Jeg eller sykkel som svikter i svinger?
Re: Jeg eller sykkel som svikter i svinger?
Jeg føler meg iallefall mye mer avslappet om jeg "henger" på sykkelen kontra å knipe beina rundt tanken. Ved vanlig kjøring så kniper jeg, men begynner det med svingete veier så henger jeg meg ut, føler jeg har mer kontroll da.
Ved halvslake svinger i vanlig tempo på gata så slipper jeg bare venstre kneet litt fra tanken, i venstre svinger, og vice verca. Føles merkelig ut å knipe begge rundt hele svingen.
Nå kjører jeg kun på "gata", så det blir jo aldri ulovlige hastigheter på meg
Meeen, når det i det hele tatt begynner å gå litt fort, så er det ok å kunne bruke kroppsvekten for å styre med, altså bare legge kroppen ut ifra sykkelen. Føler jeg har mye mer å gå på nedleggene også da.

Meeen, når det i det hele tatt begynner å gå litt fort, så er det ok å kunne bruke kroppsvekten for å styre med, altså bare legge kroppen ut ifra sykkelen. Føler jeg har mye mer å gå på nedleggene også da.
Det er vel en grunn til at gutta som kjører aktivt henger litt på utsiden av sykkelen når de svinger.
Sitte klistret til tanken kan fungere på slakke svinger, men når det kommer til svingete vei legger jeg meg halvveis ut på hver side, med kneet ut. Har myyye bedre kontroll og svingene føles mere behagelig!
Sitte klistret til tanken kan fungere på slakke svinger, men når det kommer til svingete vei legger jeg meg halvveis ut på hver side, med kneet ut. Har myyye bedre kontroll og svingene føles mere behagelig!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
kongen av hangout var Randy Mamola...så bare skosålan på setekanten...han fant også ut at det gikk litt fortere med litt skrens på forhjulet inn i svingene...var som regel raskest eller tryna-tryna endel... 

Hehe, snakk om ivrig type!mekkern wrote:kongen av hangout var Randy Mamola...så bare skosålan på setekanten...han fant også ut at det gikk litt fortere med litt skrens på forhjulet inn i svingene...var som regel raskest eller tryna-tryna endel...
Føler selv at hvis jeg bare kontrastyrer uten å bevisst gjøre noe med overkroppen så presser jeg bare overkroppen til oppreist stilling (du dytter jo fra med venstre arm i en venstre sving) mens sykkel knekker ned grunnet kontrastyringen, og således går sykkelen lenger ned en den strengt talt trengte hvis jeg bevisst hadde flyttet overkroppen på utsiden av sykkelen.AJ_Twin wrote:Hvorfor ikke bare holde kroppen mest mulig i ro og gjør aktive kontrastyringsmanøvre istedet...?synch wrote:Tipset ditt var helt knall moonlit!
Jeg var ute å kjørte i går og innså fort at jeg har beveget kroppen litt feil i svinger. Jeg har gjennom svingene knekt sykkelen ned med hofter og bein mens overkroppen har jeg til en viss grad holdt oppe over sykkelen. Ved å lene meg mer mot/inn mot svingen med overkroppen og dermed sitte på "utsiden av sykkelen" så fikk jeg mye bedre svinger. Kom dessverre ikke over noen kjempesvinger i går, så vet ikke helt om jeg unngår foten i asfalten i disse, men bedre føltes det uansett, takk!
Men regner med det å bare holde kroppen i ro vil fungere helt fint for mange andre, da de kanskje har hatt en bedre kjørestilling i kroppen fra begynnelsen. Har jeg en innlært uvane under kjøringen har jeg sikkert igjen for å tenke litt bevisst på det..
-
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Ett godt tips som jeg leste her i fjor, var å lene seg i retning speilet i sving. Ellers så er det jo greit å huske på at man ikke skal lene seg mot styret.
jeg merker ihvertfall at disse to tingene har utrolig mye å si ved inspirert kjøring på ujevn asfalt. Og ujevn asflat har vi jo nok av her i landet.
jeg merker ihvertfall at disse to tingene har utrolig mye å si ved inspirert kjøring på ujevn asfalt. Og ujevn asflat har vi jo nok av her i landet.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka