Oljelekasje på Moto Guzzi Breva
- Småkjeltringen
- MC: Zuzuki Bandit 600...
Drømmen er en R1 eller Fireblade.... - Location: Skedsmokorset...
Re: Oljelekasje på Moto Guzzi Breva
Seff.... Men jeg hadde blitt skikkelig skuffet og forbannet alikevel hvis de som anbefalte sykkelen visste om det men ikke hadde sagt noe!!
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......
Slemme jenter får det hele tiden..
Slemme jenter får det hele tiden..
Der er vel ikke ukjent for folk som er litt inne i miljøet at Italienske merker har problemer med deletilgang. Slik har det nok alltid vært.
Jeg har ikke så mange år i miljøet, men har aldri hørt noe om at deletilgang er et problem.
Hvordan skal en førstegansgskjøper forventes å sjekke dette?
Noe annet er at et merke fremstilles som verdens beste - det tar vi vel alle med et smil og en neve salt, vi hører jo om problemer med lekkasjer og lakk og nå også deler.
Det er lov å være glad i eget merke.
Noe annet er at et merke fremstilles som verdens beste - det tar vi vel alle med et smil og en neve salt, vi hører jo om problemer med lekkasjer og lakk og nå også deler.

-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Generelt har det vært helt greit å få service på nye Guzzier hos forhandlerne. Selv har vi brukt Askim MC, som vet og kan. Men f.eks. for meg, som har gamle Guzzier, er det litt verre fordi delene ofte må bestilles. Når jeg må gjøre det gjennom forhandler, som må ta det videre via importøren (dvs den som nå er gått konk), tar det uforholdsmessig lang tid. Derfor bestiller jeg og fikser tingene selv, slik de fleste med gamle Guzzier gjør (eller gamle sykler generelt, vil jeg tro). Men hva gjør man ikke for å ha verdens beste sykkel?
Last edited by Fidel on 19 Jun 2008 23:15, edited 1 time in total.
Jeg er 100% enig. Om man virkelig ånder og brenner for en type sykler, så tror jeg nok deletilgang er en bagatell. Skulle ønske jeg kunne hatt en slik lidenskap for ett kjøretøy.Lølle wrote:Jeg har ikke så mange år i miljøet, men har aldri hørt noe om at deletilgang er et problem.
På samme måte som han/hun sjekker datoen på melka før han/hun kjøper den. Det er dette med å følge med her i verden når man er myndig.Lølle wrote:
At en ikke har sjekket på forhånd er ens egen skyld, kun fordi det er noe man skal sjekke som voksen, på lik måte som at renta går opp i ny og ne, og at det er kjekt å følge med på nyhetene til tider...
En ting er å forholde seg til nåtiden og orientere seg om den, noe helt annet er det å ha evne til å se inn i framtiden og vite hva som skjer. Det er det få forunt å kunne gjøre.Gixxerman wrote:På samme måte som han/hun sjekker datoen på melka før han/hun kjøper den. Det er dette med å følge med her i verden når man er myndig.Lølle wrote:
At en ikke har sjekket på forhånd er ens egen skyld, kun fordi det er noe man skal sjekke som voksen, på lik måte som at renta går opp i ny og ne, og at det er kjekt å følge med på nyhetene til tider...
Halle
- boxer wolf
Sammenligningen med datostempling er fullstendig irrelevant.Gixxerman wrote: På samme måte som han/hun sjekker datoen på melka før han/hun kjøper den. Det er dette med å følge med her i verden når man er myndig.
Man sjekker selvsagt på forhånd, men denne type informasjon får man ikke fra de som selger merket. Når de som selv har det også kun fremholder hvor fantastisk merket er (om enn kanskje på noe tynt grunnlag) men ikke nevner noe om disse tingene, er det ikke så mange flere steder å gå.
- De som selger skryter uhemmet (ikke overraskende)
- De som har erfaring skryter uhemmet (mot bedre vitende)
En som er førstegangskjøper har liten mulighet til å avdekke dette i forkant. Innlegget ditt faller på sin egen urimelighet.

