved en gitt effekt i utganspunktet vha utveksling få det momentet, uansett om effekten fra motoren "hovedsaklig består" av turtall eller dreiemoment.rerell wrote:ATW: Ja det är klart att det är så. Har man effektkurvan så vet man allt man behöver veta, och behöver inte se på något annat.
Men jag vet inte om jag helt förstår vad du menar när du säger att moment ut av motorn inte är intressant, eftersom man kan trolla med utväxling. Sett i ett sammanhang, genom ett helt (och användbart) register, så kan man inte trolla bort det faktum att en motor har sämre vridmomentkurva än en annan - det kommer ju visa sig på effektkurvan hur man än vrider och vänder på det. Men om du menar att det inte är intressant när man har en effektkurva framför sig, så håller jag med.
AtW
Ja ok, det är ju så när effekten är en funktion av vridmoment och varvtal, men det kräver ju dels att man har fysisk möjlighet att öka varvtalet så mycket och så fort som krävs för att kompensera för det låga momentet, och dels att man faktiskt befinner sig i det varvtalsområdet under stora delar av sin körning (om det ska ha någon praktisk betydelse).ATWindsor wrote: Det jeg mener med det (noe som kanskje var litt uklart) er at for ytelsen sin del, så kan man like gjerne ha halve momentet og doble turtallet. Om man vil ha et gitt moment på hjulet, så kan man ved en gitt effekt i utganspunktet vha utveksling få det momentet, uansett om effekten fra motoren "hovedsaklig består" av turtall eller dreiemoment.
AtW
Benka min her om dagen, CBR 600 F med 110 hk på motorn (skrytehester fra Honda), og fikk 96 hk på bakhjulet i en ganske snill dyno uten brems.. Toppfart 237 km/t, og da hyyyyyler`n!
Synes det høres ut som om du enten har daukjørt sykkeln (hehe, sikkert ikke tilfelle), eller at benken var noe streng
En ting å gjøre, bruke turtallssperra mer aktivt og prøve en annen benk
Synes det høres ut som om du enten har daukjørt sykkeln (hehe, sikkert ikke tilfelle), eller at benken var noe streng

En ting å gjøre, bruke turtallssperra mer aktivt og prøve en annen benk

#Suzuki GSXR 750, K6
Jeg har også hatt min på benk, Kawa oppgir 106 hk på motoren, hadde 92,1 på bakhjulet i en gjerrig benk. Men effektkurven var jo flott, iallefall i mine øyne.

Edit: Der var det rett før jeg skrøt på meg 0,2 hk

Edit: Der var det rett før jeg skrøt på meg 0,2 hk

Kjedelig kurve 

Hehe, fordi det er kraft hele veien?inunf wrote:Kjedelig kurve

Ja, den er kanskje ikke perfekt for en to-takts entusiast, men for meg som er nybegynner så er den ypperlig. Kraftig og jevn, uten noen overraskelser. Kawa kunne sikkert henta ut 30-40 hk til i motoren, men da vil jo ikke kurven vært så jevn.
Jeg vil påstå at effektkurven er optimal med tanke på hvilken type sykkel det er, eneste minuset er at det skulle vært ett par gamper til.
ganske fin kurve, men det ser ut til at momentet avtar litt tidlig slik at kurven flater ut.
lønner seg å gire der kurven flater ut for maks aks.
Denne kurven viser kun hestekrefter. Det er to forskjellige run's. Jeg fikk ikke målt dreiemomentet da man må koble seg opp til elektronikken (?) på sykkelen og det utstyret hadde de ikke.pelsen wrote:ganske fin kurve, men det ser ut til at momentet avtar litt tidlig slik at kurven flater ut.
jepp, vet at det er effektkurven, man må la dynobenken måle turtall for at den skal skrive ut momentkurven.FV wrote:Denne kurven viser kun hestekrefter. Det er to forskjellige run's. Jeg fikk ikke målt dreiemomentet da man må koble seg opp til elektronikken (?) på sykkelen og det utstyret hadde de ikke.
Men den lille knekken på effektkurven din betyr at momentkurven synker litt akkurat der. Den tar seg litt opp igjen, men blir ikke så bra som rett nedenfor knekken.
Dynobenken måler og effektkuven visualiserer hvor raskt sykkelen akselererer gjennom turtallet, der kurven flater ut avtar akselerasjonen. Det er momentet som driver akselerasjonen, og når effektkurven flater ut er momentet minkende.
Så på bensinmotorer er høy effekt avhengig av høyt moment, jatakk begge deler

- indianeren
aha.. så en kompressormatet bigblock Boss Hoss er det vi trenger...pelsen wrote: Så på bensinmotorer er høy effekt avhengig av høyt moment, jatakk begge deler
Iallefall isolert sett..

