Så har vi vært på Falkenberg i Sverige i helga. Plassen-gutta kjørte BOT og REC løp der borte. BOT er Bottle of Twins (for v-twin sykler). og REC er 4-timers løp.
Gutta har ikke fått kjørt de nye Ducati 1098Rene sine så mye ennå. Bare en helg på Anderstorp, og som instruktører på lisenskurset på Rudskogen. Så vi var veldig spente på hvordan det ville gå. Mest for Tor Erik som bare har kjørt 600 tidligere og rekkefirer. Ollys jobber på Løvaas Motor og har kjørt Ducati i alle år...og i fjor kjørte han 1098Sen, som er ganske lik i chassiset. 1098Ren har 100 kubikk mer (1198), og rundt 190 hester på hjulet og mye gromme deler.
Det gikk veldig fint den første dagen. Gutta fikk testa litt mer tractioncontrollen som de ikke helt fikk til å funke på Anderstorp. Det ble mye fin trening, selv om det ikke var helt trygt ut på bana siden det var så store hastighetsforskjeller blant førerne (selv blant A-førerne). Ikke enkelt å kjøre forbi heller...siden bana er smal og mange hadde veldig rare spor. Midt på dagen på fredag krasja Tor Erik med en fører som bråbremsa og skifta spor forran han, når Tor Erik var på vei forbi han på yttern. Det ble en kraftig smell og Tor Erik kjørte av banen...og kasta seg av sykkelen når han skjønte at han ikke kunne unngå dekkstabenen. Sykkelen kom i retur og traff Tor Erik. Fronten på sykkelen var knust, og Tor Erik brista ribbeben og fikk seg en smell i ryggen. Den andre føreren kom fra det med en kul på leggen. GRISEFLAKS.
Her har jeg plukka av all skada plast og instrumenter.
Begynte å plukke ned sykkelen med en gang vi fikk den ut...Såg rimelig stygt ut. Men etterhvert som jeg fikk plukka av de skada delene fant vi ut at vi trodde vi skulle få sykkelen kjørbar til dagen etterpå.
Tor Erik gikk rundt og svima og var rimelig ør i hodet...og ikke helt klarte å bestemme seg om han skulle følge legens råd om å dra på sykehus. Hjelmen var skalla av det ytterste laget på , så han hadde fått seg en smell i hodet uten tvil. Og siden han var så kortpusta så var legen bekymra for lungene hans...lett å punktere dem når man brekker ribbeben. Kjørte han inn til Varberg på sykehus. Og viste seg at gutten var i ok form. Brista ribbeben og en smell i ryggen og i låret. Fikk seg en dose med smertestillende til å sove på.
Når vi kom tilbake hadde Ollys og Geir kasta seg over sykkelen og funnet ut at gaflene, hjulbolten og bremseskivene hadde fått seg en trøkk. Hjulbolten var så bøyd at den ikke kunne kjøres med...og hjulbolt hadde vi ikke med. Begynte en hektisk leiterunde i depoet for å se om noen tilfeldigvis hadde en bolt vi kunne låne/kjøpe. Andre felger og bremseskiver hadde vi jo. Ingen hadde...og vi ringte rundt i halve sverige for å se om noen kunne skaffe fra en butikk (alle er lørdagsstengt). Til slutt fikk vi ordna noen som kunne dra til Løvaas for å hente en, og kjøre den til sverige (FEM TIMERS KJØRING). Men lørdag morgen dukka det opp en reddende engel fra Göteborg som hadde hørt om at vi mangla en bolt. Så da slapp den hyggelige mekken fra Norge å kjøre bortover med den. Vi jobba til langt på natt med å skru på deler og tilpasse nye kåper og sånn...Og 2 minutter før KVALEN var sykkelen ferdig. Ollys kvala seg til pole position, og Tor Erik til en imponerende 4. plass med den skada kroppen. På løpet på lørdagen tok Ollys starten og leda til mål. Svenske Jan Greven på 2. og Palmer på 3. Tor Erik lå lenge på 3. plass men måtte se seg slått til slutt. Men bør være veldig fornøyd forholda tatt i betraktning.
