Vedta boten, og heller krangle etterpå når du har energi til det.
Om det er riktig eller ikke å vedta den, skal jeg ikke uttale meg om. Men om du først vedtar den, blir det desto vanskeligere å komme etterpå å si "jeg vil ikke betale allikevel".
Sats enten på ja, eller nei fra første stund.
Skjønner at du ikke trenger belastningen, men ta en prat med noen som har ordentlig peiling og som kan uttale seg (i slike saker, ville jeg ikke alene fulgt et forum på nettet), om du vil fortsette. 6000 er ikke super-mye, men er sure penger, og egentlig en del, om du ikke skal behøve å betale dem.
Om du mot formodning skulle få litt angst for trafikken, så vil jeg anbefale førerutviklingskurs med senior mc. Da kan du bygge deg gradvis opp igjen uten mas og kjas.
tohjulisvingen wrote:Takk. Er klar over at jeg trolig fikk det best mulige utfallet av en front-mot-front, og det tenker jeg på hver dag.
Jeg må ta opp en kjedelig ting også, da jeg kom hjem fra sykehuset fant jeg et brev fra politiet, 6000 i bot (§3) for ikke å ha vært tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom. Etter min mening har jeg jo nettopp vært hensynsfull, aktpågivende og varsom fordi jeg ikke hadde for høy hastighet (ca 40 km/t) og lå i riktig spor i veien. Panikkhandlingen er ikke noe jeg gjorde bevisst, så jeg føler at boten ikke er rettferdig. Jeg ringte til politiadvokaten, han hadde så klart en annen oppfatning, og det eneste han sa som kunne virke fornuftig i mine ører var at hvis jeg hadde hatt mer erfaring ville jeg trolig ikke fått panikk. Det er jo selvsagt at mer erfaring gjør deg til en bedre sjåfør, men skal man da kjøre i 30 år på bane for å få erfaring før man får lappen og kan kjøre på offentlig vei? Føler ikke at det holder mål heller. Hvis jeg nekter å vedta vil saken gå gjennom retten og jeg må trolig betale X0.000 kr i saksomkostninger og advokatutgifter. Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette ville jeg satt stor pris på en tilbakemelding.
Var du ikke i avhør eller noe? Etter min ulykke ble jeg kallt inn og de prøvde å tre akkurat det samme nedover hodet på meg.. De spurte om jeg sov godt, om jeg la merke til diverse skilter og når jeg sist hadde drukket alkohol. Og selvfølgelig farten.. Slapp med en henleggelse. Såvidt som jeg og politiet kunne forstå skjedde akkurat det samme med meg.. At jeg "stivnet"
Takk igjen for alle svar og alle ønsker om god bedring. Det er godt å skrive om det og høre fra andre som har vært i samme situasjon. Når man tenker på hvor lite miljøet her inne på forumet er i forhold til hvor mange som kjører sykkel i Norge, og det likevel er mange her inne som har vært innblandet i ulykker, da ser man hvor utsatt man kan være i trafikken. Ulykkesstatistikken sier at motorsykler ikke er overrepresentert i forhold til biler, men vi kommer jo nesten alltid ut av det med personskader mens biler ofte bare får litt ødelagt plastikk på støtfangere. Det får en til å tenke litt.
ErlingSG, takk for at du nevnte dette. Det var ingen avhør eller noe etter ulykken, brevet bare lå i postkassa da jeg kom hjem et par uker senere. Etter samtale med advokat nå nettopp ble jeg rådet til å ikke vedta forelegget. Når det gjelder boten så tenker jeg mest på "stempelet" som skyldig, og om dette har noe å si nå eller senere. Gleder meg til dette er ute av verden.
Godt tips om slikt kurs, Gixxer. Noe ironisk er det at jeg sterkt vurderte å ta et banekurs med Tango MC tidligere i mai, men droppet det siden jeg ikke fikk med meg noen venner akkurat da. Hvem vet om ulykken hadde skjedd da? Men sånn kan man ikke tenke, det som har skjedd har skjedd, og har man ikke dødd har man isteden fått en viktig erfaring man kan ta med seg videre i livet.
