Nesten halvparten av ulykkene skyldes utførkjøring eller velt i veibanen .... det er ofte ikke så mange andre å skylde på da;)
Vi må hver og en ( også jeg!!!!!!) ta en titt på hva vi driver med, våre (u)vaner og annet ...
Litt uvøren omgang med statistikk dette. En stor del av singleulykkene på MC skyldes rus/kjøring uten førerkort/stjålet sykkel. Så kommer ekstrem fart/ idiotkjøring i tillegg, men litt "på siden" av dette.
Vi må også tenke på at i rundt 80% av ulykker med bil vs. mc, har bilfører skylda.
Nesten halvparten av ulykkene skyldes utførkjøring eller velt i veibanen .... det er ofte ikke så mange andre å skylde på da;)
Vi må hver og en ( også jeg!!!!!!) ta en titt på hva vi driver med, våre (u)vaner og annet ...
Litt uvøren omgang med statistikk dette. En stor del av singleulykkene på MC skyldes rus/kjøring uten førerkort/stjålet sykkel. Så kommer ekstrem fart/ idiotkjøring i tillegg, men litt "på siden" av dette.
Vi må også tenke på at i rundt 80% av ulykker med bil vs. mc, har bilfører skylda.
Jada, men mitt poent er at i de fleste mc ulykkene er føreren skyldig. Jeg er ikke ute etter å fordele skyld osv osv, men vil bare peke på at vi bør se på oss selv først;)
Hvis vi starter med å kjøre bedre, mer ansvarlig og ikke gjøre de dumme tingene, så vil antall ulykker synke MEGET, kanskej med 50%
Tallene her er ikke viktige, holdningen til dette er det viktige!
Hva kan VI gjøre for å få ulykkene ned?
Slik jeg leser dette så har de skilt grovt mellom "single ulykker" og " kollisjonsulykker" I "single ulykker" har mc'n veltet, kjørt ut el.lign. alene. I kollisjonsulykkene er bil innblandet.
De sier at i kollisjonsulukkene er ca 54 % , da må single ulykkene være ca 46% I tillegg sier de at mc føreren er skyldig i en del av kollisjonsulykkene også.
Hvis vi antar at mc føreren er skyldig i de aller fleste single ulykkene ( velt, utforskjøring i edru eller ruset tilstand) og i tillegge har skyld i ene del av kollisjonsulykkene..( 20%? ..eller mer? ) ..
Uansett,,, mc føreren er dermed selv skyldig i mer enn halvparten av ulykkene!!!!...kanskje opp mot 60 - 70 % av ulykkene!!!??
Hmmm...kunne jo vært morro å se en statistikk over de som er ute for ulykker også...hva kjører de...hvor lange har de hatt lappen...bygd / by...fartsgrense på stedet...
Noen som vet om slikt finnes?
Kjør med innsiden...masse som kan ødelegge dagen for deg der ute
Har ikke funnet statistikk som underbygger min påstand, men dette ble nevnt innledningsvis i teorikurset for A-lappen jeg var på i våres.
Ca. halvparten av MC-ulykkene er som nevnt singleulykker, men det ble nevnt i en tidligere diskusjon (om utsagn fra trankportøkonomisk institutt, som konkluderte med at og kjøre MC er like farlig som og kjøre i fylla) at en stor del av sigleulykkene er nettopp rus/tyveri/kjøring uten førerkort. Og dette kan vel neppe MC-førere generelt klandres for?
Det er helt klart at mange MC-førere må gå litt i seg selv, og at andre får svi for at noens kjørestil og innstillinger skaper et generelt dårlig inntrykk av MC-ister hos bilførere. Dette kan igjen føre til at bilførere tar mindre hensyn til MC'er i trafikken
Som gruppe må vi vel likevel ta/få noe ansvar. Så lenge de rusede førerne har eget sertifikat og kjører på eget kjøretøy er de i statistikken en av oss.
Kjøring på stjålne sykler må vi ta ansvar for i den grad vi ikke gjør en skikkelig innsats for å hindre noen i å stjele våre kjære sykler.
Kjøring på lånt sykkel skjer fordi noen av oss låner bort syklene våre. For min del synes jeg det er sympatisk at vi i en viss grad tilbyr andre å låne våre kjære sykler. Men vi må innse at når vi kjører på lånt kjøretøy så skal vi kjøre rolig og ikke finne ut kjøretøyets grenser.
