Tips til ny "reiseenduro"

Prat om tung MC.
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Fidel »

Hvis du vil ha eventyrsykkel, endunker og noe som tåler litt herjing, kan du ta en titt på denne:

Image

Dette er altså en Yamaha XT660Z Tenere, og er ny av året. Lett, passe høy for deg vil jeg tro, og et meget godt valg om du er eventyrlysten. Den duger å trekke to på, selv om den kanskje ikke er noen racer. Jeg har faktisk kjøpt meg en slik selv (fordi Guzzi ikke har noe i denne klassen ;-). Solo-Twin og jeg planlegger å kjøre Island offroad neste år, og da er denne perfekt slik jeg ser det. Ikke for tung, og tåler en smell.

Den har ordentlig stålramme, så den er sterk men kan sveises igjen og igjen om uhellet skulle være ute. Den har karabinkrokfeste foran slik at den kan trekkes opp av gjørma (kul detalj for oss som liker sånt). Bare 48 hk, men masse moment i bånn og mellomregister - slik vi vil ha det på denne typen sykler.

Prisen er perfekt: 104.900,- ferdig levert på gata! Legger du til masse ekstrautstyr (som er dyrt, så for min del kjøper jeg ettermarkedskofferter etc), får du en fullt rigget eventyrsykkel til under 130 000 kroner!

Tenere'en har jo lange og solide aner, og har fått gode kritikker. Jeg skal teste min på langtur nå i ferien, så om du vil kan jeg sende deg mine erfaringer dersom dette er en aktuell kandidat for deg.
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Stor og tung?
Da skulle du prøvd Quota 1000 da, AJ_Twin.
Stor som en hest, synes jeg den virker. Kanskje på størrelsen med Varadero, jeg vet ikke... Men synes de er enorme begge to.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Jeg får klare meg en (evt) Freewind jeg. ;)
Image
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

Fidel wrote:Hvis du vil ha eventyrsykkel, endunker og noe som tåler litt herjing, kan du ta en titt på denne:

Image

Dette er altså en Yamaha XT660Z Tenere, og er ny av året. Lett, passe høy for deg vil jeg tro, og et meget godt valg om du er eventyrlysten. Den duger å trekke to på, selv om den kanskje ikke er noen racer. Jeg har faktisk kjøpt meg en slik selv (fordi Guzzi ikke har noe i denne klassen ;-). Solo-Twin og jeg planlegger å kjøre Island offroad neste år, og da er denne perfekt slik jeg ser det. Ikke for tung, og tåler en smell.

Den har ordentlig stålramme, så den er sterk men kan sveises igjen og igjen om uhellet skulle være ute. Den har karabinkrokfeste foran slik at den kan trekkes opp av gjørma (kul detalj for oss som liker sånt). Bare 48 hk, men masse moment i bånn og mellomregister - slik vi vil ha det på denne typen sykler.

Prisen er perfekt: 104.900,- ferdig levert på gata! Legger du til masse ekstrautstyr (som er dyrt, så for min del kjøper jeg ettermarkedskofferter etc), får du en fullt rigget eventyrsykkel til under 130 000 kroner!

Tenere'en har jo lange og solide aner, og har fått gode kritikker. Jeg skal teste min på langtur nå i ferien, så om du vil kan jeg sende deg mine erfaringer dersom dette er en aktuell kandidat for deg.
Jeg kikket litt på denne i butikken i dag faktisk og den er virkelig tøff , men jeg tror det kan bli for smått med den motoren når man har to på sykkelen og bagasje.
Men jeg er enig med de andre om en Tenere med 800-900 motor , da hadde BMW fått kamp i denne klassen.
Jeg begynner å helle mer og mer mot BMW F800GS , men den er vanskelig å få prøve , tom for denne i Bergen i allefall.
Skulle absolutt prøvd den før et eventuelt kjøp.
Men legg gjerne ut erfaringer med din Tenere i ferien , dere får det sikkert knallgøyt :D
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Beetle wrote:Jeg kikket litt på denne i butikken i dag faktisk og den er virkelig tøff , men jeg tror det kan bli for smått med den motoren når man har to på sykkelen og bagasje.
Kanskje, det spørs vel litt hva man forventer og trenger. En venn som var MC-journalist tidligere kjørte sin F650GS Dakar (50 hk) med full oppakning og passasjer på sommerturer rundt hele Europa i mange år. Han har kjørt det som er av sykler, men mente det var helt ok med en mindre maskin, bare den har godt moment. Vi får se hvordan Tenere'en duger.
Fidel

Post by Fidel »