Si det du mener, og men det du sier.
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
La meg se om jeg forstår deg riktig: En som har brukererfaring uttrykker seg altså på tynt grunnlag? Også om han eller hun er fornøyd og ikke har opplevd noen problemer verken med deler eller feil på sykkelen?boxer wolf wrote:Når de som selv har det også kun fremholder hvor fantastisk merket er (om enn kanskje på noe tynt grunnlag) men ikke nevner noe om disse tingene, er det ikke så mange flere steder å gå.
- SoloTwin
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Jeg synes det er veldig trist at du har fått en slik lekasje.
Jeg aner selvsagt ikke hvorfor det har skjedd, eller hvorfor forhandleren ikke har klart å ordne dette.
Ser ut som problemet du har er ganske ukjent på Guzzi forumet også...
Har spurt litt hva folk tror, og håper at det vil ordne seg på en god måte.
Det vil vel kanskje bli forhandlernes hodepine å sette seg inn i bestillingene direkte til fabrikk, eller å løse dette på annen måte.
I utgangspunktet skal ikke vi merke noe til dette.
?
Jeg tror at jeg fremdeles vil få den servicen og evt deler til sykkelen slik jeg er vant til.
Det virker ikke som Guzzi-folket er så alt for bekymret nei, og jeg oppfatter at de har ventet på dette og jeg tror de "lenge" har ønsket seg andre importører. Så kanskje er det en smule lettelse å spore...?
Det er mulig forhandlerne må/kan bestille fra Guzzi importøren i Danmark. Har ikke hørt noe om at det er noe tull derfra...
Time will show.
Jeg har IKKE tenkt å bekymre meg for dette og har tenkt å bruke tiden til å nyte tiden med den gode sykkelen min.
Jeg aner selvsagt ikke hvorfor det har skjedd, eller hvorfor forhandleren ikke har klart å ordne dette.
Ser ut som problemet du har er ganske ukjent på Guzzi forumet også...

Jeg fikk også høre dette i dag, og lurer fælt jeg også.AJ_Twin wrote:Importøren av Guzzi har begjært seg selv konkurs. Og ut fra det jeg har lest virket det ikke akkurat som at importøren hadde helt den rette innstillingen overfor kundene, være seg forhandlere eller de som kjøper disse flotte syklene...![]()
Hvordan dette vil slå ut for kunder, som f.eks. Ulvinnen, hva gjelder reklamasjoner osv. er kanskje vanskelig å si noe sikkert om...?
Har spurt litt hva folk tror, og håper at det vil ordne seg på en god måte.
Det vil vel kanskje bli forhandlernes hodepine å sette seg inn i bestillingene direkte til fabrikk, eller å løse dette på annen måte.
I utgangspunktet skal ikke vi merke noe til dette.
?
Jeg tror at jeg fremdeles vil få den servicen og evt deler til sykkelen slik jeg er vant til.
Det virker ikke som Guzzi-folket er så alt for bekymret nei, og jeg oppfatter at de har ventet på dette og jeg tror de "lenge" har ønsket seg andre importører. Så kanskje er det en smule lettelse å spore...?
Det er mulig forhandlerne må/kan bestille fra Guzzi importøren i Danmark. Har ikke hørt noe om at det er noe tull derfra...
Time will show.

Jeg har IKKE tenkt å bekymre meg for dette og har tenkt å bruke tiden til å nyte tiden med den gode sykkelen min.

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Du fikk jo god respons på temaet Ulvinnen, men ingen som kan svare deg på hvorfor det skjer.Ulvinnen wrote:Jeg har lagt ut spørsmålet der også, men ikke fått noen svar, så langt.

