Page 136 of 206

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 09:03
by Attila
mekkern wrote:Image
:lol:
Du får gi stakar'n litt munn mot munn, har jeg drept den?

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 14:22
by inunf
inunf wrote:Georg, vet du noe om vekt og kvalitet/holdbarhet på PVM sine magniesiumsfelger (tenker på de med 7 Y-eiker) kontra de du kjøpte? Var også noen som sa til meg at jeg ikke burde kjøpe magnesiumsfelger fordi de lett får mikroskopiske sprekker som kan føre til at felgene brekker, og at man må sjekke felgene med ultralyd for slike sprekker hver sesong. Har du hørt noe om det?

Hvis det er slik at Superbaben har magnesiumsfelger så kan hun også få lov til å svare :).
Kanskje du kunne være så snill å svare i denne tråden? Slik at det ikke drukner i all villbloggingen her...

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 14:59
by Attila
Hun kommer nok til å svare :roll: , enten den ene dama eller den andre du ber om.
Blogg er blogg, og sklir derfor litt hit og dit når det gjelder diskusjoner. (Det ser du i ALLE bloggene!)
Dersom svaret ditt haster veldig (Ingen av damene har svart ennå.) så går det ann å sende en pm til dem eller legge inn en ny tråd på http://mc-forumet.no/viewforum.php?f=31

Ellers er det bare å vente.....de svarer nok skal du se. ;-)

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 15:49
by superbaben
Tror kvaliteten er bra på begge merka. De blir brukt sånn 50/50 i racing.

Rykta sier vel at smidde alu skal være mer holdbart til slagete og humpete veier. Det som skal være viktig når en har magnesiumfelger er at en må passe på at ikke lakken blir skada eller så korroderer de. Er vel derfor racinggutta i norge kjører med smidde alufelger i stedet. Ikke lett å bevare lakken like fin når en bruker sykkelen hardt og mye, og brenner dekk og må skifte mye.

Hvis du skal ha det værste så kjøper du carbonfiber :D Det har lengre levetid enn magnesium, og er ikke store prisforskjellen lenger, dessuten er vektbesparelsen stor. Bakdelen er at det er vanskelig å sjekke om de er skada etter en ulykke:(

Marchesini sine magnesiumfelger får du for rundt 17.400,- inkl norsk mva
http://store.hardracing.com/cart.php?ta ... ory_id=474

Har ikke funnet magnesiumfelgene til PVM for under 24.000,- (inkl norsk mva) men skal lete litt til.... Finner bare man leter:)

Tror de ligger rimelig likt i pris alt etter hva modell du skal ha til . Marchesini er forresten mye billigere enn PVM til Ducati og sånn...

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 20:46
by inunf
Mente ikke å mase eller noe, tenkte bare at det var greit å samle informasjonen på ett sted. Så blir ikke bloggen til Georg full av felg-diskusjon heller.

Superbaben, jeg skjønte meg ikke helt på den nettbutikken du linket til, men 10 Y-eiker i svart er absolutt kurrant. Må ha fremfelg til 2003 aprilia RSV Factory og bakfelg til RS 250, vet ikke om det kanskje kan bli vanskelig.

De eneste jeg vet som lager carbonfelger er BST, som faktisk skulle lage et begrenset opplag på 20 felgsett til RS 250 hvis de fikk 10 personer til å forhåndsbestille. Vet ikke om det ble noe av, men PVM sine 7 Y-eikers felger veier like lite og er vesentlig kulere.

Tror du aprilia er "Ducati og sånn"?

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 22:43
by RH racing
Magnesium er veldig sterkt og samtidig flexibelt matriale. dette tåler det mest utrolig, men når det først skjer noe så er det bare å hive dem.. magnesium kan oftest ikke sveises (finnes typer gass sveis som kan "lime" disse) men med vanlig sveis vil metallet bare smelte opp og bli borte. Karbon/kevlar er bedre, lettere og dyrere..men her og har du samme problemet... går ikke ann å sveise ved skader.

Disse felgene er sinnsykt dyre i norge.. dere vet sikkert at om man bestiller fly til italia, henter hos forhandler, tar med hjem så kommer man mye billigere ut.. (om man slipper å tolle)
men skal jo uansett bare være mva på deler alikevel...

Re: Min sin bloggings

Posted: 18 Jan 2008 22:56
by Attila
En spesiel ulempe med kompositt er jo delaminering.
På jobben sjekker vi kompositt materiale med noe så enkelt som en liten "tappe" hammer.
Med den kan vi høre om vi hare en delaminering eller ei.
Reparasjoner er krevende iform av utstyr og kunnskap.

Kompositt lar seg reparere dersom man ikke har fått urenheter i "såret", men det tipper jeg man kan få på en felg.
Har man urenheter vil man ha en svakhet i det området.
Hvis ikke, kan man lime det sammen og/eller legge på en forsterkning.

Men, jeg har ikke greie på kompositt felger.
Regner med at etter en avbalansering ville det vært greit å kjøre med.
Men de som driver med racing "bare" kjøper nytt, istedet for å sjangse på en reparasjon på en felg.

Skulle vært artig å prøvd sykkelen min med og uten carbon felg, men ser ikke helt hva jeg skulle tjene på det(som kjører på veien).....annet enn at det er kult å ha spes. felger.

Sorry G, ble Verksteds blogg detta nå....