Ulykker som skyldes at føreren kjørte for fort på sin egen sykkel hefter vi som gruppe for.
Hva kan vi så gjøre for å få ned antallet ulykker?
Det vil nok stride mot hva vi naturlig legger opp til. Vi må la være å lage så mye positiv oppmerksomhet om fartspotensiale. Mulig at moderatorene må slå beinhardt ned på alle innlegg i slike forum som dette når det gis uttrykk for eller aksept for klare regelbrudd. Vi må slutte å fokusere på hvor godt opplært vi er så lenge vi ikke er gode nok til at det stadig er noen av oss som skriver om små og store "uhell" vi har hatt. Vi må slutte med vi/dem-tenkningen som gjør at vi ikke identifiserer oss med de som blir statistikk.
Til sjøs er det (nesten) alltid skylddeling. For hvis man ikke har vært tilstrekkelig forutseende og gjort alt man kan for å unngå sammenstøt så er man medskyldig. Men en så streng aktsomhetsnorm må vi nok slutte å være så skinnhellige. Vi vet jo tross alt at bilistene sliter med å se oss. De sliter med å skjønne hvor fort vi kan akselerere. Og da må vi nok dessverre begrense oss.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Baron von Waffel wrote:Som gruppe må vi vel likevel ta/få noe ansvar.
Ved å befinne oss på en tohjuling har vi videre også akseptert en viss risiko, akkurat som basehoppere gjør det. Statistisk sett er det nok større sannsynlighet å bli kjørt ned på vei til valglokalet, enn at vår stemme får noe å si. Sånn sett er det rart at folk stemmer her i landet, siden man da setter demokratiet foran sitt eget liv om man skal dra det til det absurde. Det er nok videre også en større sannsynlighet for å bli kjørt ned på vei til valglokalet enn at flyet ditt skal deise ned på neste tur. Risiko finnes alltid over alt i samfunnet, i varierende grad. Ellers er det ganske interessant hvordan man har luftige tanker her i landet rundt "nullvisjoner" og lignende. MC er forbundet med risiko, og vi er alltid taperne. Sånn er det, og slik vil det alltid være. Ingen kommer levende fra livet uansett, men det beste ville være å komme levende fra hobbyen som MC-ist. Vi MC-folk må være på hugget og tenke på vår egen sikkerhet hele tiden, og anta at alle andre er idioter til det motsatte er bevist. Jeg har overlevd et smell og brukt opp 1 av mine 9 liv. Jeg har en liten tanke rundt at tabber og ulykker er måten den jevne mc-ist lærer å verdsette livet godt nok til å tenke litt rundt begrepet sikkerhet, og tilstrebe seg den tilstrekkelige aktsomhet. Å snakke om skylddeling er meningsløst når man ligger forkommen i veikanten, men hvordan man reduserer risikoen er derimot en nyttig debatt
Å snakke om skylddeling var noe jeg tok opp for å vise at det nok er plass til å tenke enda mer defensivt enn man vanligvis gjør. Hvis man alltid har fokus på hva man kan gjøre for å unngå ulykker uansett, selv om bilistene alltid og pr. definisjon er de skyldige, så slipper man kanskje å bli statistikk. Selv om man må kjøre litt saktere og forsiktigere enn man føler seg kapabel til.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Å prate om skyldfordeling statistisk sett er absolutt relevant! Det og vite at det stort sett er bilistens feil, beviser at vi er lite synlig/ignorert i trafikkbildet, noe vi absolutt må ha i bakhue. Men på sikt synes jeg vi bør plassere ansvaret der det hører hjemme; nemlig hos de som gjør feil som kan koste oss livet: Bilistene. Frem til den visjonen er nådd; at bilistene tar hensyn, og er oppmerksomme på farene de utsetter MCistene for, må hver og en passe si egen ræv i trafikken.
Baron von Waffel wrote:
Til sjøs er det (nesten) alltid skylddeling. For hvis man ikke har vært tilstrekkelig forutseende og gjort alt man kan for å unngå sammenstøt så er man medskyldig. Men en så streng aktsomhetsnorm må vi nok slutte å være så skinnhellige. Vi vet jo tross alt at bilistene sliter med å se oss. De sliter med å skjønne hvor fort vi kan akselerere. Og da må vi nok dessverre begrense oss.