Er nok ikke å så lett å diagnostisere sykler over forum.
Som jeg sa inledningsvis så er jeg lei meg på dine vegne, men kan ikke si noe eller hjelpe deg med noe da jeg ikke aner hva som er skjedd.
Er vist ikke noen andre heller, så langt.
Det er kanskje ikke lett for forhandleren å "skru" Guzzi heller dersom de ikker er så alt for kjent med merket?
Også er det jo endel forskjell på gamle Guzzier og nye Guzzier også, siden Aprilia hadde en finger med i spillet.
Kan det være at denne forhandleren selger Guzzi "ved siden av" andre merker?
Kjenner til en annen forhandler som heller ikke hadde for stor kjennstap til syklene når de begynte forhandle merket. (Dette var riktignok etter min tid) Det er veldig uheldig for både forhandler og bruker dersom sykkelen feks er dårlig justert etc.
Alle vet jo hvor fort det er å "skru seg bort" på finmekanikk og elektroniske duppedingser dersom man ikke kjenner sine saker.
Ikke alle forhandlere vet feks at de skal skifte olje etter en liten tid (første service tror jeg det er) på kardang. Ikke alle vet hvilken olje den skal ha en gang.
Noen fyller faktisk kardangen fult opp med olje (slik som et ikke-merke verksted gjorde med min). Det skal bare være 1 1/2 dl olje i kardangen.
Slik "feil" kommer av at forhandlere eller verksted ikke kjenner syklene godt nok og begynner å "skru" og ta service på dem, uten egentlig å vite hva de gjør.
Synd,

Så da er det kanskje ikke noe i veien med syklene likevel, men kanskje en feil som ligger andre steder?
Nå snakker ikke jeg spesielt om ditt problem da, for det kjenner jeg ikke til, men sier noe om mine egne erfaringer (overfylt kardang).
Last edited by SoloTwin on 20 Jun 2008 10:11, edited 1 time in total.

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Det er ikke merket som er problemet. På hvilken måte vil du gi merket skylden for at forhandlerverkstedet ikke klarer å ordne en oljelekasje?Gixxerman wrote:Da er det merket som er problemet, så dette ville jeg ikke klandret forhandleren. Såklart, kjedelig for din del, men kjøper man slike merker så bør man sjekke opp deletilgangen først !
Så forhandlerne og verkstedene trenger egentlig ikke kompetanse nok, fordi de blir fritatt med at "Det er Guzzi, så det må du regne med??? Eller, nei, dette er sykkelen det, så vi kan ikke gjøre noe".
Har du hørt om Volvo som måtte ta inn igjen bilene sine?
Eller BMW?
Og dermed er Volvo verdens verste biler?
Eller BMW de mest upålitelige syklene?
Så neste gang du får en sykkel med evt fabrikasjonsfeil på så er det bare kondemnere den først som sist, og holde deg langt unna merket i all fremtid? Ikke verdt å forsøke å skru feilen en gang fordi det er en Skruzuki?
Nei, jeg skjønner ikke helt denne Gix.

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Jeg kan forstå om folk ikke er enig i at Guzzi er et fantastisk merke når man får problemer med sykkelen sin.Småkjeltringen wrote:Siden dere anbefaler alle om å kjøpe disse guzziene........ og mener det er et fantastisk merke..... (noe ikke alle er helt enig i!)
så regner jeg med dere også opplyser om hvordan tilstanden er ifht forhandler, delebestilling osv??????
Jeg hadde heller ikke vært det.
Men like lite ville jeg vært misfornøyd dersom dersom noen snakket nedlatende om sykkelen og frarådet meg å kjøpe den og jeg likevel gjorde det for så å finne ut at jeg ble kjempefornøyd med sykkelen. Burde jeg også gå rundt å snakke nedlatende om sykkelen eller merket?
Er ikke helt sikker på hvem du sikter til, men antar at det er meg og Fidel?så regner jeg med dere også opplyser om hvordan tilstanden er ifht forhandler, delebestilling osv??????
Nå er det vel mest meg som har reklamert bra for Guzzi her inne.

I vår familie var det jeg som fikk Guzzi først etter å ha sett den på mc-messa i 05. Den var passe liten og var dessuten pen å se på.
Gleden var stor da det sto en brukt en i Moss hos en Yamaha forhandler og jeg fikk en bra pris i innbytte for min Yamaha.

Først var jeg litt engstelig for den var så "lett" i forhold til min daværende sykkel, og siden har den bare vokst og blitt bedre og bedre og bedre.
Så jeg smiler så mye og har det så gøy at jeg har tannkremrester i øra!

Hvorfor skulle jeg ikke snakke varmt om denne sykkelen?
Min mann har kjøpt to "gamle" Guzzier nettopp for å få seg en artig hobby. Han ble Guzzi-frelst han også når han fikk kjørt syklene litt og se for et flott miljø det i klubben. Man kjøper ikke ny sykkel for å få seg en "skru"jobb.
Men alle skrur på syklene sine dersom de er gamle, med mindre man alltid har dem på verksted ved service, reparasjoner etc. Men da lønner seg uansett merke å kjøpe seg nytt.
Så til
Hvorfor jeg ikke opplyser om tilstanden til forhandlere, importørstatur, delebestilling etc;opplyser om hvordan tilstanden er ifht forhandler, delebestilling osv??????
1) Fordi jeg ikke ante at Haro var konkurs før i dag.
2) Fordi jeg ikke er særlig oppdatert på verken forhandler eller importørstatus. Det er vel ikke no "must" å vite slikt?
3) Fordi jeg ikke har hatt noe problemer med delebestilling eller service. Ikke min mann heller.

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Småkjeltringen wrote:Seff.... Men jeg hadde blitt skikkelig skuffet og forbannet alikevel hvis de som anbefalte sykkelen visste om det men ikke hadde sagt noe!!

(Siden jeg er en sterk anbefaler til sykkelen Breva.)
Men om jeg er den som "anbefaler" her (og det her jeg gjort) har hatt så stor innflytelse (som kjeltringen kanskje antyder?) til Guzzikjøp, så hadde jeg kanskje gjort meg som Guzzi selger? Fått betalt for det?
Jeg er en smule bekymret her for det kan se ut til at Ulvinnen er umyndigjort og fratatt egen vurderingsevne, samt ikke eie selvstendighet nok i valg av sykkel, siden hun ble "lurt" (av hvem det nå skal være) til å kjøpe en slik "dårlig sykkel".
Nå vet jeg at jeg uttrykker meg dårlig, men der er nærmest denne følelsen jeg sitter igjen med etter å lest visse utsagn her.
Tror Ulvinnen er selvstendig og tar egne avgjørelser, akkurat som jeg gjorde den gangen jeg kjøpte sykkelen. Men den gang var det ingen som viste noe om den, og jeg kjente overhode ingen som hadde kjennskap til Guzzi. Jeg ante ikke engang hvilket merke det var, og var selvsagt skeptisk.
Skulle jeg latt mannen min eller andre ta avgjørelser for meg i valg av sykkel? (Eller bil?)

Er det behov for å klandre noen her, tror jeg uansett det vil virke merkelig å klandre en bruker (eller anbefaler) for en feil på en sykkel, at verkstedet ikke finner ut av det, at importøren er konkurs, eller at noen har kjøpt en bestemt (merke) sykkel.
Med mindre noen har truet eller presset henne til det.
Ja, det låter rimelig å gi "mannen i gata" skylden for at han/hun ikke følger med på forhandler- og importørstatusen eller annet han/hun nå måtte vite, og ikke opplyst Ulvinnen om dette.
Not.

Last edited by SoloTwin on 20 Jun 2008 14:07, edited 2 times in total.

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Jeg er antagelig ikke langt nok "inne i miljøet" eller vært der lenge nok til å vite at det er noen større problemer med deletilgang.FV wrote:Der er vel ikke ukjent for folk som er litt inne i miljøet at Italienske merker har problemer med deletilgang. Slik har det nok alltid vært.
Ikke større enn jeg hører folk si det samme om BMW (og sikkert mange andre merker også vil jeg tro). Sykler som ikke får delene før det har gått uker. Kjenner også sykler som har stått i månedsvis hos Yamaha verksted.
Aprilia som også er rammet har noen hatt sykkelen sin stående hos forhandler i Oslo i et år!
Jeg tror neppe det er Aprilia sin feil at den fremdeles står der. Eller Guzzi sin.
Som Bike skriver;
"Bike vet at Aprilia-eiere i flere år har slitt med tilgang på deler og utstyr til sine sykler og forklaringen på dette kan være mangel på penger i selskapet. (Haro Skanidinavia - importøren av Aprilia og Guzzi)"
Er det dette du tenker på FV?
I såfall er det disse syklene som har vært ofre for useriøs foretningsforbindelser (importører).
Les mer på Bike;
http://www.bike.no/content/1380/