Hadde et problem med at dekka ble rivd veldig fort. Pirelli har kommet med nye dekk i år. Og SC2 dekka holder ikke så lenge. Fant ut at de skulle prøve å justere oppsettet. Slakke den litt bak. Og justere lufttrykket. Kan bli slitsomt med for mye dekkskift på firetimersen. Hadde planer om å være forsiktig med gasspådraget og legge seg i et rolig masjtempo. Er gjerne depotstoppa som tar tid. Håper på å klare oss med et bakhjulsskift.
Søndag starta med kval til 4 timers løpet. Plassen Racing Team stilte med 3 personer på laget. Ollys, Tor Erik og Are Legaard (sjef og eier av Løvaas). Are har ikke kjørt roadracing siden 2002 og hadde litt prestasjonsangst. Hehe! Han fikk kjøre hele kvalen nesten, siden han trengte tid på sykkelen. De kjørte med sykkelen til Ollys... De kvala inn som nr 5, tror jeg.
Så ble det en litt heller dårlig start på neste løp (løp nr 2 i BOT). Arrangørene hadde satt opp TRENING på tidsplanen på infoen som gikk ut til førerne, men egentlig mente de KVAL...og da var ikke sykkelen til Ollys klar for å kjøre da de skjønte det var KVAL og at de måtte kjøre der for å få godt startspor. Vi fikk avklart at Ollys fikk kjøre alikevel, men måtte starte bakerst. Tor Erik kvala inn som nr 2, bak Jan Greven.
Så gikk starten på 4-timersen og Ollys starta og kjørte i over en time. Vi hadde fått låne oss bensinfylleutstyr med Kjetil Aarnes, siden vi ikke ante at det var påbudt med brannsikkert tøy og hetter og spes.fyllingsutstyr.
Da Tor Erik tok over så var PACECARen ute (sikkerhetsbilen)...da må alle førerne følge den, og ikke lov å kjøre forbi. Denne kom ut fordi de skulle plukke sykler ute på bana og ambulansa var ute på. Da de endelig fikk begynne å gasse igjen så stoppa sykkelen:( Tor Erik løp med sykkelen rundt halve bana og kom seg inn i banedepoet. Da skjønte vi at løpet var kjørt. Det lukta svidd av sykkelen og det viste seg at regulatoren var svidd.
Så var det bare å kaste seg over sykkelen igjen og se om vi fikk den i orden til neste løp. Regulatoren ble til slutt kobla i fra og batteriet lada. Vi var spent på om det ville holde 25 runder.
Var spennende da gutta stod på startplata... Tor Erik i 2. startspor...klar til å kjøre fra den rutinerte ringreven Jan Greven som stod på 1. startspor...og Ollys som starta fra siste startrekke på startspor nr 20. Ollys tok starten og kjørte seg opp 13 plasser før første sving. Tor Erik kom seg ut som nr 3...og passerte raskt de to forran seg. Men Jan Greven ble hengende i ryggen hans. Ollys kjørte som han hadde stjelt sykkelen...og var snart i ryggen på Jan Greven. Vi som stod og sekunderte frykta et skikkelig oppgjør blant de to brødrene som begge liker å være best. Ollys tok til slutt ledelsen, og holdt den til mål. Tor Erik fikk til slutt luke bak til Jan Greven og kjørte inn på en 2. plass med god margin bak til 3.plassen:)
Gutta på pallen
To glade gutter etter løpet søndag
Ollys i siget. Tar en på yttern
Ollys
Tor Erik. Duccen er da tøff i sorte kåper også:) De er uferdige og ulakka, og jeg mekka noen tall i en fart. Ble satt på etter krasjen av de lekre røde kåpene.
Jeg hjelper Tor Erik å justere tractioncontrollen i banedepoet