Var vel noe med "for speed, add lightness"...
En lett 125 ccm hadde troligvis parkert boss hoss'en (og tilogmed endel R sykler) når svingene kommer ...
Driver og tester en Veypor VR2 ( http://www.veypor.com ) nå.. fikk ut noen (ubekreftede) tall igår.
Har ikke serieport på laptopen, så jeg må få tak i en USB adapter.
Først da kan jeg se om tallene/ kurvene er nogenlunde fornuftige.
beste måling på indianen var iht veyporen 63hk og 86 Nm .
Ganske overasket over hk, men litt skuffet over dreiemomentet. Som sagt.. det kan være noe kalibrering og feil verdier som vises på selve veyporen.
Men uansett...morsom leketøy (som skal faktisk være temmelig nøyaktig ved riktig oppsett)... skal montere den på ducatien og porscha også:)
moment x turtall er lik hester(arbeid) kort fortalt..(trur det var slik) så er seff der man har flest HESTER man akselerer kjappest man kan ha 1000nm på 100omdreiniger og den ikke får noe aks.pelsen wrote:ganske fin kurve, men det ser ut til at momentet avtar litt tidlig slik at kurven flater ut.
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
x Honda Hornet 07
- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Sendte ved en tidligere diskusjon spørsmålet effekt vs. moment til Fagredaktør Stein Bekkevold i Teknisk Ukeblad. Spørsmålet ble vinklet mot bilsport, og paralleller kan trekkes mot motorsykler.
Dette svarte han:
"Effekt er i fysikken et resultat av en innsats av energi, målt i kW. Dreiemomentet til enhver roterende maskin er et mål på hvor flink maskinen er til å la effekten arbeide, altså hvor flink m,otoren ville være til å dreie en slipestein. Typisk momentsterke er store skipsdieselmotorer der dreiemomentet er helt avgjørende for hvor stor propell du kan sette på og hvilken utveksling du evt. trenger mellom skipsmaskin og propellaksel.
I biler gjør som du vet et høyt moment det mulig å kjøre bilen på lavere motorturtall, dvs. man slipper å gire så mye. Man kan også spare litt drivstoff på denne måten, og senke den turtallsavhengige slitasjen inne i motoren. I løpsbiler er høyt effektuttak på høye turtall poenget, mens dreiemoment er av underordnet betydning.
Teoretisk sett er dreiemomentet et produkt av det trykk forbrenningsgassene utøver på stemplet, hvorfor stor stempeldiameter er en fordel i de tilfeller man ønsker høyt moment.
Moment og kW er med andre ord to sider av samme sak, der effekten direkte er et uttrykk for hvor stor del av drivstoffets potensielle kraft som kan omsettes i arbeid, mens momentet mer er et uttrykk for indre forhold i motoren."
Som dere ser så sliter til og med garvede fagfolk med og konkretisere disse begrepene.
Slik jeg tolker svaret (og også noe jeg har ment selv i mange år), er det hovedsaklig effekten du er ute etter ved all type "inspirert" kjøring. Det var jo nettop derfor vi "fila" eksosen på trimsylindra våres i moppedalderen. Bra for effekten, men (som alle sikkert husker) drepen for momentet. På gatesykler må man inngå et kompromiss mellom effekt og moment. Og kjøpe sykkel deretter. Skal du tukte svingete vestlandveier mot klokka=plastrakett. Skal du på tur med Fruen (og hele hennes garderobe)=goldwing.
Lage høy effekt: Turtall+høy fyllingsgrad (mengden luft/drivstoff du får inn i sylinderen)
Lage høyt moment: Motorvolum.
Dette er en noe forenklet "likning", men det er de basic points.
Amerikanerene løser alle sine verdensproblemer med kubikk. "There's no replacement for displacement" Dem om det...
Dette svarte han:
"Effekt er i fysikken et resultat av en innsats av energi, målt i kW. Dreiemomentet til enhver roterende maskin er et mål på hvor flink maskinen er til å la effekten arbeide, altså hvor flink m,otoren ville være til å dreie en slipestein. Typisk momentsterke er store skipsdieselmotorer der dreiemomentet er helt avgjørende for hvor stor propell du kan sette på og hvilken utveksling du evt. trenger mellom skipsmaskin og propellaksel.
I biler gjør som du vet et høyt moment det mulig å kjøre bilen på lavere motorturtall, dvs. man slipper å gire så mye. Man kan også spare litt drivstoff på denne måten, og senke den turtallsavhengige slitasjen inne i motoren. I løpsbiler er høyt effektuttak på høye turtall poenget, mens dreiemoment er av underordnet betydning.
Teoretisk sett er dreiemomentet et produkt av det trykk forbrenningsgassene utøver på stemplet, hvorfor stor stempeldiameter er en fordel i de tilfeller man ønsker høyt moment.
Moment og kW er med andre ord to sider av samme sak, der effekten direkte er et uttrykk for hvor stor del av drivstoffets potensielle kraft som kan omsettes i arbeid, mens momentet mer er et uttrykk for indre forhold i motoren."
Som dere ser så sliter til og med garvede fagfolk med og konkretisere disse begrepene.
Slik jeg tolker svaret (og også noe jeg har ment selv i mange år), er det hovedsaklig effekten du er ute etter ved all type "inspirert" kjøring. Det var jo nettop derfor vi "fila" eksosen på trimsylindra våres i moppedalderen. Bra for effekten, men (som alle sikkert husker) drepen for momentet. På gatesykler må man inngå et kompromiss mellom effekt og moment. Og kjøpe sykkel deretter. Skal du tukte svingete vestlandveier mot klokka=plastrakett. Skal du på tur med Fruen (og hele hennes garderobe)=goldwing.
Lage høy effekt: Turtall+høy fyllingsgrad (mengden luft/drivstoff du får inn i sylinderen)
Lage høyt moment: Motorvolum.
Dette er en noe forenklet "likning", men det er de basic points.
Amerikanerene løser alle sine verdensproblemer med kubikk. "There's no replacement for displacement" Dem om det...
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/