Re: Min sin bloggings

Posted: 19 Jan 2008 00:41
by RH racing
tror neppe vi vanlige vil merke store forskjellen på om vi har magnesium, kevlar/karbon eller aluhjul nei.
som sagt show-off kan det være tøfft.. men ser neppe no grunn for å koste på 30K for disse felgene.
klart, hadde jeg hatt mye penger så hvorfor ikke... og jeg syns det er tøfft at folk gjør det.. men får holde meg til lakkert alu jeg ;)

Re: Min sin bloggings

Posted: 19 Jan 2008 00:54
by inunf
Er snakk om å kutte 3-5 kg per felg. Det er ganske mye, spesielt når man tenker på at man reduserer den gyroskopiske massen. Er vel ingenting man kan gjøre som hjelper på mer enn lettere felger? Man får både bedre aksellerasjon og bedre bremser.

Re: Min sin bloggings

Posted: 19 Jan 2008 01:50
by FV
Inunf, er det seriøst så mye det er snakk om? Jeg er klar over at en felg kan være tung, men dagens felger er jo for det meste aluminium, jeg tviler på de veier stort mer enn 4-5 kg.

Re: Min sin bloggings

Posted: 19 Jan 2008 10:17
by inunf
Jeg tok visst litt hardt i, men det er fortsatt mye å spare:

Vekt originale felger:
forran: 4,19 kg, bak: 6,97 kg.

Vekt PVM 10Y-spoke alu felger:
forran: 3,3 kg, bak: 5,0 kg.

Vekt PVM 7Y-spoke mag felger:
forran: 2,0 kg, bak: 3,0 kg.

Bakfelgen blir lettere, dette er vekten for en 6" bred bakfelg. Originalt på RS 250 er 4,5" og det minste PVM lager er 5,25". Vekten på fremfelg er for 3,5", som er original dimensjon på RSV og RS 250 post 98.

Vektbesparelsen med magnesiumfelger blir ca. 2 kg. forran og ca. 4 kg. bak. Legg til lettere drev og kjede bak og lettere bremseskiver forran så har man kuttet enda mer. Jeg tror det er såpass mye at man merker det, ihvertfall på en sykkel som har relativt lav effekt som RS 250.

Re: Min sin bloggings

Posted: 19 Jan 2008 10:32
by superbaben
Skjønte ikke at der var en link til en annen tråd. Trodde du mente at jeg skulle svare her og ikke i din blogg, inunf... Flytter diskusjonen til forumtråden din... Så jeg kopierer svaret mitt dit, så kan vi fortsette diskusjonen der, så ikke bloggen til Nina blir fyllt opp av verkstedsprat...

Poenget med SMIDDE felger er at de er smidd/skjært ut av et stort stykke magnesium/alu, derfor skal de heller ikke sveises. Har ikke hørt om noen som sveiser sånne felger. Og heller ikke hørt om bra resultat av å prøve å rette dem heller.

Er litt å spare i vekt, men ikke så mye som alle vil ha det til. Det er seff fordeler med at sykkelen blir lettere og at en bremser bedre... Men det jeg merker aller mest er gyrokreftene. Merka det spes godt når jeg var på ACR (høghastighetsbane). Kjørte en halv dag på PVM felgene som jeg hadde stående på sykkelen før jeg måtte skifte dekk, og da valgte jeg å spake om på originalfelgene for å ikke ødelegge PVM-felgene (blir lett skader på felgen når man skal spake om med bare dekkspaker selv). Merka med en gang at jeg drifta mer ut i svingene og at sykkelen ble tyngre å få med seg over i svingene. DET er grunnen til at jeg kjører med lettere felger. Merker utrolig godt forskjell når man ligger i 150 km/t i fullt nedlegg...

Re: Min sin bloggings

Posted: 23 Jan 2008 20:52
by Shortybebeh
Nå; unge, vakre, vene, sexy Gorgeous, noe nytt på den kanten da!? :)
Nå er det lenge siden du har skrevet noe her; se å oppdater oss litt da, vi savner deg i din egen blogg vet du! 8)

Re: Min sin bloggings

Posted: 23 Jan 2008 21:32
by Gorgeous
Shortybebeh wrote:Nå; unge, vakre, vene, sexy Gorgeous, noe nytt på den kanten da!? :)
Nå er det lenge siden du har skrevet noe her; se å oppdater oss litt da, vi savner deg i din egen blogg vet du! 8)


Måtte bare utdype denne! Hihi takk søta! Her går alt som før vettu! Får igjen RS4´en på mandag.. gleder meg som en unge :D 4-punkt er montert, og klar for isbanekjøring ;)

Re: Min sin bloggings

Posted: 23 Jan 2008 21:35
by Shortybebeh
Gorgeous wrote:
Shortybebeh wrote:Nå; unge, vakre, vene, sexy Gorgeous, noe nytt på den kanten da!? :)
Nå er det lenge siden du har skrevet noe her; se å oppdater oss litt da, vi savner deg i din egen blogg vet du! 8)
Måtte bare utdype denne! Hihi takk søta! Her går alt som før vettu! Får igjen RS4´en på mandag.. gleder meg som en unge :D 4-punkt er montert, og klar for isbanekjøring ;)
En god ting kan ikke sies for ofte! 8)

HEheh.. som om jeg aner hva 4-punkt er! :lol:
Men joa, høres kult ut!

*Shorty som ikke er det grann teknisk!*