Du får krangle med nebb og klør. Uansett hvor mye erfaring man har, og jeg har vel en 75 000km av den omtrent på 2 hjul, så vil det alltid oppstå situasjoner man ikke har opplevd før som kan føre til at man fryser. Jeg har selv aldri opplevd å fryse i en situasjon, og heldigvis har jeg en indre programmering som pleier å gjøre de riktige tingene når man ikke har tid til å tenke. Å gi full brems med blokkering i eller rett før en sving er dømt til å gå galt. Blokkering av hjul på 2 hjul er noe som egentlig ikke bør finne sted i det hele tatt. Men, man får ikke alltid tid til å tenke om man ligger i en sving, og den som kommer i mot kapper svingen. Da handler man på riktig eller uriktig måte, men helst riktig. Opplever man en situasjon der man ser det går galt, vil det ikke være unaturlig at man fryser. En ting er å ha erfaring, og en annen ting er å ha erfaring i å unngå ulykker i veldig farlige situasjoner. Slik erfaring er det vel få som har, selv om jeg har opplevd litt av hvert i løpet av mine 9-10 år på 2 hjul.
Din ulykke er spesiell, siden begge kjøretøy lå der de skulle på riktig side av stripen, og ingenting skulle tilsi at en ulykke skulle finne sted. Når det i tillegg gikk i ca. 40 km/h, virker det ekstra pussig. Det var altså en falsk alarm mellom ørene dine som fikk deg til å handle siden du trodde det skulle gå galt, og det gjør det tungt å argumentere for din sak. Men, prøv med alt, og dokumenter alt så godt du kan og si ting som det er. Det er en menneskelig side her, og det er bare å argumentere som det er. Alle og enhver kan oppleve situasjoner som gjør at man stanser opp og fryser til, men ulykken din er en stor tragedie. Å dele ut bøter slike tragedier som dette, synes jeg uansett ikke har noe for seg og er litt arrogant og uforståelig. Bit tenna sammen og gå videre uansett utfall.
Utrolig glad for at du faktisk kan sitte her å fortelle nettopp oss om hvordan det gikk og at utfallet ikke ble værre!
Helt sykt at du har fått bot i dette tilfellet, skjønner godt om du ikke orker noe å bare vedtar! Men jeg hadde ikke akseptert dette!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Enig med Gixx, kom deg på Førerutviklingskurs med SeniorMC så snart du har anledning.
Klart det er gøy å dra på kurs sammen med venner, men miljøet på sånne kurs er så bra at du blir ikke ensom om du drar alene.
Har vært på flere av de kursene vi i SeniorMC avd. Trøndelag arrangerer, og har nettopp tatt instruktørkurs for de samme kursene. Og ikke bare får du lære mer om deg selv og sykkelen på de kursene, du får MC-faglig påfyll, og ikke minst får du med deg et sosialt miljø som er helt topp
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Nå dukket bildene av vraket opp, den sykkelen ser ikke lenger pen ut, nei. Forhjulet er trykket inn mellom eksosrørene, gaffelen er bøyd og har smelt inn i felgen og laget merke der. Oljekjøleren, lykta, blinklys, turteller og speedometer er ødelagt. Styret har bøyd seg langt fremover, nå ser jeg hva som gjorde at armene brakk ja, det skal litt til å stoppe en stor bamse. Videre er venstre side av tanken krøllet som aluminiumsfolie, og høyre side av motoren og høyre eksospotte er skrapet opp. På toppen av det hele er ramma skjev, spesielt oppe ved feste til gaffelen. Dette gjør også at salen ikke kan taes av, og der ligger skivelåsen som jeg skal få igjen. I det hele tatt liten sannsynlighet for at den bygges opp igjen, med mindre de finner et vrak hvor det er helt andre deler som er ødelagt. Egentlig er det godt å se bilder av vraket også, man er liksom ikke psykisk ferdig med saken før man kan gjenoppleve den uten problemer. Dessuten fikk jeg tilbud fra forsikringa om oppgjør som virket riktig, så jeg slipper å krangle der og. Nå er det bare å vente på reaksjonen til politiet, og hvis ikke de bestemmer seg for å være grinete har jeg snart hele saken bak meg, gleder meg til det.
Godt at det gikk så bra som det gjorde med deg, tror jeg hadde fått en utrolig mental knekk om jeg skulle fått bot for å stivne. Kan nesten annsees som trakasering.
Eneste håpet for sykkelen din er vel å selge som delsykkel. Eller selv bruke den som delsykkel om du skaffer deg en lik.
Hei og hå... Om historien du forteller er korrekt er det helt miss av ploitiet å sende deg et forelegg. Anbefaler deg å ikke godta forelegget slik at det går til retten. Om du seriøst trenger gratis advokat kan du sende meg en PM. Det eneste du da risikerer er å måtte betale saksomkostninger i tillegg til boten - dette pleier å ende på en 1500-3000 kr i slike saker. I mine øyne verdt et forsøk. Husk at en dommer er der for å høre din side av saken også, ikke for å dømme deg.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM
Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.