Håper du får mulighet til å oppdatere ofte.

Si ikkje det, plutselig byr sjansen seg, men det er nok litt vanskelig om man har familie og andre forpliktelser. Er inspirert av en kompis som gjorde nåkke tilsvarende i 2009, bare bestemte seg for å dra på seiltur, solgte leilighet og utstyrte båten og dro. Eg håper sjølvsagt å få innvilga permisjon fra jobb, men hvis ikkje så har man alltids et sikkerhetsnett som kan ta imot om eg velger å sei opp jobben.Kant1 wrote:En REAL langtur.... fy faen i helvete og fandens oldemor (for å sitere en av Hardanger største ordkunstnere) så kult. Slikt drømmer jeg om, men kommer neppe til å oppleve det. Jeg bøyer meg i støvet og er selvsagt DRITmissunnelig. Enkelt og greit![]()
Takk takk, er vel en smule betatt sjølv, er jo et relativt nytt bekjentskap for min del, har kjørt knappe 170 mil på den siden eg fikk den. Så eg gleder meg til sesongen virkelig er igang, er dessverre frost på morningene enda så da blir det lite kjøring til jobb (som nesten er nødvendig om man skal rekke en passe tur etter jobb).Palma wrote:Den sykkern din, det var ikke noe fæl smerte å hvile øynene på den ei stund.
Planen er å blogge hyppig, helst kvar dag. Skal og ha med et par-tre GoPros og kanskje et 360 kamera så det blir nok litt videoklipp ogsåLordShaft wrote:Dette blir veldig spennende å følge med på fremover HenrikMeget oppegående avgjørelse som jeg misunner noe voldsomt. Planen er å gjøre noe stort utav egne turplaner, men jeg er forpliktet til å vente til småen blir litt eldre
![]()
Håper du får mulighet til å oppdatere ofte.![]()
Da blir jo neste spørsmål om du kunne tenke deg å hjelpe meg siden du har hytte derArcticTiger wrote:- For å registrere et kjøretøy må du ha en egen amrikansk adr, evt bruke en c/o adresse til en venn/slektning som går god for dette.herkit wrote:Det tok eg ikkje ille opp, men ja, som sagt blir det nok uansett ingen eldre sykkel enn den eg allerede har. Er ellers nysgjerrig på om du har tips ang forsikring og registrering, har lest at man må ha amerikansk adresse og i enkelte stater amerikansk sertifikat?
- hErkit
- Det er vanskelig å få forsikring, som du MÅ ha. I tillegg til å ha adresse, er det til stor hjelp hvis noen du kjenner der kan "gå god for" deg.
- Gyldig norsk førerkort godtas generelt over hele USA.
Og en liten detalj til: Ser du planlegger å være i USA i 4-6 mnd. På vanlig turistvisum, som vi norske statsborgere får automatisk, kan du være i USA i inntil 3 mnd. Hvis du vil være lenger, må du søke til USAs ambasade i Oslo PÅ FORHÅND, da kan du få være der i inntil 6 mnd.ArcticTiger wrote:- For å registrere et kjøretøy må du ha en egen amrikansk adr, evt bruke en c/o adresse til en venn/slektning som går god for dette.herkit wrote:Det tok eg ikkje ille opp, men ja, som sagt blir det nok uansett ingen eldre sykkel enn den eg allerede har. Er ellers nysgjerrig på om du har tips ang forsikring og registrering, har lest at man må ha amerikansk adresse og i enkelte stater amerikansk sertifikat?
- hErkit
- Det er vanskelig å få forsikring, som du MÅ ha. I tillegg til å ha adresse, er det til stor hjelp hvis noen du kjenner der kan "gå god for" deg.
- Gyldig norsk førerkort godtas generelt over hele USA.
Ja, jeg har ekstra seng, og kjøleskap med ølherkit wrote:ArcticTiger wrote:
Da blir jo neste spørsmål om du kunne tenke deg å hjelpe meg siden du har hytte derMen vi kjenner vel ikkje kvarandre så godt enda, og eg har jo nett skutt ned forsøket ditt på å selge meg sykkel
Høres veldig bra ut! Dette må vi snakke meir om. Mulig blir det, om eg så må ruinere meg i forsøket. Fant faktisk et selskap som såg ut til å ha spesialisert seg på å forsikre utlendinger: https://www.motorcycleexpress.com/insurance/ArcticTiger wrote:herkit wrote:ArcticTiger wrote: Ja, jeg har ekstra seng, og kjøleskap med øl, på hytta
. "Forsøket" på Gussi-salg var jo faktisk et tilbud til deg om å kanskje gjøre dette mulig for deg. Selv om sykkelvalget ikke var optimalt for deg. Her kan du lese litt om mine USA-turer, Hytta i Wisconsin, og Guzzi-turen.
http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtop ... f=4&t=1966
Har allerede et multiple entry visum som er gyldig til 2018, så det er ingen problem. Måtte ha det når eg var og seila i Karibien i 2009, da kom vi jo med eget fartøy til US Virgin Islands. Må bare forsikre meg om at det er greit at det står i et utgått pass, skal visstnok være ok så lenge passet ikkje er skada og man i tillegg har et gyldig pass sjølvsagt.ArcticTiger wrote: Og en liten detalj til: Ser du planlegger å være i USA i 4-6 mnd. På vanlig turistvisum, som vi norske statsborgere får automatisk, kan du være i USA i inntil 3 mnd. Hvis du vil være lenger, må du søke til USAs ambasade i Oslo PÅ FORHÅND, da kan du få være der i inntil 6 mnd.
Har tenkt en blanding mellom 30/70 telting og motell med litt spredt couchsurfing og airbnb. Regner med å klare et budsjett på ca en kvart mill, det vil tilsi 1400 kroner dagen om eg blir 6 måneder. Det er utenom budsjett på å evt kjøp av sykkel siden det vil finansieres med salg av den eg har. Det burde jo holde ei stund tenker eg. Har ikkje regna på det i detalj enda. Når det gjelder telting i det fri så veit eg at det i hovedsak ikkje er tillatt, men at det finnes områder (om enn ikkje så mange) kor det er lov. Men nyttig å vite at prisene for motell ligger på $60-100, har ikkje gjort så masse research der enda, er dette jevnt over heile USA, eller i populære turistområder? Kommer til å gjøre det eg kan for å unngå "turistfeller".ArcticTiger wrote:Har du tenkt litt på det økonomiske aspektet med å være på veien så lenge som 4-6 mnd? Bensinen er jo rimelig der borte nå, sjekk http://then.gasbuddy.com/ for å holde deg oppdatert. Ca $ 2 pr gallon i Wisconsin nå, det tilsvarer ca kr 4,40 pr liter, så bensinen er ikke så galt. Matprisene er omtrent som her med dagens kurs.
Det som etter min erfaring kan komme til å koste litt på en så lang tur er overnatting. Jeg bruker å overnatte på motel, det er greit og tryggt, og det er godt å ta seg en dusj og strekke seg ut i ei seng etter en lang dag på sykkern. Motelrom fikk du i tidligere tider for la oss si $ 30-50 pr natt for et greit rom. Idag er typiske priser mer $ 60-100+ pr natt. Med dagens dollarkurs blir det fort litt utgifter.
Alternativ er vel kanskje telt, men du må da på campingplasser, villtelting som vi er vandt med i Norge er ikke lov. Hører mange bruker Airbnb for å finne rimelig privat overnatting, det har jeg ikke prøvd.