Det var vel egentlig to Tenere-modeller, den vanlige 660 endunker-tenere'en og så 750 super-tenere, som var en paralelltwin. Jeg skjønner egentlig hvorfor de satser endunker 660: Den er etter mitt skjønn den mest egnede varianten for solo dualsport offroading fordi motoren gir bra moment og tar lite plass. De kan dermed bruke sterkere stålramme uten at vekta bikker 200 kg. Det er bra om du vil ha en "adventure"-sykkel. Om du skal inn med en twin, må du også inn med en alu-ramme for å holde vekta nede. Men det er klart, om Yamaha vil konkurrere mot GS-modellene til BMW, må de ha mer motor. Jeg hører rykter om en 1200 Tenere-variant neste år - vi får håpe det er noe i de ryktene slik at reiseendurofolket får litt mer å velge mellom.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Den begynte vel som 600 og vokste seg via 660 til 750?
Vi kikket litt på den for et par år siden, en kar i Askim som henter brukte i Frankrike for salg.
Image
Image
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Kjøp deg en pent brukt BMW 1200GS.
God på asfalt, greit nok på grusvei og nok pulver til 2. :)

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
bambadoo
MC: Kawasaki Versys

Post by bambadoo »

Beetle wrote: Takk du virker som et snilt menneske bambadoo :)
Har du kjørt noe med passasjer på sykkelen din ?
Tenker på hva den personen synes og om du merket at motoren ble for svak?
Hvis du har anledning vil jeg gjerne at du sender meg de testene , min mail adresse er ikke hemmelig så her er den:
helge.bringeland@broadpark.no
Hei og takk for det.
Jeg har ikke hatt passasjer på. Den sykkelen som jeg kjøpte var nesten ett år med fullt væskesett. Den var ikke innkjørt (kun 100mil) - men forrige eier og kona hadde kjørt på tur med den. Han mente den var ypperlig (men så var han jo samtidig selger også da. )

Jeg snakket mer butikken som hadde solgt sykkelen og forhørte meg litt. De sa at eieren hadde ringt dem umiddelbart etter at de var kommet fram på tur og skrøt hvor behagelig og lite slitsom turen hadde vært både for sjåfør og passasjer. (Husk dette er på vei og ikke grus. Jeg tror at det finnes andre alternativer hvis det blir mye gruskjøring. )
Det tar jeg som et godt tegn. En annen grunn for at jeg valgte Versys er at jeg er rimelig novise i faget og ønsket meg noe veldig lettkjørt. Det er den. Synes også det er fra "Pyk" i motoren og den tar tidlig. Bunndraget er det ikke noe å si på.
TDM tilfaller meg også. Om det blir mye grus så er den XTen interessant.

Har foresten sendt den testen til til epost.

mvh
Odd M.
Beetle

Post by Beetle »

Fidel wrote:
Beetle wrote:Jeg kikket litt på denne i butikken i dag faktisk og den er virkelig tøff , men jeg tror det kan bli for smått med den motoren når man har to på sykkelen og bagasje.
Kanskje, det spørs vel litt hva man forventer og trenger. En venn som var MC-journalist tidligere kjørte sin F650GS Dakar (50 hk) med full oppakning og passasjer på sommerturer rundt hele Europa i mange år. Han har kjørt det som er av sykler, men mente det var helt ok med en mindre maskin, bare den har godt moment. Vi får se hvordan Tenere'en duger.
Det er jo nakkurat det jeg trodde også , men etter å lest litt på endel forståsegpåere så er det kun 1000+ og minimum 90hk som gjelder når man er to.
Men det er over 15 år siden sist jeg tok en Europatur med mor på mc , og motorene har vel blitt litt bedre på disse årene.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Det var litt stort krav, synes jeg. En VFR, f.eks har mer enn nok kraft for tur for to.
Noen trives bakpå også (helt til de sitter på med noe med større sete og lavere fothvilere ;-) )
Image
Image
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Kva med Buell Ulysses da?

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =13&tot=16

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=212

PS! Såg forresten eit klipp på youtube av ein kar som hadde reist "verden rundt" på en R1 og brukt den som reiseenduro på samme måte som folk som køyrer BMW GS gjer, so alt er mulig :)

Her er klippet:
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Beetle

Post by Beetle »

Etter å ha lest de flotte innleggene her =D> og i andre forum ,samt etter å ha lest testene i Bike , Motorrad og Mc-Nytt , så ser det ut som om F800GS blir det jeg kommer til å velge.
Det virker som det beste kompromisset mellom de egenskapene jeg er ute etter.
Ser ut som om den kan takle en tur med mor på engang i blandt og har en tåelig sterk motor.
Dessuten ser det ut som om den takler en tur utenfor vegen bedre enn storerbror.
En annen ting er at jeg kan få den urørt :oops: innenfor bare litt mer en mitt budsjett med veltebøyler , høyt kåpeglass , midtstøtte og håndbeskyttere.
Veskesett kan jeg kjøpe når vi bestemmer oss for langtur.
Nå gjenstår det bare to viktige ting ;å finne et eksemplar det går an å prøve og få solgt den jeg har.
Ingen av de to tingene ser ut til å være lett akkurat nå. :-k
Jeg får smøre meg med tolvmodighet og i verste fall vente til neste sesong desverre. :evil:
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Jeg tror også BMW er et godt valg.
Håper du får byttet sykkel "raskt", og at du uansett får en flott sommer!
Image
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Uansett hva du bestemmer deg for;

Bilder av ny sykkel på forumet er obligatorisk og sykkelen må fremvises for godkjenning av så mange forummedlemmer som mulig etter anskaffelse.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Post Reply