Det ble både en og to turer til Bergen i løpet av ferien, en måned med fri og 5 dager med sol sier sitt til at jeg ikke fikk kjørt så mye sykkel.. men men godt å feriere.
Nå er jeg tilbake i tiggerstaden og klar for blogging, for selv om det har vært regn har det nå skjedd en del.
Vi begynner med en teaser, satser på å lage en komplett howto på dette, ser at det ikke er noen andre som har gjort det og gikk selv på en god smell da jeg fulgte en annen howto på en amerikansk side, skal en få noe gjort må en gjøre det selv!
Det ble mange timer i garasjen til broren min, skulle pusse opp en XL fra 86 før han ville legge den ut for salg.. det var bare noen småting som måtte fikses sa han, joda det var det forsåvidt men når vi først begynte å åpne opp fant vi det ene og det andre og før vi visste ordet av det måtte det handles i stort
Sykkelen ble ribbet ned til skinnet og vi byttet:
- front og bakdrev samt kjede
- simmeringer fremme
- pakninger på bensintank
- pakninger og slanger mot forgasser
- girhendel
- chokevaier
- bremseklosser fremme (er trommel bak)
- tennplugg og tennpluggledninger
viste seg å være ufattelig liten plass mellom gods og tennplugg, og det var selvfølgelig umulig å se hva det var som ikke fungerte for å få den ut, etter utallige forsøk ruslet vi bort på kvala og trodde vi skulle møte på haugaland mc, men det var nedlagt

beste mc-verkstedet jeg har vært innom, og nå var det borte

Heldigvis holdt noen av de gamle geniene til på pitstop mc og kunne fortelle at det sannsynligvis var pipen som var for tykk i metallet og at han karen på pistop hadde en pipe som kanskje gikk nedi, ett kjapt nettsøk på min google mobil foreslo en 18 pipe, de andre jeg skrudde med insisterte på at det var en 16, jeg betalte for min 18 og smilte godt da vi trengte den for å få ut pluggen

gikk som en lek med korrekt verktøy.
videre ble det byttet
- luftfilterboks (denne var det en strømpebukse/plastikkposepatent på)
- diverse rust ble pusset ned slipt vasket og lakket og nå mistenker jeg at sykkelen ikke blir solgt med det første, er merkelig hvor mye kjekkere det blir etter en overhaling
Foruten det ble det en del arbeid på en g60 turbo maskin, litt kosing med suzukien min og planen var en liten overhaling på en golf også, men det rakk vi ikke.. fordelen er at det er en del som skylder meg en tjeneste etterhvert, det kan være greit å ha på lur
Jeg fikk meg noen dager ute på røvær og fikk endelig testet havkajakk skikkelig, det frister klart til mer! Får se om jeg ikke ebayer en liten foilkite eller lignende til neste sommer så kan jeg veksle av padlingen med litt "seiling"
Det ble mange dager som husvakt og hundepasser mens foreldrene mine tråklet norge på kryss og tvers i bobilen deres, en belgisk fårehund på nesten hundre hundeår og en islandsk fårehund i tenårene holdt meg opptatt for det meste. Gamlekaren har epilepsi og må ha noenlunde struktur og kjente rammer på hverdagen, har han det går alt så fint så men om en begynner å endre på søvnmønster eller rutiner kan han raskt få anfall, det gjorde han heldigvis ikke og storkoste seg med at det var folk hjemme hele dagen. Han andre har ikke ro nok til å sitte mer en noen sekunder om gangen og skal hjelpe til med alt! Nå kan han hente stjernejern fra gulvet i garasjen. Neste gang får han lære seg flatjern og så får vi ta de forskjellige pipene og nøklene etterhvert tror jeg så kan det faktisk bli litt hjelp i dyret etterhvert.
Før jeg avslutter posten her må det legges til ett bilde tatt på ett fyr langt ute på havet, jada det var få kvelder der det var såpass skyfritt, men for en følelse når det først var det