Vi har rettigheter på veien på lik linje med bilistene, og jeg synes holdningen din er veldig feil. Det blir fler og fler MC'er på veien, og fler og fler vil daue hvis vi bare sier "bilister ser oss ikke, slik er det bare". Dette må på sikt bevisstgjøres for bilister, i førerkortopplæringa, og med "kampanjer".
PerTore wrote:Å prate om skyldfordeling statistisk sett er absolutt relevant! Det og vite at det stort sett er bilistens feil, beviser at vi er lite synlig/ignorert i trafikkbildet, ..............
Hvor har du dette fra at det stort sett er billistenes feil?????????
Mer enn 50%, kanskje 60-70% av mc ulykker er mc førerens feil!
PerTore wrote:Å prate om skyldfordeling statistisk sett er absolutt relevant! Det og vite at det stort sett er bilistens feil, beviser at vi er lite synlig/ignorert i trafikkbildet, ..............
Hvor har du dette fra at det stort sett er billistenes feil?????????
Helt enig Relax...vi får begynne å feile for egen dør først...har sett nok av "sykler" som kjører som de er stjålet...
Kjør med innsiden...masse som kan ødelegge dagen for deg der ute
Jeg må gjenta meg selv...Har ikke link der disse tallene står svart på hvitt. Det var kjørelæreren på teorikurset jeg gikk på i våres som kom med dette utsagnet. Jeg regner med at han har ryggdekning for det han sier.
Jeg er helt enig i at det er noen dårlige epler som kjører som de har stjålet både sykkel og livet sitt. De jeg derimot ikke er enig i er at det er MC-førers plikt og gjøre seg synlig for enhver pris. Synes paralellen til sjøfart som Waffel presenterte blir litt for drøy. Slik jeg tolker det, er det "uansett" også litt MC-førerens feil at h*n blir meid ned uansett. En ting er f.eks. kaptein vs. kaptein, eller for den skyld yrkessjåfør vs. yrkessjåfør, for disse er profesjonelle, og det forventes mer av de. I disse tider, med god økonomi hos Ola og Kari, tar stadig flere seg råd til MC, for og kjøre noen turer når de har tid og lyst. De blir ikke vanvittig gode mc-sjåfører av denne tupen småturer, men kvalifiserer seg mer en godt nok til og fortjene en plass i trafikken på 2 hjul. Skal vi da holde disse ansvarlige for at en bilist meier de ned fordi de ikke kjenner til alle "triksene" for og bli sett som en rutinert MC-fører har??
Relax wrote:Hvor har du dette fra at det stort sett er billistenes feil?????????
Dette stemmer forsåvidt, men det blir også litt feil å si det på den måten. For det der er ulykker totalt sett, både der det er en og to parter involvert. Prosenten er nok riktig sånn sett, men om du ser på prosenten der BÅDE bil OG mc er involvert er prosenten for at mc har skylden i ulykken vesentlig mindre!
PerTore wrote:De jeg derimot ikke er enig i er at det er MC-førers plikt og gjøre seg synlig for enhver pris. Synes paralellen til sjøfart som Waffel presenterte blir litt for drøy. Slik jeg tolker det, er det "uansett" også litt MC-førerens feil at h*n blir meid ned uansett. En ting er f.eks. kaptein vs. kaptein, eller for den skyld yrkessjåfør vs. yrkessjåfør, for disse er profesjonelle,
Jeg fusker litt og siterer ikke hele.
Grunnen til at jeg sammenlignet med sjøretten er at jeg ønsket å sette fokuset på å være maksimalt defensiv. Og det er ikke fordi jeg liker å kjøre maksimalt forsvarlig. Men for å sette fokus på at vi har muligheter til å unngå ulykker selv om det er bilisten som er ansvarlig for dem. Jeg vil heller være pysete og defensiv enn tøff og krøpling.
Vi må alltid være forberedt på at straffen for å ikke ta ansvar for idiotenes kjøring kan bli alvorlige skader eller en brå død. Og det er viktig å gå foran med å si at vi ikke forherliger kjøring som utfordrer grensene. Selv om det er deilig med adrenalinkick.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk